Hej!

jag funderar liksom många andra nu på solceller för att få ner elkostnaderna. Jag har bergvärme och förbrukar ca 9-10k kwh/år. Ganska låg förbrukning.

jag vill nu räkna på hur ekonomin ser ut om man skulle installera solceller. Jag litar inte riktigt på kalkyler från säljarna och ofta blir det för svepande att man har en anläggning ”för 8k kwh” och liknande.

Det jag undrar är om någon som har solceller eller som gjort en bra kalkyl kan dela med sig av exempelvis följande:

- hur mycket el producerade er anläggning senaste 12 månaderna i förhållande till utlovad effekt?
- hur ser fördelningen ut mellan årets olika månader?
- hur mycket av produktionen såldes och då till vilket pris?

detta har säkert varit upp förut på forumet så om någon har en gammal tråd att länka till är det ju kanon!
 
S
Vad har du för förutsättningar? Har du bra takytor att lägga paneler på?
 
kv05lama

Det finns mycket info på solcellforum.com
http://solcellforum.207.s1.nabble.com/

http://solcellforum.207.s1.nabble.c...odra-Sverige-foto-m-m-nov-2020-tp5018480.html

http://solcellforum.207.s1.nabble.c...2019-utbyggd-21-6-kWp-aug-2022-tp5016633.html

http://solcellforum.207.s1.nabble.c...Wp-foto-beskriv-klar-sept-2021-tp5019056.html

Där har du nog mer än svar på dina frågor.

Annars fungerrar tumregeln väldigt bra:
Om oskuggade paneler i Södra och Mellansverige ger 1 kWp paneleffekt mot söder med uppvinkling 30 grader ca 1000 kWh/år.
Är panelrna istället rakt åt öster(eller rakt åt väster) då ca 85 % färre kWh/år.
 
Redigerat:
Hej, som sagt finns det länkar till en hel del bra sites som inlägget ovan. Vi installerade en stor anläggning hösten 20, under 21 producerade vi ca 80% av maximal kapacitet, i år ligger vi ca 90% med nästan 20% mer produktion/export mars/juli/augusti. Så tror det kommer skilja en hel del från är till år. Finns dock bra data på förväntat solkarta mm så går att sätta ens förväntningar därefter.

Eftersom du redan har så låg förbrukning är det väl knappt någon förbrukning alls under maj-sep. Här säljer vi trots två elbilar ca 75-80% av all produktion, dem månaderna i ditt fall kanske ännu mer. Sen går det nästan inte att göra några vettiga kalkyler alls i dagsläget, under augusti har vi sålt 2019kWh för 9025kr.. Bor i Skåne men kanske säger sig själv.. Dec - feb räknar jag i stort sett inte med någon produktion alls.

Bitter att jag inte köpte evigel.se förra året för jag tyckte timpris + 15öre på spotpris var för tidigt att kliva av..
 
Hej,

Jag byggde för 10 kw för 18 månader sedan. Genom att köpa paneler per pall lyckades jag få anläggningen
på plats för runt 70 kkr (inkluderande en hel del eget arbete). Den har kompletterats i vår med 4kw i en annan solriktning, och jag har utsträckt dygnsutnyttjandet och siktar på 12 MWh / år. Just detta, att försöka fylla ut dygnets timmar så att man minskar antalet timmar UTAN solel tror jag är rätt.

Just nu funderar jag över lagring. Batterier är för stora och utrymmeskrävande. Om man funderar över den historiska standardvillan i Sverige var den försedd med 4 m3 oljetank. Kemisk lagring är troligen grejjen,
jag har svårt att tänka mig något mindre i volym och vikt för den energien.

Just nu har jag två saker på mitt samvete:

1. Vilken kvalitet behövs på ett dieselaggregat för att backa upp vår strömförsörjning OCH
få solelen att fungera ( den vill ju inte producera utan tillgängligt nät )

2. Att producera vätgas är ju enkelt, men hur kan man (praktiskt) omvandla detta till Metanol
m.h.a. CO2 från atmosfären?

GulWeb
 
clasius,
Här är utbytestabell för solcellspanel, kommer från boken "Photovoltaik Konrad Martens, tryckt 2013.
Den är för Münster i Tyskland, ca norra Tyskland, men det är inte så stor skillnad jämfört södra Sverige.

I tabellen jämförs årliga utbytet med en optimalt placerad panel, dvs rakt mot söder och uppvinklad 35 grader.
Därför stämmer det tillräckligt bra för svenska förhållanden också.

Hemsidan solcellkollen som hänvisas till kanske inte alltid har helt korrekta angivelser. 20 % är nog en avrundning, men stämmer bra med tabellen ovan.

kWh-årsutbytet om amn har paneler mot öster eller mot väster, beror på takvinkeln. Ju plattare tak desto bättre utbyte vilket framgår av tabellen här.
 
