C
S snikanor skrev:
Men som andra redan skrivit så krävs det ju uppsåt för att det ska vara bedrägeri.
Precis, handlar det bara om att de hamnat på obestånd eller bara är allmänt dåliga på att leverera finns det inget brott att utreda. Bäst att bespara sig själv och inte minst polisen besväret med att ta upp en polisanmälan så att de kan fokusera på gängkriminalitet och andra mer allvarliga saker.
Sen gör man sig själv en tjänst och funderar två eller tre gånger innan man betalar något i förskott igen.
 
  • Gilla
10_tummar och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
...förstår inte vitsen att handla på såna här små firmor
S slurppe99 skrev:
Du kanske skulle ha kollat upp företaget innan beställning...
Det är inte någon liten källarfirma (och förresten så kan småbolag sköta sig bra).
Har själv goda erfarenheter av Sandbergs eftersom dom är en "riktig järnhandel" och inte bara kränger dussinvaror från Kina.
Kanhända har det hänt något på senare tid? Man kan se på nyckeltalen på Ratsit att det varit en negativ trend ett par bokslut. Sånt kan ha många orsaker, inte bara corona och krig.
 
  • Gilla
Ferryman och 1 till
  • Laddar…
T
Jag vad samma erfarenhet av Sandbergs Järn. Usel kommunikation till kunderna.

Jag tror inte att firman blåser folk medvetet, jag tror bara att de är rätt dåliga på att driva ett företag.
Ej uppdaterade saldouppgifter och usel kommunikation.
 
  • Gilla
vanpire och 2 till
  • Laddar…
C ConnyN skrev:
Nej, jag har inga tankar om att det kommer leda någonstans. Och jag skiter väl i mina 500-nånting kronor, det är inte hela världen. Men en polisanmälan är det värt för att markera. Kommer det in tillräckligt många så kan det ju bli något av det.

Att ignorera det gör ju absolut inte saken bättre.

Sandbergs Järn är det förresten.
Slm tidigare sagts. Betala aldrig i förskott vid handel på nätet, oavsett butik. Om de kräver förskottsbetalning kan man lista ut att något inte står rätt till.
Är det "världens bästa företag" så kan ändå misstag begås och beställningar komma bort. Likaså fraktbolag kan göra fel. Att då bevisa vem som gjort fel kan ta mycket tid och energi.
 
  • Gilla
perror och 1 till
  • Laddar…
@
C ConnyN skrev:
Beställde lite sågblad till min Fein den 1 augusti, och det kom inget. Glömde bort det efter ett tag! Hörde av mig per mail för en vecka sedan - inget svar. Ringde några dagar senare och lyckades faktiskt få någon som svarade. Trevlig kille, skulle se vad som kunde göras och ringa tillbaka. Sedan tystnad.

När jag kollar recensionerna på företaget så är det massvis med folk som har exakt samma problem. Trist nog!

Har nu begärt att häva köpet enligt konsumentköplagen (bra lagtexthänvisning här: [länk]), och påpekat att jag polisanmäler på onsdag om de inte svarat.

Tröttsamt att behöva lägga tid på sånt här. Det kan ju vara något som hänt för affärsinnehavaren, sjukdom eller vad som helst, men då är det ju rimligt att informera om det när kunderna försöker få kontakt. Nåväl, bara att vänta och se!
Prova att reklamera köpet hos din bank eller klarna (beroende på hur betalning skett).
 
  • Gilla
EllinorLag
  • Laddar…
Liknande sak hände mig med Sandbergs. De hade bra pris på fogmassan jag ville ha och den skulle finnas i lager, men absolut inget hände efter beställning. Efter två månader mailade jag dem (info@) och tre dagar senare makulerade de ordern och gav mig pengarna tillbaka. Verkar dock vara många som inte får något svar alls. Märkligt företag.
 
  • Gilla
Porsibygg
  • Laddar…
Snailman
C ConnyN skrev:
Nej, jag har inga tankar om att det kommer leda någonstans. Och jag skiter väl i mina 500-nånting kronor, det är inte hela världen. Men en polisanmälan är det värt för att markera. Kommer det in tillräckligt många så kan det ju bli något av det.

Att ignorera det gör ju absolut inte saken bättre.

Sandbergs Järn är det förresten.
Sandbergs Järn övervägde jag att handla från tidigare idag, var nån grej de hade lägsta pris på, men såg att flera olika grejor hade exakt samma pris som det jag skulle ha (allt var Makita) så strök jag dem som tänkbara kandidater. Blev verkter och Amazon i stället.
 
