Tomture61 Tomture61 skrev:
När det på 70 talet byggdes hus på betongplatta , som inte var isolerad undertill , så användes impregnerat virke till syllen .
Det murknade till slut och orsakade lukt i bostaden.....
Lukten orsakades av att pentaklorfenol (som förbjöds 1978) bröts ner till kloranisoler.
Jag förordar inte inbyggt tryckt virke (man ska bygga så att det inte behövs) men det finns inga sådana kända bi-effekter kvar som du nämner.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
jo klart den blir fuktig men den tar inte samma skada som "vanligt" virke.

vad spelar det för roll hur det är byggt i övrigt, är ju inte den frågan handlar om.
Ja eller så bygger man så det inte blir fukt.
Nu lägger vi ner detta.
Ja det går att sätta impregnerade syll men bygg rätt så behövs det inte.
Så jag hoppas du förstår och gör rätt oavsett impregnerade syll eller inte
 
A
T TheGame skrev:
Ja eller så bygger man så det inte blir fukt.
Nu lägger vi ner detta.
Ja det går att sätta impregnerade syll men bygg rätt så behövs det inte.
Så jag hoppas du förstår och gör rätt oavsett impregnerade syll eller inte
men ingen som sagt att man inte ska göra rätt, däremot är det en utsatt konstruktionsdel där tryckt skyddar.

varför har du läckageskydd i köket? se till att det aldrig läcker istället?
man kan ju klart inte säga så
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Hej, jag hoppar fräckt in här, vi har precis börjat bygga ut vårat hus med ca 30 kom.
3 nya ytterväggar ska byggas och snickarna har lagt tryckimpregnerat virke till syllarna.

Blir osäker på hur man ska tolka information om tryckta syllar. Är det fine att köra med det nu, för att dom har inte dom "dåliga kemikalierna" som användes på 70-talet?

Min morbror som jobbat med skadebesiktning tyckte absolut jag skulle påpeka detta, men jag känner stor olust i att lägga näsan i blöt i snickarna arbete..

Mvh Erik
 
Tomture61
E Erikhuldt skrev:
Hej, jag hoppar fräckt in här, vi har precis börjat bygga ut vårat hus med ca 30 kom.
3 nya ytterväggar ska byggas och snickarna har lagt tryckimpregnerat virke till syllarna.

Blir osäker på hur man ska tolka information om tryckta syllar. Är det fine att köra med det nu, för att dom har inte dom "dåliga kemikalierna" som användes på 70-talet?

Min morbror som jobbat med skadebesiktning tyckte absolut jag skulle påpeka detta, men jag känner stor olust i att lägga näsan i blöt i snickarna arbete..

Mvh Erik
Har byggt en dynlåda som står relativt skyddad mot nederbörd , sidorna användes tryckt trall (fick gratis)
Varje gång jag lyfter på locket när det är fuktigt ute så slår doften av tryckt virke emot mig :thinking:
Flera år gammal nu !
Att bygga med impregnerat virke i ett bostadshus , nä aldrig . Varför , är syllen i samma nivå som marken ?

Förstår din olust att påpeka deras arbete men det är du som ska bo i huset + betala för tjänsten .
Har dom hunnit långt i bygget ?
 
  • Gilla
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
Hej och tack för så snabbt svar.
Nej det örnplatta på mark, 30 cm till marken från ovan.
Det vet jag inte, jag noterade det när jag kom hem nu precis..
Nej då, dom har bara börjat regla upp 1 vägg, så två av tre syllar går att byta ut relativt enkelt.
Det jobbiga är att lägga sig i och inte lita på deras kunskap..
 
Redigerat:
Tomture61
E Erikhuldt skrev:
Hej och tack för så snabbt svar.
Nej det örnplatta på mark, 30 cm till marken från ovan.
Det vet jag inte, jag noterade det när jag kom hem nu precis..
Nej då, dom har bara börjat regla upp 1 vägg, så två av tre syllar går att byta ut relativt enkelt.
Det jobbiga är att lägga sig i och inte lita på deras kunskap..
Du får vell dra till med ngt som att en familjemedlem är allergisk mot det mesta , som tänkte bo i utbyggnaden .
Eller nått bra :D
 
A
Tomture61 Tomture61 skrev:
Du får vell dra till med ngt som att en familjemedlem är allergisk mot det mesta , som tänkte bo i utbyggnaden .
Eller nått bra :D
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har byggt en dynlåda som står relativt skyddad mot nederbörd , sidorna användes tryckt trall (fick gratis)
Varje gång jag lyfter på locket när det är fuktigt ute så slår doften av tryckt virke emot mig :thinking:
Flera år gammal nu !
Att bygga med impregnerat virke i ett bostadshus , nä aldrig . Varför , är syllen i samma nivå som marken ?

Förstår din olust att påpeka deras arbete men det är du som ska bo i huset + betala för tjänsten .
Har dom hunnit långt i bygget ?

fast det är ju absolut inget fel att bygga med impregnerat virke och finns med i AMA.
Så inget man kan påpeka att snickaren gjort fel. så man får snällt betala om man vill att snickaren ska göra om det.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Tomture61
Syllen kommer förmodligen att vara exponerad mot insidan av utbyggnaden / rummet .
Används fuktspärr så blir det bättre , som dras ut en bit på golvet .

Tror min dynlåda är 8-10 år gammal men luktar fortfarande invändigt .
Står under takutsprånget , så ingen kraftig nederbörd på den .

Tycker du fortfarande att tryckt virke är ok i ett bostadshus ?
 
A
Tomture61 Tomture61 skrev:
Syllen kommer förmodligen att vara exponerad mot insidan av utbyggnaden / rummet .
Används fuktspärr så blir det bättre , som dras ut en bit på golvet .

Tror min dynlåda är 8-10 år gammal men luktar fortfarande invändigt .
Står under takutsprånget , så ingen kraftig nederbörd på den .

Tycker du fortfarande att tryckt virke är ok i ett bostadshus ?
tryckt virke är helt okej, är inga som helst problem att använda i syll och man får göra det enligt AMA.
Alltså är det fackmässigt utfört och vill Byggherren att snickaren ska göra om så måste byggherren betala extra för det.
Går inte att argumentera mot att något som står i AMA inte är fackmässigt utfört
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Hej, och tack för svar.
Jag har inget emot att betala för en ändring då det än så länge är lätt gjort.
Jag drar mig dock för att påpeka att jag inte litar på deras yrkeskunskap, men vill samtidigt inte bygga in fel, om det nu är fel..
Ska tillägga att det ligger syllskudd av gummi mellan plattan o syllen
 
  • Nybyggd träram för tillbyggnad på grus med hus i bakgrunden och syllskuddmaterial synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
E Erikhuldt skrev:
Hej, och tack för svar.
Jag har inget emot att betala för en ändring då det än så länge är lätt gjort.
Jag drar mig dock för att påpeka att jag inte litar på deras yrkeskunskap, men vill samtidigt inte bygga in fel, om det nu är fel..
Ska tillägga att det ligger syllskudd av gummi mellan plattan o syllen
det är inget fel, det är fackmässig utfört. Helt enligt AMA.

Dock är hörnet bedrövligt utfört och dom kommer få problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.