Har en Daikin som är 7 år gammal som fungerar som det ska.
Men med dagens elpriser börjar man jaga elförbrukning.

Jag har energimätningspuckar på många av förbrukare hemma och det visar sig att när temperaturen går under 7 grader (utetemp) då kickar värmekabel igång på utedelen av pumpen och slås av vid 12 grader.

Pumpen är på ventilationsläget (om det inte används för värme eller kyla) och tycker det är märkligt att den är igång då.

Jag testade att stänga av pumpen (via fjärrkontrollen) och då är förbrukning kvar! (så värmeslingan är igång även när pumpen är avstängd)

Den dra rund 80 watt, vilket innebär en standard förbrukning av 60 KW bara på värmeslingan i månad.

Misstänker att värmeslingan i pumpen är en "dum" slinga som inte har någon koppling alls med pumpens logik.
Skulle vilja kunna styra värmekabel separat, nån som har ett bra förslag? Undrar om nån annan har upplevt samma.
 
  • Gilla
Orvar
  • Laddar…

Bästa svaret

Vad jag förstår så är pancake värmetråg och värmekablar fristående tillbehör som inte nödvändigtvis pratar med värmepumpen. Normalt är VP alltid på så det är ingen jättevits att strömförsörja värmekabeln via VP.

Vad du kan göra är att sätta in en egen manuell styrning med tex en Shelly-puck. Nästa steg är att lägga in en egen temperaturstyrning till Shelly-pucken. Du kan låta den inbyggda termostaten i värmekabeln vara kvar. Det du gör då är att aktivera värmekabeln först vid lägre temperaturer. Det kanske går att prata med värmepumpen och lägga till logik så att värmekabeln inte aktiveras alls tex vid fläktdrift. Har dock inte sett något i mina Daikin-manualer.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Vad jag förstår så är pancake värmetråg och värmekablar fristående tillbehör som inte nödvändigtvis pratar med värmepumpen. Normalt är VP alltid på så det är ingen jättevits att strömförsörja värmekabeln via VP.

Vad du kan göra är att sätta in en egen manuell styrning med tex en Shelly-puck. Nästa steg är att lägga in en egen temperaturstyrning till Shelly-pucken. Du kan låta den inbyggda termostaten i värmekabeln vara kvar. Det du gör då är att aktivera värmekabeln först vid lägre temperaturer. Det kanske går att prata med värmepumpen och lägga till logik så att värmekabeln inte aktiveras alls tex vid fläktdrift. Har dock inte sett något i mina Daikin-manualer.
Tack för svaret.. Finns ingen pancake monterat på den. Den är "factory default" som den kom.
Värmekabel som jag menar är den kabel som sitter i utedelen från fabrik.
Att styra prylar via Shelly's har jag erfarenhet med. (~30 st i huset) men problemet är att kabel är en del av värmepumpen. (så man skulle behöver öppna pumpen och modda den där)
Skulle varit mycket lättare om kabel skulle har haft en egen strömmatning, då kan man bara styra den via en vanligt shelly 1/ shelly plug.
Jag har en wifi interface på Daikin men mer en lite temperatur och styrning av temp/kyl/värme få man inte ut där.
 
Aha, då förstår jag. Vad jag kommer ihåg från min multisplit så kopplas den inbyggda värmekabeln in på en kopplingsplint inne i VP. Det finns nog även någon DIP-switch för att aktivera värmekabeln. Jag skulle inte tveka att modda inne i VPn och montera in en Shelly. I mitt fall kopplades värmekabeln ur för vi använder VP mest som luftkonditionering. Försök hitta en installationsmanual till pumpen. De är inte så komplicerade inuti.
 
  • Gilla
Hoos001
  • Laddar…
Bra tips! Nu är det så att Denna Daiking är en Polarpumpen Daikin (som har en konstigt modellbeteckning som man aldrig får en träff på) Daikin Siesta. Utedelen :ARXS50L2V1B..
EDIT: hittade manualen men ingenting kring den vörmekabels inkoppling.
Ska öppna upp den och ser hur plinten ser ut.
https://www.manualslib.com/manual/1249749/Daikin-Rxs50k2v1b.html#manual
 
Redigerat:
Grafer som visar elförbrukningen från en Shelly Plug och utomhustemperatur över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H Hoos001 skrev:
Bra tips! Nu är det så att Denna Daiking är en Polarpumpen Daikin (som har en konstigt modellbeteckning som man aldrig får en träff på) Daikin Siesta. Utedelen :ARXS50L2V1B..
EDIT: hittade manualen men ingenting kring den vörmekabels inkoppling.
Ska öppna upp den och ser hur plinten ser ut.
[länk]
Du hittar värmekabeln på bottenplåten. Följ kabeln uppåt till plinten. Det borde vara lätt att hitta den.
 
A
Har daikin börjat montera värmekabel?
fick de inte den hängande förångaren att fungera?
 
Hittade den! de här 2 (nollan och ledare) går till värmeslingan och verkar inte ha ngn koppling alls till pumpen.
Tips på shelly? tänkte att installera den i en lite apparatdosan. (Shelly 1pm)

Elledningar markerade med rött i en apparatdosas innandöme som koppling till värmeslinga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
electroluxaren skrev:
Har daikin börjat montera värmekabel?
fick de inte den hängande förångaren att fungera?
Jag har en "gammal" pump.. 7 år, de hängande förångaren är nånting som har kommit efteråt tror jag
 
Nu har jag klickat hem 2 Shelly 1 plus som jag lägger in i en liten apparatdosa i pumpen.
(har 2 Daikins, även om den andra är lite nyare tror jag att den har samma "logik")
Fortsättning följer!
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
H Hoos001 skrev:
Nu har jag klickat hem 2 Shelly 1 plus som jag lägger in i en liten apparatdosa i pumpen.
(har 2 Daikins, även om den andra är lite nyare tror jag att den har samma "logik")
Fortsättning följer!
Då kan du använda den utetempsensor du redan har för att styra till- och frånslag av värmekabeln.
 
  • Gilla
Hoos001
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Då kan du använda den utetempsensor du redan har för att styra till- och frånslag av värmekabeln.
Precis, få in Daikins temp sensor i HA, då är det bara att bygga en liten automation i Node-Red för att kicka igång den sen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.