Om vi nu håller oss till trådskaparens fråga. De saker som nämns går som alla konstaterat, troligen inte som dolda fel. Däremot så är flera av dem sådant som bes. mannen borde ha anmärkt på.

Däremot så tror jag inte det går att få ut något där heller
 
B blork skrev:
Köpte ett hus nu under sommaren. Huset var besiktat och vi hade genomgång med besiktningsmannen och överlåtelse besiktning.

Nu har vi bott här i ungefär en månad och har upptäckt en del fel så jag funderar lite på om jag har rätt till ersättning?

1. Uterummets vikdörrar har kärvat ihop och går inte att öppna längre nu när det är kallare och träet rör sig.
2. Varmvatten kran i tvättstugan ger bara varmvatten i 20 sekunder sen försvinner vattnet helt. (övriga kranar fungerar fint)
3. Luktar avlopp i badrummet.
4. Fuktsensor i grunden trasig.
5. Frånluftspanna visar inte de olika kanalerna, styrkort antagligen trasigt.
6. Stuprör som saknar fästen längst ner och sitter lite löst.

Vissa av dessa kan jag åtgärda själv med ganska lite jobb men jag undrar mest vad som är dolt fel och inte?
Dolt fel är som sagt inte en garanti, utan det handlar om större fel som man inte kunant upptäcka och med hänsyn till ålder och skick inte kunnat förutsätta
Man får ju också ersättning, om man vinner ,efter åldersavdrag, förutom den tid det tar att driva och ev kostnader för besiktningar osv (som man kanske, eller kanske inte får ersättning för).
Så hamnar åtgärdandet i "100 000 kronors klassen" så kanske man kan fundera på om förutsättnignarna finns för att driva det. Annars tror jag man får räkna det som underhåll.

Att balkongdörrarna blir tröga på höst/vid fukt kan ju vara en justering som behövs bara, eller så är stommen felaktig och klämmer ihop dörrhålet eller om fukt läcker in och får trä i stommer att svälla osv. I det fallet kanske det är dolt fel. Men vad händer när ni försäker justera dörrarna då - går det bättre ?

Varmvatten: är det en termostatventil kanske något behöver bytas ? Det brukar ju behöva underhållas. Eller så är det en packning som blir varm och sväller och "täpper till" - också enkelt att byta: Låter inte som ngt större ? Har du srkivat isär kranen/haft rörmokare där ? Vad säger dom ?

Avloppsslukt kan ju vara något större som sprucket rär. Men troligenare är det ng vaj på avluftning eller kanske otätt vattenlås/infästning mellan handfat/avlopp osv Vad säger rörmokaren ?

Fuktsensor: Byt...kan inte vara så dyrt och det är svårt att visa att felet inte fanns där när ni köpte ?

Styrkort panna: Kan kosta lite: Men samma sak här: Kan ni visa att det inte funkade när ni köpte ? Och att det inte gick att upptäcka i så fall ?

Stuprör: Fäst stupröret !
 
H hempularen skrev:
Om vi nu håller oss till trådskaparens fråga. De saker som nämns går som alla konstaterat, troligen inte som dolda fel. Däremot så är flera av dem sådant som bes. mannen borde ha anmärkt på.

Däremot så tror jag inte det går att få ut något där heller
En heltäckande besiktning borde troligen ha tagit upp de problem som nu konstaterats. Men flera stora företag i besiktningsbranchen undantar VA och el i sina vanliga besiktningar, detta är något som i så fall måste göras extra. Men om det är tydligt att VA omfattas kan man möjligen göra en anmälan om brister i besiktningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.