  • Gilla
Porsibygg
  • Laddar…
C ConnyN skrev:
Du skrev att jag kanske borde ha kollat upp företaget. Det är ett helt vanligt företag som inte verkade skumt alls, ett företag som varit aktivt i över 20 år brukar man ju kunna lita på. Det här är i alla fall första gången det händer mig under alla år jag handlat på nätet. Vilket är ungefär just sedan e-handel kom. Att köpa produkter till en tiondel av priset - då kan man förvänta sig att bli blåst. Att handla en pryl till ett vettigt pris hos en vettig firma - då är det rätt så rimligt att man känner sig safe.

Men nu är det inte så. Recensionerna är alltså helt färska, från samma tid som jag själv drabbats.

För min del har jag inte någon direkt avsikt att grotta ned mig i juridiska detaljer. Eftersom jag inte får svar varken på telefon eller mail, och andra verkar ha exakt samma problem, tycker jag att en polisanmälan för bedrägeri känns ganska rimlig. Sen får polisen bedöma om det är värt att göra nåt med det eller ej - men vad mer kan jag göra som privatperson som blivit blåst på sina pengar? Något vill jag ju göra, annat än att rycka på axlarna.
Bara för att man inte får en vara så behöver det inte vara bedrägeri. Sedan finns det sådana som tar över företag/köper dem. Som sedan gör storbedrägeri och lurar en massa kunder. Där en fotofirma fick bra resensioner i ett drygt år. Sedan började de lura sina kunder och skickade även tegelstenar etc. Men i det här fallet låter det inte så. Men som du skriver kan polisen börja titta på det om det kommer in en massa anmälningar mot företaget. Om man kan misstänka bedrägerier.

Annars skyller många på att det är svårt med leveranser nu för tiden.
Så det är i dag svårare att se om företag sköter sig. När det kanske är så enkelt som dålig information.Eller bara dåliga sommarjobbare.
 
Redigerat:
Därför man handlar med kreditkort. Du har ingen egentlig faktura att ha koll på som riskerar att generera någon form av förseningsavgift, du får i regel någon bonus på köpet och i detta fall: du kan relativt enkelt reklamera köpet till banken om du inte får en beställd vara.
 
  • Gilla
perror och 6 till
  • Laddar…
Att polismanmäla leder bara till att binda upp resurser som är hårt ansträngda. Detta är inget brottmål, och kan inte bli ett brottmål.

Min gissning är dock att de är helt konkursmässiga. Tills den dag de går i konkurs så försöker de givetvis sälja. Vad som hänt här, är förmodligen att de sålt en vara som de inte ahr på eget lager. Men då de inte har betalt sina räkningar så ahr deras samarbetspartner inte skickat dina varor. Du är frustrerad och de försöker få en leverans, som de inte får. För nu ahr alla leverantörer fått röda varningsklockor. Så inga varuleveranser utan förskottsbetalning.

Deras kreditrating är bland det lägsta jag någonsin sett.
Min gissning är att de sätter sig själva i konkurs 11/9. Missar de att betala Skatter så blir ägarna personligt betalningsansvariga till staten. Alternativt har de besparingar för att klara löner och skatter en månad, då kursar dom 11/10 istället.

I detta fallet kommer du nog tyvärr sannolikt bli blåst enligt gällande spelregler. Swisch är ingen bra betalmetod. Klarna är bättre, elelr ett Kreditkort som kan ge köpskydd. Men jag håller med detta är ett gammalt renommerat företag. Jag hade nog beställt där utan att blinka själv.


Skärmdump av företagsinformation med mycket hög riskrating och skulder, aktivt företagsstatus men ekonomiska varningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Ledsen
perror och 8 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Det är inte någon liten källarfirma (och förresten så kan småbolag sköta sig bra).
Har själv goda erfarenheter av Sandbergs eftersom dom är en "riktig järnhandel" och inte bara kränger dussinvaror från Kina.
Kanhända har det hänt något på senare tid? Man kan se på nyckeltalen på Ratsit att det varit en negativ trend ett par bokslut. Sånt kan ha många orsaker, inte bara corona och krig.
fein har ju egen butik på amazon så kommer direkt från dom att det skulle komma från Kina som du säger vet jag inte

den andra fördelen är aldrig strul pengarna kommer tillbaka direkt om inte varan finns eller inte har skickats
 
C ConnyN skrev:
Beställde lite sågblad till min Fein den 1 augusti, och det kom inget. Glömde bort det efter ett tag! Hörde av mig per mail för en vecka sedan - inget svar. Ringde några dagar senare och lyckades faktiskt få någon som svarade. Trevlig kille, skulle se vad som kunde göras och ringa tillbaka. Sedan tystnad.

