Hej,
Nu blåser åter renoveringens vindar, och i ett fall har jag svårt att tygla dom.

Vårt s.k. pannrum är en del av ett normalt rum vilket nu ska få sig en total renovering, och jag vet inte riktigt hur jag ska lösa problemet att ”gömma” beredaren och bergvärmepumpen.
Det vore onekligen också bra om man kan komma åt tekniken utifall något skulle krångla.

Hur skulle ni ha gjort?

Bifogar en bild på eländet.
 
  • Installation av uppvärmningspanna med kopparledningar i en renoveringsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En vikvägg som är en bokhylla på framsidan.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
En vikvägg som är en bokhylla på framsidan.
Hur tänker du då?
 
Det är ju fria fantasier från min sida, men jag skulle vilja ha en fast bokhylla som man s.a.s. viker på mitten, ut i rummet. Om det vore mitt hus skulle jag dels vilja kunna komma åt beredare och värmepump, dels kunna använda den väggyta som blir när jag bygger in den. Eftersom jag har många böcker tänkte jag på en bokhylla som går att flytta på något sätt. Jag har dock ingen aning om hur man bygger en sådan. Jag antar att man behöver skenor i tak och golv, ett pianogångjärn på baksidan och några hjul hyllan står på i framkant.

Enklare lösningar är väl en vägg och en dörr, alternativt en vägg med skjutdörrar, men då får du ju inte ställa saker framför.
 
  • Gilla
greger911
  • Laddar…
Bergvärmepump låter så jag skulle bygga ett isolerat rum. Och med ålder och lite slitage på kompressor kan ljudet dessutom öka.
Blev nyfiken, hur har detta hamnat i samma rum som ett bostadsrum?
 
  • Gilla
greger911
  • Laddar…
T
greger911 greger911 skrev:
Hej,
Nu blåser åter renoveringens vindar, och i ett fall har jag svårt att tygla dom.

Vårt s.k. pannrum är en del av ett normalt rum vilket nu ska få sig en total renovering, och jag vet inte riktigt hur jag ska lösa problemet att ”gömma” beredaren och bergvärmepumpen.
Det vore onekligen också bra om man kan komma åt tekniken utifall något skulle krångla.

Hur skulle ni ha gjort?

Bifogar en bild på eländet.
Skjutdörrar är väl första alternativet?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Bergvärmepump låter så jag skulle bygga ett isolerat rum. Och med ålder och lite slitage på kompressor kan ljudet dessutom öka.
Blev nyfiken, hur har detta hamnat i samma rum som ett bostadsrum?
visst är det så att med ålder så ökar risken för gnissel i maskineriet.

I huset har finnar residerat i 3 generationer, inklusive min kvinna. Hennes far var ute efter funktion snarare än det estetiska. Bakom pannan är murstocken och på andra sidan murstocken är köket. Där eldade man med ved i vattenmantlad köksspis modell stor. Där pannan står idag stod två 0,5 m3 Albin Acc.tankar. Nära och bra till köksspisen.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Det är ju fria fantasier från min sida, men jag skulle vilja ha en fast bokhylla som man s.a.s. viker på mitten, ut i rummet. Om det vore mitt hus skulle jag dels vilja kunna komma åt beredare och värmepump, dels kunna använda den väggyta som blir när jag bygger in den. Eftersom jag har många böcker tänkte jag på en bokhylla som går att flytta på något sätt. Jag har dock ingen aning om hur man bygger en sådan. Jag antar att man behöver skenor i tak och golv, ett pianogångjärn på baksidan och några hjul hyllan står på i framkant.

Enklare lösningar är väl en vägg och en dörr, alternativt en vägg med skjutdörrar, men då får du ju inte ställa saker framför.
Jag älskar böcker och har problem med vart jag ska ha alla.
Det hade vart supercoolt och ha en mobil bokhylla. Frågan är om det går hem hos den bättre hälften.
 
Vibrationer när kompressor börjar bli lite sliten och låga frekvenser som fortplantar sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.