imported_Benno imported_Benno skrev:
I mörker och efter en del stämningshöjande förfriskningar.
Fantastiskt kul. Gluhwein galore rally hade vi också senare i livet. Då tog man sittliften upp från byn precis innan den stängde till mittelstations gasthaus, drack gluhwein och åt bäckforell och åkte vanliga skidbacken(med rodel) ner till byn. Att alla överlevde är för mig fortfarande en gåta haha
 
  • Gilla
  • Haha
CatharinaX och 3 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
mycket roligare
Mycket, mycket roligare ) Nu är det mer vem som har på sig bästa ålskinnet..)
 
  • Gilla
Eriksson93
  • Laddar…
Om man inte vill dö ensam åker man ett gäng nerför backen på en pressening...

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 6 till
  • Laddar…
Det är en rattkälke, tror att de kälkar som hade styrning fram hade både ratt och all trä i fernissa skick. Det var när kälken fick mittstyrning som de fick färgen röd
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Hej
Jag är född i början av 40-talet och åkte kälke då. Så där såg kälkarna ut på den tiden och en del hade t o m handbroms. I isig backe eller med snö på is gick det mycket fort med stålmedar. Snabbare än på plastskidor. Men även små barn blir snabbt modemedvetna. Hur reagerar 4 - 5 -åringen om alla andra i backen har snowracers med plastskidor istället för stålmedar? F ö fans det kälkar med stålbandade trämedar men dessa kunde inte styras med ratt eftersom medarna inte var böjbara utan med att man bromsar lite med fötterna.
Björn Dahlroth
 
  • Gilla
Edlunn och 5 till
  • Laddar…
En sån kälke fick jag i slutet på 60-talet. Sen på 80-talet i tidiga tonåren grävde vi fram den i källaren och byggde på den därbak med en trimmad moppemotor med slirkoppling och en stor kasserad vedkapsklinga. Storm P, hade varit stolt över oss :D Tyvärr var det för dåligt vrid för att den skulle orka med att starta själv (satt största möjliga drev på motorn, tror det var 18 kugg, och vi hade inte hittat något lämpligare mindre drev att sätta på klingan men det löste vi med att bogsera den efter en moped på sjöisen. När det gick fort nog så gasade föraren på och när han tyckte varvet var lagom släppte han bogserlinan och släppte ner klingan på isen. Och sen bar det iväg! Vi hade inget bättre än ett armbandsur att mäta farten med men vi var rätt säkra att den gick i 50 knyck. Efter ett par timmar där vi turades om att köra runt viken så kom granngrabbens far ner till oss för att se efter vad det var som väsnades. Och jag trodde att gubben skulle få ett apoplektiskt anfall när han fick se sin ättelägg komma farande så fort han kunde.
När han lyckats lugna ner sig så han kunde prata rent så började utskällningen. Vi var tydligen suicidala idioter som kunde komma på en sån livsfarlig helvetesmaskin och han skulle jävlariminlillalåda se till att vi aldrig skulle kunna försöka ta livet av oss igen. Och han höll sitt löfte. Efter en timme och med hjälp av en vinkelslip och ett antal skivor så var vår geniala fartfantom reducerad till en liten hög med skrot:cry:

Retrospektivt sett så hade han nog inte helt fel. Att åka i 50 km/h utan att egentligen kunna bromsa med en klinga roterande 4 decimeter bakom ryggen var nog inte helt ofarligt.
Men vad brydde vi oss. Vi var unga, vi var odödliga och begreppet curlingföräldrar fanns ännu inte.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Bästerortarn och 11 till
  • Laddar…
K Kapsyl skrev:
En sån kälke fick jag i slutet på 60-talet. Sen på 80-talet i tidiga tonåren grävde vi fram den i källaren och byggde på den därbak med en trimmad moppemotor med slirkoppling och en stor kasserad vedkapsklinga. Storm P, hade varit stolt över oss :D Tyvärr var det för dåligt vrid för att den skulle orka med att starta själv (satt största möjliga drev på motorn, tror det var 18 kugg, och vi hade inte hittat något lämpligare mindre drev att sätta på klingan men det löste vi med att bogsera den efter en moped på sjöisen. När det gick fort nog så gasade föraren på och när han tyckte varvet var lagom släppte han bogserlinan och släppte ner klingan på isen. Och sen bar det iväg! Vi hade inget bättre än ett armbandsur att mäta farten med men vi var rätt säkra att den gick i 50 knyck. Efter ett par timmar där vi turades om att köra runt viken så kom granngrabbens far ner till oss för att se efter vad det var som väsnades. Och jag trodde att gubben skulle få ett apoplektiskt anfall när han fick se sin ättelägg komma farande så fort han kunde.
När han lyckats lugna ner sig så han kunde prata rent så började utskällningen. Vi var tydligen suicidala idioter som kunde komma på en sån livsfarlig helvetesmaskin och han skulle jävlariminlillalåda se till att vi aldrig skulle kunna försöka ta livet av oss igen. Och han höll sitt löfte. Efter en timme och med hjälp av en vinkelslip och ett antal skivor så var vår geniala fartfantom reducerad till en liten hög med skrot:cry:

