Snälla… jag behöver råd/tips om vart man börjar bäst när man ska kakla fiskbensmönster. Försöker läsa mig till det men har inte funnit något klart svar… börja på mitten? Eller till vänster och gå mot skåp? Eller kanske annat svar
 
  • Kök under renovering med oskyddade väggar och en plasttäckt köksbänk samt tak med vita persienner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Börja i mitten och ta kanterna med allt skärande pussel till sist. Så gjorde hantverkaren på bygget jag hade i alla fall
 
Var inte denna tydlig?

Stryk ut kakelfix. Börja på väggens nedersta del. Applicera kakelfixet med en putsbräda och dra sedan en tandspackel i fixet så att det blir lika tjockt. Kom ihåg att inte lägga ut för mycket kakelfix, börja med någon kvadratmeter åt gången så att det inte härdar för mycket innan du hinner sätta upp kaklet. Sätt kakelplattor. Börja med att sätta kakel i ena hörnet längsmed anslagslisterna. Efter att du tryckt fast en platta trycker du fast en fogbricka och sedan sätter du nästa platta. Då får du ett jämnt avstånd.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Börja i mitten och ta kanterna med allt skärande pussel till sist. Så gjorde hantverkaren på bygget jag hade i alla fall
Precis, så... Jag gjorde sä här; mät upp från bänkskivan så att en "stav" går dit och markera höjden (eller ställ in lasern). Mät sen med jämna mellanrum mellan strecket/lasern och bänkskivan så att du säkert har rätt höjd så att du får dit stavar hela vägen, är det för högt någonstans får du justera ner strecket/lasern så minsta höjd från bänkskivan avgör.
Detta för att du inte ska få något "V" som det blir glipa mot sen från bänkskivan.

Fäst en regel längs strecket/lasern och börja sen första dagen med en rad som då "står" på reglen. Det fungerade inte så bra med kakelkryss så jag körde med sånt lite lyxigare snöre med "riskorn" i.
Låt det första varvet brinna fast över natten och sen kan du fortsätta uppåt. Kontrollera noga inledningsvis att första varvet inte "glider"!
Jag missade att rita streck där de skulle vara typ som ett "WWWWW" under kanterna så att jag kunde se om någon gled. Jag hade en viss förflyttning i på ena sidan (för lös fix antagligen) som sen gjorde att jag fick ojämna fogar sen på endel. Det går att justera en del med fogarna, och jag rekommenderar verkligen att köra på 3mm fog!
Jag försökte mig på 2mm men det blev nog allt mellan 0-4mm... :crysmile:

Det är ett jäkla pill med sista bitarna sen så skaffa en kakelsåg eller riktigt bra kap, vissa bitar blir rätt små.

Och se till att dra bort ALL fix som kommer utanför kaklen, speciellt för de mindre bitarna!
Jag lade fix på kaklen efter ett tag och tyckte att det gick lättare så och jag hade en tunn plåt som jag höll mot kaklet under så att det inte "rucklade" det som redan satt och man kladda fix på det.

Låt det ta tid!
Avsluta hellre när allt ligger rakt och fint och fortsätt dagen efter!!!
Jag vet inte hur många gånger jag satt och drog och justerade kakel... och jag råkade fastna i kakelsnöret och drog bort det ett par gånger också...
 
  • Gilla
Linda Haglund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.