Hur skulle varorna skickas ? Som paket med spårning ? Eller som brev ? En del företag skickar betalda varor som brev utan möjlighet till att spåra försändelsen. Som Postnord fungerar (eller inte fungerar) i dagens läge så kan man även anta att paketet "försvunnit" i postnords omsorg.

Efter en MÄNGD försvunna paket med just Postnord så försöker jag med alla medel undvika att få något skickat med dem då allt fler försändelser "försvinner spårlöst" enligt dem själva.

Att sparka personal som arbetat troget i många år för sedan ersätta dem med "billig bidragsfolk" vars modersmål inte är Svenska och som heller inte har vårt alfabet som grund. Att "löst folk" som hyrs in kan frestas att plocka med sig en försändelse eller två hem är också en möjlighet som dagens Postnord förmodligen brottas med i det tysta. Efter den stora utrensningen på Postnord och att man ersatte med billigare inhyrda har visat sig vara rena katastrofen. Så ta reda på om det verkligen är företaget du beställde av som inte skickat alls eller om det är en brevförsändelse som "fått fötter". Via Postnord.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
N
C ConnyN skrev:
Jag har betalat. Det gör jag så gott som alltid för saker, antingen med betalkort eller som nu med Swish.
Det gör jag ALDRIG! Först få varan och sedan betala.
 
  • Gilla
Uwe H
  • Laddar…
N
D droopy skrev:
Hur skulle varorna skickas ? Som paket med spårning ? Eller som brev ? En del företag skickar betalda varor som brev utan möjlighet till att spåra försändelsen. Som Postnord fungerar (eller inte fungerar) i dagens läge så kan man även anta att paketet "försvunnit" i postnords omsorg.

Efter en MÄNGD försvunna paket med just Postnord så försöker jag med alla medel undvika att få något skickat med dem då allt fler försändelser "försvinner spårlöst" enligt dem själva.

Att sparka personal som arbetat troget i många år för sedan ersätta dem med "billig bidragsfolk" vars modersmål inte är Svenska och som heller inte har vårt alfabet som grund. Att "löst folk" som hyrs in kan frestas att plocka med sig en försändelse eller två hem är också en möjlighet som dagens Postnord förmodligen brottas med i det tysta. Efter den stora utrensningen på Postnord och att man ersatte med billigare inhyrda har visat sig vara rena katastrofen. Så ta reda på om det verkligen är företaget du beställde av som inte skickat alls eller om det är en brevförsändelse som "fått fötter". Via Postnord.
Min erfarenhet är precis den motsatta. Schenker och DHL - alltid krångel.
PostNord - aldrig haft några problem och så gott som alltid möjligt med leverans ända hem till dörren med lantbrevbäraren.
Earlybird - inget jag ens skulle överväga.
 
M mojjen skrev:
Att polismanmäla leder bara till att binda upp resurser som är hårt ansträngda. Detta är inget brottmål, och kan inte bli ett brottmål.

Min gissning är dock att de är helt konkursmässiga. Tills den dag de går i konkurs så försöker de givetvis sälja. Vad som hänt här, är förmodligen att de sålt en vara som de inte ahr på eget lager. Men då de inte har betalt sina räkningar så ahr deras samarbetspartner inte skickat dina varor. Du är frustrerad och de försöker få en leverans, som de inte får. För nu ahr alla leverantörer fått röda varningsklockor. Så inga varuleveranser utan förskottsbetalning.

Deras kreditrating är bland det lägsta jag någonsin sett.
Min gissning är att de sätter sig själva i konkurs 11/9. Missar de att betala Skatter så blir ägarna personligt betalningsansvariga till staten. Alternativt har de besparingar för att klara löner och skatter en månad, då kursar dom 11/10 istället.

I detta fallet kommer du nog tyvärr sannolikt bli blåst enligt gällande spelregler. Swisch är ingen bra betalmetod. Klarna är bättre, elelr ett Kreditkort som kan ge köpskydd. Men jag håller med detta är ett gammalt renommerat företag. Jag hade nog beställt där utan att blinka själv.


[bild]

Synd på ett sådan fint företag. Dom har vart i branchen så länge jag minns och min far köpte mer eller mindre allt därifrån. Köpte lite saker senast någon månad sedan och kände igen mer eller mindre alla i butiken från back in the days. Webhandeln åt upp dom troligen tillslut och speciellt med den adressen dom ligger på så kan den inte vara speciellt billigt.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.