Status
Inte öppen för fler kommentarer.
M
U Ulf2121 skrev:
Skit i parksliden för den visste vi om. Men inte den enorma sophögen av trädgårdsavfall alldeles utanför vårt plank. Det är denna som frågan gäller.
Grannen får väl ha vad fan han vill på sin tomt, tur att du har ett plank så du iaf slipper se skiten.
 
Det är ju ingen tomt. Det är en skog vad jag förstått.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är ju dumpat precis vid TC tomtgräns, från TS fastighet.
Yes - av "någon" - inte vi. Kanske han själv? Det är markägarens problem. Vårt är olägenheten.
 
  • Gilla
Whongo
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Jag menar till din nackdel. Det är inte the end of the world och låt grannen sköta sitt eller så ger du dig på hans komposthög, du har ju tillåtelse.
Finns väldigt många hobbyexperter här som "vet bäst". Miljöverket kan säkert ge oss klara regler om vad som gäller för trädgårdsavfall/nedskräpning. Återkommer när de sagt sitt. Spännande...
 
Vad är miljöverket?
Faslig tur att man inte har dig som granne.
 
  • Gilla
Fraadz och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad är miljöverket?
Faslig tur att man inte har dig som granne.
Miljöförvaltningen skulle det kanske va - jaja
Ja, jag är hemsk som önskar mig en icke misskött tomt som granne. Kräver inte. Ville bara få veta vad som gäller. Förlåt mig för att jag tog ton...
 
  • Haha
Hasse Sandin
  • Laddar…
U Ulf2121 skrev:
Det är just trädgårdsavfallet jag vill åt. Sen att ett enormt bestånd av PS är ivägen blir nästa pilsner för honom att lösa och en möjlig bonus för oss.
Skulle du för enkelhetens skull lägga upp en eller 2 bilder på detta så skulle samtalet och diskutionen bli mycket lättare när man/vi vet vad vi skall diskutera och komma med ider/förslag på. gärna där vi kan se PS och skola så kommer nog fler förslag.

Är det som sagt en bonde så kan han ju ha licens för bekämpnings medel, om han skulle bekämpa det själv så skulle kostnaden bli mycket lägre.
 
Det är ju intevens en tomt. Jag förutsätter att skicket framgick när ni löpte fastigheten.
 
  • Gilla
lodin92
  • Laddar…
U Ulf2121 skrev:
Tack Gerald. Det är just trädgårdsavfallet jag vill åt. Sen att ett enormt bestånd av PS är ivägen blir nästa pilsner för honom att lösa och en möjlig bonus för oss. Skall kontakta Miljöförvaltningen o se vad de säger.
Ja de enda vettiga svaret du kan få är om du tar tag i det med kommunen.

Vår kommun bryr sig inte om trädgårdsavfall, pga att det är trädgårdsavfall. Det har prövats av en person som anmälde en i byn här. Trädgården såg ut som en djungel. Ingen granne anmälde honom.
Kommunen undra vad fan de gjorde på plats då de inte såg något farligt i hans trädgård. Det får vara hur vildvuxet som helst och vi har rätt att ha en hög med ris och trädgårdsavfall.

Din kommun kanske tycker annorlunda. Men tveksamt att de flesta kommuner bryr sig om växtlighet sålänga den inte hänger över gång eller vägbanor.
 
  • Gilla
DiscoDuck och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är ju intevens en tomt. Jag förutsätter att skicket framgick när ni löpte fastigheten.
Nix - det var mörkat av tidigare ägare.
 
L Lunneborg skrev:
Skulle du för enkelhetens skull lägga upp en eller 2 bilder på detta så skulle samtalet och diskutionen bli mycket lättare när man/vi vet vad vi skall diskutera och komma med ider/förslag på. gärna där vi kan se PS och skola så kommer nog fler förslag.

Är det som sagt en bonde så kan han ju ha licens för bekämpnings medel, om han skulle bekämpa det själv så skulle kostnaden bli mycket lägre.
Jag behöver inte er hjälp med bekämpning av PS. Endast få veta vad som gäller ang trädgårdsavfall. Så svårt många har att hålla sig till det...
 
U Ulf2121 skrev:
Jag behöver inte er hjälp med bekämpning av PS. Endast få veta vad som gäller ang trädgårdsavfall. Så svårt många har att hålla sig till det...
Men vad menar du med "trädgårdsavfall"?

Är det en många meter lång och många meter hög rishög (grothög)? En mindre hög med gräsklipp, några kvistar och ett par rabarberblad?

Luktar det?

Normalt sett så får man ha rishögar, kvistar, vissna löv, döda buskar o.s.v. på sin fastighet. Man kan t.o.m ha ett större mängd timmer för ved på sin tomt, oavsett vad grannar tycker om det estetiska.

Att dumpa sitt trädgårdsavfall på annans fastighet får man inte. Ännu mindre får man dumpa begagnade kylskåp och hushållssopor.

Så länge det handlar om växtmaterial utan inblandning av döda djur och gamla trädgårdsstolar så finns det inget att klaga på.
 
  • Gilla
yalazy och 6 till
  • Laddar…
U Ulf2121 skrev:
Ja, jag är hemsk som önskar mig en icke misskött tomt som granne.
Men då har du ju köpt fel fastighet, det är inte grannens fel att du inte har koll på vad du köpt och vad som gränsar till det du köpte.
 
  • Gilla
agehall och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Men då har du ju köpt fel fastighet, det är inte grannens fel att du inte har koll på vad du köpt och vad som gränsar till det du köpte.
Långnäsa på mig där - absolut! Helt rätt fastighet dock ändå. Vill tro gott om människor, men tyvärr blir det klavertramp med 1 av 100. Nu vill jag göra något åt det - för vi tänker bo kvar - läääänge.
 
Nissens
U Ulf2121 skrev:
Långnäsa på mig där - absolut! Helt rätt fastighet dock ändå. Vill tro gott om människor, men tyvärr blir det klavertramp med 1 av 100. Nu vill jag göra något åt det - för vi tänker bo kvar - läääänge.
Då borde du vara rädd om relationen med grannen. Att begära något av grannen som de inte behöver göra är ett mindre bra sätt att vårda grannrelationen…
 
  • Gilla
agehall och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.