Beställde lite sågblad till min Fein den 1 augusti, och det kom inget. Glömde bort det efter ett tag! Hörde av mig per mail för en vecka sedan - inget svar. Ringde några dagar senare och lyckades faktiskt få någon som svarade. Trevlig kille, skulle se vad som kunde göras och ringa tillbaka. Sedan tystnad.

När jag kollar recensionerna på företaget så är det massvis med folk som har exakt samma problem. Trist nog!

Har nu begärt att häva köpet enligt konsumentköplagen (bra lagtexthänvisning här: https://lawline.se/answers/utebliven-leverans-vid-konsumentkop), och påpekat att jag polisanmäler på onsdag om de inte svarat.

Tröttsamt att behöva lägga tid på sånt här. Det kan ju vara något som hänt för affärsinnehavaren, sjukdom eller vad som helst, men då är det ju rimligt att informera om det när kunderna försöker få kontakt. Nåväl, bara att vänta och se!
 
  • Gilla
AWJJ och 1 till
  • Laddar…
C
Kärnfrågan här är så klart om du redan betalat eller inte? Det är ju den som har pengarna som sitter med trumf på hand.
 
  • Gilla
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Kärnfrågan här är så klart om du redan betalat eller inte? Det är ju den som har pengarna som sitter med trumf på hand.
Jag har betalat. Det gör jag så gott som alltid för saker, antingen med betalkort eller som nu med Swish.
 
C ConnyN skrev:
Jag har betalat. Det gör jag så gott som alltid för saker, antingen med betalkort eller som nu med Swish.
Du kanske skulle ha kollat upp företaget innan beställning. Vad ska du anmäla. Att de är dåliga på att följa ert civilrättsliga avtal.
 
  • Gilla
Roffe_riff och 2 till
  • Laddar…
S slurppe99 skrev:
Du kanske skulle ha kollat upp företaget innan beställning. Vad ska du anmäla. Att de är dåliga på att följa ert civilrättsliga avtal.
Att ta betalt för varor och inte skicka dem klassas som bedrägeri ;)
 
  • Gilla
Ferryman och 10 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Att ta betalt för varor och inte skicka dem klassas som bedrägeri ;)
Så enkelt är det inte. De ska bevisas i det här fallet att företaget hade för avsikt att lura dig från början.

Att sköta ett företag dåligt är inte bedrägeri.
 
  • Gilla
EvertL och 6 till
  • Laddar…
Vet inte hur det fungerar med swish men betalar man men kort så kan man väl reklamera köpet via banken?
 
  • Gilla
perror och 9 till
  • Laddar…
S slurppe99 skrev:
Så enkelt är det inte. De ska bevisas i det här fallet att företaget hade för avsikt att lura dig från början.

Att sköta ett företag dåligt är inte bedrägeri.
Du skrev att jag kanske borde ha kollat upp företaget. Det är ett helt vanligt företag som inte verkade skumt alls, ett företag som varit aktivt i över 20 år brukar man ju kunna lita på. Det här är i alla fall första gången det händer mig under alla år jag handlat på nätet. Vilket är ungefär just sedan e-handel kom. Att köpa produkter till en tiondel av priset - då kan man förvänta sig att bli blåst. Att handla en pryl till ett vettigt pris hos en vettig firma - då är det rätt så rimligt att man känner sig safe.

Men nu är det inte så. Recensionerna är alltså helt färska, från samma tid som jag själv drabbats.

För min del har jag inte någon direkt avsikt att grotta ned mig i juridiska detaljer. Eftersom jag inte får svar varken på telefon eller mail, och andra verkar ha exakt samma problem, tycker jag att en polisanmälan för bedrägeri känns ganska rimlig. Sen får polisen bedöma om det är värt att göra nåt med det eller ej - men vad mer kan jag göra som privatperson som blivit blåst på sina pengar? Något vill jag ju göra, annat än att rycka på axlarna.
 
  • Gilla
Moltaz1 och 12 till
  • Laddar…
Ett tips är att endast beställa från sidor som man kan betala med Klarna på. Det gör alltid jag och då väljer jag faktura så att jag kan betala efter att grejerna har kommit hem.
 
