Vad är den bästa och mest priseffektiva lösning för att enkelt kunna mäta elförbrukningen i realtid via en app eller webbsida?

Har idag ganska bra statistik för varje timme via elbolagets app men det släpar efter ett dygn och går inte att mäta i realtid.

Är det zwave man ska satsa på för det här eller finns det någon enklare lösning? En som mäter på dioden skulle vara fullt tillräcklig för mig så länge man kan komma åt det via en app/webbsida och se realtid.

https://www.zwavesverige.se/kontrollenheter/telldus-tellstick-znet-lite-v2-gen-5
https://www.zwavesverige.se/energim...ome-energy-meter-3-fas-0a-till-60a-ip44-gen-5

Ovanstående blir lite saftigt i pris även om det säkert är det vettigaste egentligen..?


Vad kör ni med för något när det gäller mätning av elförbrukning? :)
 
K
Jag har Ikeas sparsnäs. Såldes på fyndhornan för 99 kr för något år sedan. Kan inte kopplas till nätet. Men ger bra överblick
 
K Kallebo skrev:
Jag har Ikeas sparsnäs. Såldes på fyndhornan för 99 kr för något år sedan. Kan inte kopplas till nätet. Men ger bra överblick
Tack för tips. Har en app i telefonen redan som mäter på dioden med kameran som fungerar hyfsat för det men det jag verkligen skulle vilja är att se det i realtid ifrån just telefonen "remote" utan att behöva vara nere vid elmätaren. :)
 
Har satt upp både Eon:s gamla 100koll samt Ikeas Sparsnäs.
Eon och även Vattenfall hade system för inrapportering av mätvärde till deras centrala system. Det är nu nedstängt.

Sparsnäs är helt OK och ger en bra översikt. Du får ditt effektuttag i närapå realtid (ca 10 sekunders fördröjning).

WPC kan rapportera mätvärde över 433 MHz till Tellstick
https://tictail.com/foogadgets/wpc3
 
  • Gilla
berisen
  • Laddar…
E etompau skrev:
Har satt upp både Eon:s gamla 100koll samt Ikeas Sparsnäs.
Eon och även Vattenfall hade system för inrapportering av mätvärde till deras centrala system. Det är nu nedstängt.

Sparsnäs är helt OK och ger en bra översikt. Du får ditt effektuttag i närapå realtid (ca 10 sekunders fördröjning).

WPC kan rapportera mätvärde över 433 MHz till Tellstick
[länk]
Vad behöver man för att få igång en sån WPC? En Raspberry PI eller hur fungerar det?

Vore annars skönt med en komplett lösning. Typ Sparsnäs fast online hade varit perfekt :)
 
berisen berisen skrev:
Vad behöver man för att få igång en sån WPC? En Raspberry PI eller hur fungerar det?

Vore annars skönt med en komplett lösning. Typ Sparsnäs fast online hade varit perfekt :)
WPC:n emulerar en trådlös termometer och skickar sin data i detta fallet till en Tellstick. Där kan du sedan se aktuellt mätvärde och även lagra mätvärde över tid. Då på webben och i en app.
Kräver lite handpåläggande i form av en programsnutt i Tellstick:en.
Detta är således ingen "plug&play-lösning".
 
Lyfter denna tråden såhär i energikristider. Finns det något färdigt som plockar ledsignalen från befintlig elmätare och publicerar data på någon molntjänst eller liknande i realtid eller på några sekunder när?
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Tibber pulse gör detta om du har HAN-port: [länk]
Hej.
Saknar HAN-port utan har bara den blinkade lysdioden på min elmätare.
 
JanneJanne123
Jag förstår, har väl gått ut något påbud från kejsaren att alla gamla elmätare utan sådana moderniteter ska bytas, kolla med ditt nätbolag om det är i närtid för dig.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag förstår, har väl gått ut något påbud från kejsaren att alla gamla elmätare utan sådana moderniteter ska bytas, kolla med ditt nätbolag om det är i närtid för dig.
2025 ska alla mätare ha denna port så jag har ställt frågan till E-on så får vi se.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
O OlaE skrev:
2025 ska alla mätare ha denna port så jag har ställt frågan till E-on så får vi se.
Man kan om man vill skynda på betala 1500 och få den bytt inom 20dagsr fick jag som svar av e.on
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.