  • Tabell över utbytet av solcellspaneler i olika uppställningsvinklar och väderstreck, för Münster i Tyskland, relevant för svenska förhållanden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
K
G GulWeb skrev:
Just nu har jag två saker på mitt samvete:

1. Vilken kvalitet behövs på ett dieselaggregat för att backa upp vår strömförsörjning OCH
få solelen att fungera ( den vill ju inte producera utan tillgängligt nät )

2. Att producera vätgas är ju enkelt, men hur kan man (praktiskt) omvandla detta till Metanol
m.h.a. CO2 från atmosfären?
1. Det bästa tänker jag vore att ha en inverter typ Victron Multiplus kopplad till en batteribank (behöver inte vara så stor) som simulerar nät. En generator behöver vara av så god kvalitet som möjligt om du ska använda den mer än några timme mellan servicetillfällena. Kan du serva ofta kan du köpa vad som helst...

2. Låter ju väldigt intressant. Jag har dock aldrig sett någon manick för privatmarknaden...
 
A Arnodt skrev:
clasius,
Här är utbytestabell för solcellspanel, kommer från boken "Photovoltaik Konrad Martens, tryckt 2013.
Den är för Münster i Tyskland, ca norra Tyskland, men det är inte så stor skillnad jämfört södra Sverige.

I tabellen jämförs årliga utbytet med en optimalt placerad panel, dvs rakt mot söder och uppvinklad 35 grader.
Därför stämmer det tillräckligt bra för svenska förhållanden också.

Hemsidan solcellkollen som hänvisas till kanske inte alltid har helt korrekta angivelser. 20 % är nog en avrundning, men stämmer bra med tabellen ovan.

kWh-årsutbytet om amn har paneler mot öster eller mot väster, beror på takvinkeln. Ju plattare tak desto bättre utbyte vilket framgår av tabellen här.
Ja precis, alltså radikalt skilt från 85% lägre som du skrev.
 
K kv05lama skrev:
Hej!

jag funderar liksom många andra nu på solceller för att få ner elkostnaderna. Jag har bergvärme och förbrukar ca 9-10k kwh/år. Ganska låg förbrukning.

jag vill nu räkna på hur ekonomin ser ut om man skulle installera solceller. Jag litar inte riktigt på kalkyler från säljarna och ofta blir det för svepande att man har en anläggning ”för 8k kwh” och liknande.

Det jag undrar är om någon som har solceller eller som gjort en bra kalkyl kan dela med sig av exempelvis följande:

- hur mycket el producerade er anläggning senaste 12 månaderna i förhållande till utlovad effekt?
- hur ser fördelningen ut mellan årets olika månader?
- hur mycket av produktionen såldes och då till vilket pris?

detta har säkert varit upp förut på forumet så om någon har en gammal tråd att länka till är det ju kanon!
Tjena
Jag satte upp 36 solpaneler med totalt 12060 Wp och startade i mitten av mars -21.
Totalt har vi producerat 12900 kWh El från 1 april till 31 mars (1100 kWh mer än kalkylen). Av dem förbrukar vi ca 45 % och säljer 55%.
Vi har uppvärmd pool så vi förbrukar lite mer än vanligt under sommarmånaderna.
Största produktionen är från april till aug då vi nästan når 2000 kWh/mån. Mars & Sept knappa 1500 och resten fördelade på okt-feb. Minst i dec....
Prismässigt så har jag månadens genomsnittspris så det är inga hiskeliga intäkter:
Från april 21 till aug 21 långsamt stigande från 40 öre till 75 öre. Sept & nov runt 1 kr. Okt 76 öre. Dec sålde jag EN HEL kWh och fick 1,97 kr för den + 60 öre i skattereduktion. JIPPIE !!!:crysmile:

Det bästa du kan göra är att gå igenom dina elräkningar och se hur förbrukningen sett ut bakåt i tiden.
Sen kan du räkna med att en solanläggning producerar mellan kl 6 och 18 runt midsommar och inte alls runt Lucia. Så får du en bild av hur mycket du egentligen bör installera för att det ska vara ekonomiskt fördelaktigt.
Säljer man mer än man förbrukar/köper får man ingen skattereduktion (60 öre)
Vi hade förbrukning på 27-28 000 kWh innan vi började våra sparåtgärder (Inst Luft/VattenVP och sen solceller) Numera ligger vi på 16-17 000 kWh)

Jag bor strax norr om Göteborg vid kusten = bra solläge. Söderläge 23 graders taklutning med 14 grader östlig vridning.:thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.