  • Gilla
Uwe H och 19 till
  • Laddar…
C
C ConnyN skrev:
Eftersom jag inte får svar varken på telefon eller mail, och andra verkar ha exakt samma problem, tycker jag att en polisanmälan för bedrägeri känns ganska rimlig.
He he, sorry, men lycka till att få polisen att utreda ett sådant ärende.
Skriv vilket företag det handlar om så kanske du åtminstone kan hindra någon annan från att hamna i samma situation.
 
  • Gilla
EvertL och 5 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
He he, sorry, men lycka till att få polisen att utreda ett sådant ärende.
Skriv vilket företag det handlar om så kanske du åtminstone kan hindra någon annan från att hamna i samma situation.
Nej, jag har inga tankar om att det kommer leda någonstans. Och jag skiter väl i mina 500-nånting kronor, det är inte hela världen. Men en polisanmälan är det värt för att markera. Kommer det in tillräckligt många så kan det ju bli något av det.

Att ignorera det gör ju absolut inte saken bättre.

Sandbergs Järn är det förresten.
 
  • Gilla
sin och 7 till
  • Laddar…
Bara handla från amazon istället förstår inte vitsen att handla på såna här små firmor
 
  • Arg
  • Gilla
  • Haha
Uwe H och 9 till
  • Laddar…
Verkar som att firman går väldigt dåligt. Enligt en recension på trustpilot så:

Idag finns det 18 utslag (alltså beslut eller domar) omfattande skulder på 273'046 kronor vilket alltså tyder på ett sämre läge än tidigare när jag skrev min review den 17 augusti 2022. Sen har de 11 pågående mål/ärenden hos fogden som inte är avslutade ännu, senast var det en ansökan om betalningsföreläggande som kom in i september 2022 (notera att det är bara den 2 september idag!) och 3 som kom in under augusti 2022.
Det har ett par ärenden som återkallats; de avser dels Securitas och dels ett företag som heter Ellevio. Gissar att XXX och YYY "under galgen" betalade dem för att kunna driva firman ytterligare en tid, kanske till den 12 september då arbetsgivardeklaration skall lämnas.
(XXX och YYY är censurerade namn).

Men som andra redan skrivit så krävs det ju uppsåt för att det ska vara bedrägeri. Jag är ingen jurist, men frågan är väl om det är räknas som uppsåt om man fortsätter hålla webshoppen öppen trots att företaget går så dåligt att man vet att man inte kommer kunna leverera ordrar...

Vidare skrivare personen i recensionen:

Är det så som jag spekulerar i så är allt på sluttampen, de har ingen lösning på problemen (eller så var det aldrig ambitionen att lösa problemen visavi kunderna) och skall nu bara plocka upp så mycket cash som möjligt innan det oundvikliga slutet.
[...]
Uppmaning till alla som drabbats: Skicka gärna information om era krav till mig. Jag har satt upp en särskild mejladress för ändamålet
anmalan.sandbergsjarn@gmail.com
 
Har liknande erfarenhet från förra sommaren. Köpte några frässtål från dem i slutet av juli. Dessa skulle finnas i lager och levereras inom 3-5 d enligt hemsidan. Väldigt svårt att få svar via mail/telefon, sen i slutet av augusti fick jag plötsligt svar att de nu hade kommit in i lager och skulle skickas samma dag. Sen fick jag stålen någon dag senare. Så det gick bra till slut då, men helt klart frustrerande med så dålig kommunikation och när saker listas som i lager när så inte är fallet…
 
Jag har motsatt problem med en firma.
Beställde en ganska dyr sak mot faktura (just den firma kör bara faktura ) ca 5000:-
Fakturan har inte dykt upp än över en månad efter jag fått varan och har både mailat och ringt om att jag vill ha fakturan och betala.
Suck ... jaja den kommer väl men lite sådär ... "öööh var är den?? så jag inte glömmer bort den och blir chockad då den kommer"
 
  • Wow
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.