Rubriken är min fråga. Jag ska snart ge handpenningen på 50.000 och efter det prata med banken om ett litet lån.

Jag har lånelöfte till 800.000:-.
Lägenheten, en trea, är gammal och sliten och måste renoveras, fixas. Nytt golv i entré, kök och sovrum. Färg till väggar och tak i samtliga rum, även badrummet.
Nya vitvaror i köket, samtliga. Hantverkare som drar om el till fläkten och avloppet till diskmaskinen.

Kvinnan på banken föreslog att jag skulle göra ett bolån på 200.000, inte ett lån till renovering. Det är väl mest en formsak, kan man anta, men så sa hon. Jag har ett blygsamt lån på bilen på 40.000 som jag tänkte betala av med dessa pengarna.

Hur ska jag navigera i denna djungel av beslut!? Vad är minst dåligt? Vad hade du gjort? Med tanke på yttre omständigheter som kriget i Ukraina och den allmänna konjunkturen....
 
  • Gilla
Fabiano
  • Laddar…
Om man ska ha några lån är det just bottenlån på en bostad. Du kan närmast aldrig hitta bättre villkor än så. Det är dessutom viktigt att ha likvida medel, så bättre att låna lite mer än du strikt behöver än att tömma sparkontot.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Lägg in 75 000 i insats (borde vara 75 och inte 50 på köpesumman 500 000)

Renovera för sparade pengar (sålänge du inte har tänkt att bränna flera hundra tusen och ta in en firma som byter badrum & kök etc)

Det hade jag gjort.
 
Nu är de 50.000 handpenningen, inte kontantinsatsen.
 
  • Gilla
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
Låna nu, så du har en rejäl renoveringsbudget. När renoveringen är klar kan du betala in en del av lånet, om du har "onödigt mycket" pengar kvar.
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Tack för intressanta svar! Jag pratade med mitt bollplank... hon som kan allt om dessa saker.
Vi pratade om topplån och bottenlån. Det har jag givetvis hört talas om men aldrig tänkt på som en del av min egna ekonomi.

Frågan är väl snarare, ska jag låna 250.000 eller rent av 300.000!? 300 känns lite mycket...
Om jag lånar 200.000 som ett bolån, vad blir räntan på detta lånet!?
Jag förstår att frågan är svår att svara på, men vad betalar ni i ränta, så man har något att förhålla sig till?
Jag ska ha träff med Swedbank snart. Därför vill jag vara lite påläst.

Jag menar, det blir ju rätt stressigt om staten skulle få för sig att höja räntan på bolånet till 16%, eller mer...!
Men det blir stressigt för alla med bolån, inte bara mig.
Det är därför jag redovisar mina siffror för ämnet berör alla med bolån, men allas ekonomi och allas siffror är olika.
 
Vad räknar du på att en renovering ska kosta? Det är väl det som bör styra hur mycket du lånar.
För mig beror låna eller inte på var du har dina besparingar. Har du besparingarna på ett sparkonto är min rekommendation att använda dem till renovering istället för att låna (minus den buffert på två-tre månadslöner som alla borde ha), men har du besparingarna i aktier eller fonder blir nog min rekommendation att låna istället och låta värdepappren vara.
Sedan beror det på om du kan amortera. I nuläget har jag förstått att prognosen är ungefär 5% ränta vid årsskiftet, men antagligen ytterligare höjningar under nästa år. Så min rekommendation att låna gäller bara om du kan amortera på lånet.
 
C Civilpolisen skrev:
Tack för intressanta svar! Jag pratade med mitt bollplank... hon som kan allt om dessa saker.
Vi pratade om topplån och bottenlån. Det har jag givetvis hört talas om men aldrig tänkt på som en del av min egna ekonomi.

Frågan är väl snarare, ska jag låna 250.000 eller rent av 300.000!? 300 känns lite mycket...
Du ska köpa för 500'.
Och sedan ska du renovera. Renoveringen kommer kosta pengar och du vet ännu inte hur mycket. Du kommer heller inte få lån för bara renoveringen på något enkelt sätt.

Så låna 85% av köpesumman - dvs 425 000. Då kommer du ha kvar 375000 av dina ursprungliga 450 000 för renoveringar eller oförutsett dyra elräkningar. De ger drygt 15000 i ränta per år just nu.
När du har renoverat klart så kan du betala av delar av lånet i en klumpsumma. Då vet du hur mycket du kan sänka lånet - fram till dess är det generellt dumt att låna för lite.

Prata med din kontakt på banken om hur det fungerar att betala av en klump av lånet.
 
  • Gilla
Civilpolisen och 5 till
  • Laddar…
Lånar du för under av 50% av bostadens värde dvs 250 000 så slipper du amorteringskrav. Lånar du däremot mellan 50-74 % av bostadens värde så har du 1 % amortering per år. Skulle du som tredje val lägga in endast låna 75% av bostadens värde så behöver du amortera 2 % av lånet

Dvs:
Låna 425 000 = amortering på 8500 kr/år
Låna mellan 255 000 - 350 000 = 4250 kr/år
Låna under 250 000 - 0 kr/amortering per år

Detta är då utöver räntan. Med de medel du har tillgängliga hade jag lagt in 51% av bostadens värde så slipper du amorteringskravet. Du kan självklart ändå amortera men då är det frivilligt. Då har du ändå nästan 250 000 kvar för renoveringar
 
  • Gilla
Civilpolisen och 3 till
  • Laddar…
CecEle CecEle skrev:
Lånar du för under av 50% av bostadens värde dvs 250 000 så slipper du amorteringskrav. Lånar du däremot mellan 50-74 % av bostadens värde så har du 1 % amortering per år. Skulle du som tredje val lägga in endast låna 75% av bostadens värde så behöver du amortera 2 % av lånet

Dvs:
Låna 425 000 = amortering på 8500 kr/år
Låna mellan 255 000 - 350 000 = 4250 kr/år
Låna under 250 000 - 0 kr/amortering per år

Detta är då utöver räntan. Med de medel du har tillgängliga hade jag lagt in 51% av bostadens värde så slipper du amorteringskravet. Du kan självklart ändå amortera men då är det frivilligt. Då har du ändå nästan 250 000 kvar för renoveringar
Rättelse!
Sorry var lite snabb på tangenterna ser jag nu. Det ska vara; lånar du 50-70 % av bostadens värde så är amorteringen 1 % och lånar du 85 % eller mer så är amorteringen 2 %.

Dvs:
Låna 425 000 = amortering på 8500 kr/år
Låna mellan 255 000 - 350 000 = 2550-3500 kr/år
Låna under 250 000 - 0 kr/amortering per år
 
  • Gilla
Civilpolisen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.