Köpte en hink igår som ska innehålla 5 liter. Tyckte det verkade lite i hinken och vid uppmätning verkar det som om det är under 4 liter (kanske ner mot 3,5 liter om man mäter invändigt nogrannt).

Kanske fel just på min hink eller har de satt detta i system? Eller ska det vara 5 kg. När jag vägde kinken vägde den exakt 5 kg (alltså inkl hinken i sig själv).

Ja, ja, en skitsak - runt 30 kr/hink, men ska man börja med att kontrollera sånt här också blir man ju aldrig klar och känner sig alltid lurad...
 
robhol skrev:
Köpte en hink igår som ska innehålla 5 liter. Tyckte det verkade lite i hinken och vid uppmätning verkar det som om det är under 4 liter (kanske ner mot 3,5 liter om man mäter invändigt nogrannt).

Kanske fel just på min hink eller har de satt detta i system? Eller ska det vara 5 kg. När jag vägde kinken vägde den exakt 5 kg (alltså inkl hinken i sig själv).

Ja, ja, en skitsak - runt 30 kr/hink, men ska man börja med att kontrollera sånt här också blir man ju aldrig klar och känner sig alltid lurad...
Det är ibland stor skillnad på vikt och volym. Det vanliga är att vikten anges på säcken man köper. Och läser man noga kan man ofta se vilken volym det kommer att resultera i efter blandning.

Det kan vara riktigt lurigt, vissa produkter ger 20 liter på en 25 kilos säck och vissa kanske 13 liter. Har egentligen att göra med hur kompakt materialet är. 1 kilo per liter är ett gott riktvärde för flytande material, 10 kilo per liter för fasta material. Så ju mer "fast kompakt" materia som ingår i ämnet, ju mindre volym per kilo köpt.

--- Mats ---
 
I detta fall var det färdigblandat spackel och burken måste ju vara ganska tät - annars torkar det ju - vilket innebär att åtminstone vikten borde vara korrekt, men här anges det i liter.
 
robhol skrev:
I detta fall var det färdigblandat spackel och burken måste ju vara ganska tät - annars torkar det ju - vilket innebär att åtminstone vikten borde vara korrekt, men här anges det i liter.
Intressant. :) Man har ju fått vänja sig vid texten "förpackningens innehåll kan vid transport ha pressats ihop något, men förpackningen innehåller ändå den vikt som anges på förpackningen". Låter värre med "antalet litrar kan vid transport ha minskat något, men antalet litrar är ändå samma som anges på förpackningen". :)

Om det står antalet liter på förpackningen och den inenhåller mindre så hade jag tagit upp det med affären. Inte så mycket för att få min liter extra tillbaka, som för funderingen att om förpackningens ursprungligen innehåller rätt mängd kan den minskade mängden, om man inte ser en läcka, mest troligt förklaras med avdunstning. Och då är frågan om materialet har den egenskap det skall ha.

--- Mats ---
 
Ja precis, man undrar vilket? Visst ska jag påpeka detta när det är dags för inhandla något där igen.

/Rob
 
Tänkte bara kolla efterssom det varit ett par trådar nyligen med folk som använt spackel felaktigt.

Du vet väl att du inte skall ha våtrumsspackel på en vägg (eller golv) som du skall sätta plattor på?
 
Tack för att du frågar. Har satt på första lagret gips och har där använt spackel (vanligt "sandspackel") , men utanpå nästa lager ska man använda cementbaserat. Har gått igenom ett antal ämnen här där det påpekas. Hade själv ingen ingen aning om detta, och har således simpelt spackel i mitt första badrum, dock bara i skarvar, så det borde vara lugnt - ett tag i alla fall...

/Rob
 
K
Varför spackla skarvarna överhuvudtaget?
 
Nej, det behövs väl egentligen inte, men kakelsättaren tyckte det - helt plan yta.

/Rob
 
När man sedan sätter dit tätskiktsremsorna blir det inte en jämn yta, de kommer bilda förhöjningar. Om det krävs en helt jämn vägg, till exempel vid mosaik, får man spackla upp väggen med lite fix efter tätskiktet är satt.
 
jon_h skrev:
När man sedan sätter dit tätskiktsremsorna blir det inte en jämn yta, de kommer bilda förhöjningar. Om det krävs en helt jämn vägg, till exempel vid mosaik, får man spackla upp väggen med lite fix efter tätskiktet är satt.
Om jag får låna tråden lite. Gäller inte ens badrum...
Jag skall sätta upp marmorkross bakom och under en kamin. Det levereras på säck. Alltså inte ens på väv... Finns det något tips på arbetsättet förutom jämnt spacklat att få slutresultatet helt slätt?
 
För att återgå till Byggmax: Jag skickade ett e-brev och påtalade mängdavvikelsen varefter någon importör ringde upp och sa/konstaterade att det var fel men inte att det var systematiskt.

Hur som helst hämtade jag ut en gratishink som kompensation (vilket motsvarade mängden jag blivit lurad på).

/Rob
 
Nu lät det iofs inte som att de korrigerat felet i produktionen men likväl tycker jag att det är trevligt när en butik tar sina kunder på allvar.
 
Ja, blir man väl bemött* kan jag stå ut med fel eftersom det alltid kan bli fel, men är det satt i system är det en annan sak. Vi får se nu nästa vecka när jag ska handla mera spackel. Är det fortfarande lika lite är det väl bara att köra tag 4 betala för 3 :)

/Rob


* Har alltid blivit väl bemött i Örebro! (även om jag nu inte handlat så särskilt mycket där).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.