S
Hej, har ett par frågor om Sveriges kraftförsörjning som jag skulle vilja ha svar på.

Enligt diverse "experter" så beror de höga priserna på effektbrist under vissa timmar, dvs trots att vi har mer producerad el år så har vi brist under vissa dagar/timmar. Problemet är att jag har övervakat Svenska Kraftnäts sida och följt flödena av el export och import och jag får en känsla att det inte stämmer.

Idag den 5/9-22 kl 07:00
Sverige export:
2811 MW
Sverige import: 618 MW (100% Norge)

Sverige importerar 618 MW till SE1 och SE2 som i sin tur exporterar 7371 MW tillsammans.
Skulle SE1 och SE2 minskat exporten med 618 MW så skulle Sverige inte behöva importera alls.

SE4 exporterar ofta 2000-3000 MW och importerar hela tiden 3000-4000 MW från SE3.
Sveriges behov är oftast att SE4 behöver importera 1000 MW från SE3.

Fråga 1: Har Sverige verkligen effektbrist? Varför så höga priser?

Fråga 2: Exporterar elbolagen så mycket de kan i vinstsyfte och riskerar detta tömma ut vår vattenkraft inför vintern? Det vill säga, exporterar EON (privat företag) till Europa i vinstsyfte i SE4 vilket i sin tur tvingar Vattenfall (Statligt företag) att exportera stora mängder till södra Sverige?

Karta över elpriser och flöden i Norden med energiexport och -import siffror vid landsgränser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Följ kraftförsörjningen här:
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
 
Det från Norge, är inte det transport från NordNorge till SydNorge via svenska elnätet? Så det skulle då kunna innebära att samma elmängd registreras som både import och export.
Fanns en artikel om det för en tid sedan där man från Norges sida fick oförsekaktiga priser pga Sverigedelen..
https://omni.se/sverige-koper-norsk-el-och-saljer-tillbaka-den-dyrt/a/k6A3A9
 
M
Ja vi får effektbrist då vi tagit på oss att försörja hela Europa med elström.

Och SvK:s karta är rätt missvisande då den inte visar priserna i länderna utanför nordpool eller hur stor andel av varje överföringspil som används, detta gör att det är svårt att bilda sig någon vettig uppfattning om varför sakerna är som de är.
 
Importen sker från Nordnorge och beror på överproduktion i förhållande till överföringskapaciten, dvs det norska stamnätet orkar inte med. SvK tjänar stora pengar på detta då man köper billigt från Nordnorge och säljer dyrare i söder.

Har vi effektbrist? Inte idag, förmodligen inte imorgon men fram i vinter kan det mycket väl bli så om det blir kallt och klart utan vind. Tack vare nedläggningen av stora produktionsanläggningar i söder måste man ha större marginaler i stamnätet för att klara från- och omkopplingar och därmed kan man inte trycka lika mycket ström söderut som tidigare.

Vattenkraftverken har flera faktorer att förhålla sig till, de vill så klart maximera vinsten under givna förhållanden men de har bland annat vattendomar, dammarnas strukturella integritet och långtidsprognoser att ta hänsyn till. Vattendomarna sätter gränser för hur mycket vatten de får släppa nedströms kraftverken och dammarnas konstruktion sätter gränser för hur fort de kan sänka vattennivån.
 
De höga elpriserna nu beror inte på effektbrist i den Svenska produktionen. Det tror jag inte att någon ”expert” sagt. Att det är dyrt beror på elbrist i Europa. Vilket leder till att de köper mycket el från Sverige. Det driver upp priset i Sverige.
 
Och att elpriset delvis sätts utifrån gaspriset inom EU, men även flera andra faktorer. Men det kommer att ske förändringar framöver om det blir EU-beslut på att frikoppla gaspriset vilket då direkt borde ge en halvering av elpriset.
 
S
D Daniel 109 skrev:
De höga elpriserna nu beror inte på effektbrist i den Svenska produktionen. Det tror jag inte att någon ”expert” sagt. Att det är dyrt beror på elbrist i Europa. Vilket leder till att de köper mycket el från Sverige. Det driver upp priset i Sverige.

Som jag ser det så har Sverige varken kapacitet eller effektbrist, men effektbrist skapas av extrem export till grannländer. Därmed har Sverige inget importbehov.

Skulle Sverige få effektbrist under vintern när energibehovet är större så lär inte Sverige kunna importera från något annat land då alla länder förutom Norge skulle då själva ha både effekt och kapacitetsbrist. Det i sig skulle resultera i nedstängningar för alla.
 
S
A AndersS skrev:
Och att elpriset delvis sätts utifrån gaspriset inom EU, men även flera andra faktorer. Men det kommer att ske förändringar framöver om det blir EU-beslut på att frikoppla gaspriset vilket då direkt borde ge en halvering av elpriset.
Vi kan ju alltid hoppas att det blir så.
 
Nej, om det skulle bli en situation där elen inte täcker behovet så handlar det om en liten differens. Det löser man i så fall med bortkoppling av en liten andel av abonnenterna. Men jag tror inte att det kommer att hända. Höga priser och uppmaningar att spara kommer att få folk att minska sin konsumtion.
 
S DanielF skrev:
Vi kan ju alltid hoppas att det blir så.
Det kommer att bli så utifrån att det minskar Ryssland och Putins påverkan mot övriga europa.
Men det krävs ett beslut som ska beredas. Det tillsammans med stödmiljarderna ger en helt andra förutsättningar i vinter för både privatpersoner och företag.
Däremot så kommer vi framöver inte se de elprisnivåer vi haft tidigare år, vilket vi måste planera för om rysk gas blir fortsatt begränsad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.