BirgitS
Huddingebo Huddingebo skrev:
Välj traditionella färger och former som passar in överallt.
Det finns inga former och färger som passar in överallt. Det är helt olika hus som passar in i Olovslund, Södra Ängby resp. Norra Ängby och inte i något av områdena passar detta föreslagna hus in för det kommer att se hemskt ut i de tre områdena. För att ta exempel från västra Stockholm.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns inga former och färger som passar in överallt. Det är helt olika hus som passar in i Olovslund, Södra Ängby resp. Norra Ängby och inte i något av områdena passar detta föreslagna hus in för det kommer att se hemskt ut i de tre områdena. För att ta exempel från västra Stockholm.
Varför skulle det inte passa med ett klassiskt trähus i dessa områden? Detta hus ligger t.ex ute just nu på hemnet. Det har uppenbarligen fått bygglov i Norra Ängby. Så jo, jag hävdar att Sverigehuset skulle passa utmärkt även där. Vitt klassiskt trähus med tegeltak i Norra Ängby omgivet av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
harry73
Mikael Eskilandersson Mikael Eskilandersson skrev:
Varför skulle det inte passa med ett klassiskt trähus i dessa områden? Detta hus ligger t.ex ute just nu på hemnet. Det har uppenbarligen fått bygglov i Norra Ängby. Så jo, jag hävdar att Sverigehuset skulle passa utmärkt även där. [bild]
OK, om vi nu tar det huset du tar som exempel. Jag känner inte till området, så har svårt att bedöma vad som är bevarandevärd och smaken är som sagt som baken, så om huset skulle passa in eller inte utseendemässigt överlämnar jag till de som är direkt berörda.
Men vad jag ser är att tomten är ca 17m bred (och 25m djup). Jag misstänker att ert sverigehus är 12 ggr 8 meter. Om man då placerar långsidan utmed gatan, har man ca 5m kvar för bilparkering/garage och genomgång till trädgården bakom huset. Det blir väldigt trångt och jag tycker inte att huset lämpar sig för dessa smala tomter.

Sedan är det stora höjdskillnader på tomten (även om det befintliga huset inte är ett suterränghus), så det är inte sagt att man av den anledning får plats med huset, eller så behöver man göra om det till suterränghus som då blir en ändring som gör att typgodkännandet inte längre gäller.

Detta är bara de saker som jag ser när jag snabbt tittar på en tomt i ett område som du föreslår.

Det är väldigt tydligt att det för dig bara handlar om utseendet och att du inte har någon förståelse för vad man behöver kontrollera innan man bygger hus eller godkänner ett bygglov.
Jag säger det igen, ert förslag är bara ett populistisk drag för att stimulera ett fusk nationalromantisk bild av Sverige, och det är inte ett bra förslag.

Sedan säger jag inte att huset är fult i sig, men för mig handlar det inte om det.
Satellitbild över en stadsdel med markerad tomt adresserad Beckombergavägen 118, visar tomtnummer och gatureglering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fario och 8 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns inga former och färger som passar in överallt. Det är helt olika hus som passar in i Olovslund, Södra Ängby resp. Norra Ängby och inte i något av områdena passar detta föreslagna hus in för det kommer att se hemskt ut i de tre områdena. För att ta exempel från västra Stockholm.
Dåliga exempel.
Dyra områden och i princip aldrig tomter till salu där.
Tänkta sverigehus ska nog ses byggas på "ny mark". Och ser man bara till att de finns i kanske 3 storlekar så bör de kunna passa in i de allra flesta fall.
 
  • Gilla
Minnie Mesola och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Mikael Eskilandersson Mikael Eskilandersson skrev:
Varför skulle det inte passa med ett klassiskt trähus i dessa områden? Detta hus ligger t.ex ute just nu på hemnet. Det har uppenbarligen fått bygglov i Norra Ängby. Så jo, jag hävdar att Sverigehuset skulle passa utmärkt även där. [bild]
Förutom storleken på huset, som harry73 tar upp, så blir det ju helt fel att försöka klämma dit en pastisch på ett hus från sekelskiftet 1900 i ett område som består av hus från åren kring 1940 och som saknar snickarglädje, stora fönster, verandor osv. men har källare med höga socklar, låga tak och ett försiktigt formspråk osv.

Såna områden som Norra Ängby finns på många ställen runt Stockholm och byggdes kring 1940 och då i de flesta fall av de som skulle bo i husen för att de skulle ha råd. De var arbetare eller lägre tjänstemän i stor utsträckning.

För att inte tala om Södra Ängby där husen är från 30-talet med vita putsade fasader och platta tak. Det blir groteskt.
ad26e032817466562afbdf7e2e798d0c.jpg
De som bor där gör det just för att de tycker att de husen är vackra och vill bevara området som det är idag.

Olovslund är ett område från 1920-talet och de husen liknar inte heller det s.k. Sverigehuset.
 
BirgitS
Huddingebo Huddingebo skrev:
Dåliga exempel.
Dyra områden och i princip aldrig tomter till salu där.
Tänkta sverigehus ska nog ses byggas på "ny mark". Och ser man bara till att de finns i kanske 3 storlekar så bör de kunna passa in i de allra flesta fall.
Det är exempel som just visar att det inte finns färger och former som passar in överallt vilket är vad du skrev.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är exempel som just visar att det inte finns färger och former som passar in överallt vilket är vad du skrev.
Bygglovskontor väger idag inte in husets utseende så länge det inte sticker ut väldigt mycket.

Och jag föreslog inte en färg utan en färgpallett med ett antal traditionella kulörer.
 