Retrospektivt sett så hade han nog inte helt fel. Att åka i 50 km/h utan att egentligen kunna bromsa med en klinga roterande 4 decimeter bakom ryggen var nog inte helt ofarligt.
Men vad brydde vi oss. Vi var unga, vi var odödliga och begreppet curlingföräldrar fanns ännu inte.
Det låter som du mötte den första. ;)
En kompis kopplade på en hårt trimmad halv moped på en sparkstötting. Det gick lätt fortare än 50.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Vad är då en Rodel ? Vi åkte sådana i Österrike när jag var liten, dragna av häst i ett lång ihophakat pärlband upp. Fri åkning ner.

Gällde att hitta den tjockaste/tyngsta gubben att åka med för då visste man att vinsten var säkrad Hehe
På en rodel ligger man på rygg. Med benen kan man styra medarna individuellt för att svänga.
 
  • Gilla
InsidersUnited och 1 till
  • Laddar…
Trevligt projekt och bra resultat.

Vi har en sådan kälke liggande i uteförrådet här i Skåne, den har inte använts så mycket de senaste vintrarna om man säger så...

Har en anekdot från en olycka med just sådan kälke, åkte nedför vår branta backe -i Bohuslän- för typ 50 år sedan och allt gick fel, jag minns inte exakt hur men det vart tvärstopp och jag flög av och lyckades få in en pinne i ögat. Några byggjobbare kom springande och tog hand om mig.
Jag hade tur, pinnen missade själva ögat och hade bara pressats in en pyttebit i sjävla ögonhålans kant.utan att direkt skada globen. Jag minns dock fortfarande oron i de vuxnas röster.

Ahh, det var tider det när barn fick vara barn och inte satt vid mobilen hela tiden...:D
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Jag minns dock fortfarande oron i de vuxnas röster.
Huva, vilken tur du hade. Hade en roommate i skolan som var blind på ena ögat, hans pinne hade tyvärr tagit i globen. Han fick inte göra några sporter alls under sin uppväxt (hans mamma var rädd att skulle skada det "sista" bra ögat).
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Huva, vilken tur du hade. Hade en roommate i skolan som var blind på ena ögat, hans pinne hade tyvärr tagit i globen. Han fick inte göra några sporter alls under sin uppväxt (hans mamma var rädd att skulle skada det "sista" bra ögat).
Med risk för att gå OT men det var ju fler betydligt dödsfall och skador bland barn "förr". Och just detta med att barn får knivar(!), luftgevärskulor, smällare, dartpilar och krampor från slangbellor i ögonen hör man aldrig om numera. Nog vart det vanligare "förr"? Jag vet minst tre som blivit blinda av sådant under min barn/ungdoms-tid.
Och för att gå ännu mer OT så har jag varit tillsammans (åttio-nittiotalen) med en tjej som saknar ett finger efter en sågolycka och en som fick just en pil i ögat och är blind på ett öga. Men det gjorde mig inte mindre intresserad av dem...
 
Fario Fario skrev:
som fick just en pil i ögat och är blind på ett öga.
Mmm, det kanske är dataspelandet som tagit över ? Intressant, jag hade en kompis som fick en glasfiberpil, från en pilbåge alltså, den satte sig i näsroten och missade därmed bägge ögonen. Det var rätt stor förskräckelse kan jag berätta bland oss som tittade på. Tyvärr så höll inte den turen i sig för killen, han dog några år senare av helt andra orsaker.
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Av nån oförklarlig orsak kom vi med min bror på att kasta dartpilar över vårt hus. Dvs han var på ena sidan huset och jag på den andra. Dä stod vi vardera och stirrade upp i skyn för att vara beredd när pilen dök upp (=ner). Slutsde tack och lov inte med en dartpil i pannan el ögat utan med att min bror smög runt husknuten och prickade en pil i min vad. Skriket alarmerade föräldrarna och den roliga leken tog tack och lov slut.:sweat:
 
  • Gilla
InsidersUnited och 1 till
  • Laddar…
BengtH BengtH skrev:
Av nån oförklarlig orsak kom vi med min bror på att kasta dartpilar över vårt hus. Dvs han var på ena sidan huset och jag på den andra.
Har gjort exakt samma sak med kompisar. Satte en dartpil i min kompis Anders hand.
 
  • Gilla
InsidersUnited och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.