  • Gilla
Mikael Eskilandersson
  • Laddar…
harry73
Huddingebo Huddingebo skrev:
Och jag föreslog inte en färg utan en färgpallett med ett antal traditionella kulörer.
Ja vad föreslår du egentligen. Här diskuterar vi SD:s förslag för ett bygglovsbefriat hus och du kommer med massor anpassningar och begränsningar när det visar sig att sd:s förslag inte är så genomtänkt.
Är du också sd-medlem och har du möjlighet att påverka förslaget, eller är det bara lösa förslag till SD för att förbättra Sverigehuset?
 
  • Gilla
Elektra och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Ja vad föreslår du egentligen. Här diskuterar vi SD:s förslag för ett bygglovsbefriat hus och du kommer med massor anpassningar och begränsningar när det visar sig att sd:s förslag inte är så genomtänkt.
Är du också sd-medlem och har du möjlighet att påverka förslaget, eller är det bara lösa förslag till SD för att förbättra Sverigehuset?
Jag förklarade tidigare i tråden att idén är god men kräver en breddning med fler modeller, kanske tre storlekar och fler färger etc.
Så som det var i början av förra århundradet.

Vad fan har du med min politiska ståndpunkt att göra?
 
  • Gilla
Minnie Mesola och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Förutom storleken på huset, som harry73 tar upp, så blir det ju helt fel att försöka klämma dit en pastisch på ett hus från sekelskiftet 1900 i ett område som består av hus från åren kring 1940 och som saknar snickarglädje, stora fönster, verandor osv. men har källare med höga socklar, låga tak och ett försiktigt formspråk osv.

Såna områden som Norra Ängby finns på många ställen runt Stockholm och byggdes kring 1940 och då i de flesta fall av de som skulle bo i husen för att de skulle ha råd. De var arbetare eller lägre tjänstemän i stor utsträckning.

För att inte tala om Södra Ängby där husen är från 30-talet med vita putsade fasader och platta tak. Det blir groteskt.
[bild]
De som bor där gör det just för att de tycker att de husen är vackra och vill bevara området som det är idag.

Olovslund är ett område från 1920-talet och de husen liknar inte heller det s.k. Sverigehuset.
Nu är det ju aktuellt att bygga ett nytt hus, först om det finns tomter som är lediga att bygga på. Så i dessa redan färdiga områden finns knappast möjligheten att ens bygga något helt nytt. Därtill ska läggas att det givetvis måste få plats på tomten och lämna sedvanliga 4,5 meter till grannen (precis som Attefallshus) annars blir det vanlig bygglovsansökan.
 
  • Gilla
Minnie Mesola
  • Laddar…
BirgitS
Mikael Eskilandersson Mikael Eskilandersson skrev:
Nu är det ju aktuellt att bygga ett nytt hus, först om det finns tomter som är lediga att bygga på. Så i dessa redan färdiga områden finns knappast möjligheten att ens bygga något helt nytt. Därtill ska läggas att det givetvis måste få plats på tomten och lämna sedvanliga 4,5 meter till grannen (precis som Attefallshus) annars blir det vanlig bygglovsansökan.
Det händer att hus brinner ner och att det ska byggas nytt även i färdigbyggda områden.

När det gäller Attefallshus går det väl bra att bygga närmare än 4,5 m till tomtgräns om grannen godkänner det.
 
  • Haha
Minnie Mesola
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Ja vad föreslår du egentligen. Här diskuterar vi SD:s förslag för ett bygglovsbefriat hus och du kommer med massor anpassningar och begränsningar när det visar sig att sd:s förslag inte är så genomtänkt.
Är du också sd-medlem och har du möjlighet att påverka förslaget, eller är det bara lösa förslag till SD för att förbättra Sverigehuset?
Det man måste förstå kring politiska förslag, är att de aldrig genomförs rakt av. Det som händer när man samlat majoritet runt ett förslag, är att man tillsätter en utredning med de experter som anses behövas. Därefter tittar de noga på hur man bör ändra lagar och regler så att förslaget kan genomföras. Jag förutsätter att en sådan utredning skulle säga att det finns områden där Sverigehuset inte ska få byggas, till exempel. Men utgångspunkten är fortfarande det förslag som vi tagit fram. Därmed är det inte ett problem om det finns mindre frågetecken kvar kring hur det ska fungera. Jag anser dock att förslaget är solklart och funkar till minst 99%
 
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Huddingebo Huddingebo skrev:
Bygglovskontor väger idag inte in husets utseende så länge det inte sticker ut väldigt mycket.
I en hel del områden så sticker ett hus som ser ut som på bilden i trådstarten ut väldigt mycket.
Huddingebo Huddingebo skrev:
Och jag föreslog inte en färg utan en färgpallett med ett antal traditionella kulörer.
Och vad menas med traditionella kulörer?
Vitputsat som i Södra Ängby och i delar av Skåne, gröna, gula och bruna som i Norra Ängby, falurött och obehandlat trä som på en del håll på landsbygden?
Finns det någon färg som inte har varit vanlig på nya hus under någon tidsepok och därmed kan sägas vara inte traditionell?
Skulle vara vissa typer av blått då. Vill du med andra förbjuda blå hus bara?
 
  • Haha
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
harry73
Om staten nu kommer med några godkänds typhus, kommer staten då också ha ett ansvar för huset? Typ som impregnerat trä direkt på oisolerad betongplatta, eller enstegsputsade fasader?
 
  • Haha
Minnie Mesola
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Om staten nu kommer med några godkänds typhus, kommer staten då också ha ett ansvar för huset? Typ som impregnerat trä direkt på oisolerad betongplatta, eller enstegsputsade fasader?
Ja, huset ska leva upp till gällande normer. Det ska testas när det blir typgodkänt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.