Ska lägga lite möda på att göra garaget fint invändigt och väggarna har idag någon slags målad väv. Den är hyfsad enkel att dra loss och den sitter direkt på spånskiva.

Närbild på en vit texturerad vägg med mindre smutsfläckar och en radiator i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en vit vävtapet med synliga fläckar och smutsavtryck som behöver rengöras eller målas om.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som drar bort en skadad vit fuktskyddsmatta från en hörnvägg över en träsockel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är varmgarage men på vintern låter jag det gå ner till 5-10 grader.

Tänkte börja med att dra vart väven och all färg som följer med. Kan jag spackla ojämnheter och måla direkt på spånskivan sen eller bör jag sätta gipsskiva eller nått utanpå för att få det jämnt och fint?

Någon speciell färg jag borde använda med tanke på lite lägre innetemperatur och att det kan bli lite fuktigt i garaget ibland?
 
S
Jag hade nog satt gips, speciellt om du bemödar dig att måla och få det fint. Mitt garage har gipsskivor målade med vanlig väggfärg, på vintern brukar det vara mellan 7-15°C. Gipsskivorna är fortfarande ok efter ca 20 år. (Förra ägaren byggde garaget så).

Jag mäter luftfuktigheten och ligger aldrig över 70%
 
S Screew skrev:
Jag hade nog satt gips, speciellt om du bemödar dig att måla och få det fint. Mitt garage har gipsskivor målade med vanlig väggfärg, på vintern brukar det vara mellan 7-15°C. Gipsskivorna är fortfarande ok efter ca 20 år. (Förra ägaren byggde garaget så).

Jag mäter luftfuktigheten och ligger aldrig över 70%
Tack för svar! Det innebär att jag även behöver göra om taklister, foder runt fönster etc. gissar jag. Eller sätter man någon väldigt tunn variant av gips..?
 
S
Du kan ju köra renoveringsgips, den är väl 6mm om jag minns rätt, vissa tycker inte om att jobba med renoveringsgips men jag personligen har inga problem med ddet så länge man inte köper 120 breda. Hur du gör med taklister etc beror på ambitionsnivån du har, jag har varken lister eller foder i mitt garage :cool:
 
Du kanske kan sätta ny väv och måla?
 
Foder, taklist och annat står ut ungefär 10 mm så 6mm renoveringsgips hamnar innanför kanten. Tror ni det ser konstigt ut om foder och lister etc bara tricket ut 4 mm efter renoveringsgipset?

Bör man ta bort väven innan renoveringsgipset skruvad dit?

Fönsterfoder sticker ut framför vävklädd vägg, potentiell utmaning för montering av renoveringsgips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P pennybridge skrev:
Du kanske kan sätta ny väv och måla?
Tapeten har bubblat sig mellan spånskivorna, tänker att risken minskas för detta med gips och färg (?).

Om jag sätter (renoverings-)gips, finns det då någon praktisk anledning att först ta bort den gamla väven..?
 
P Peter321 skrev:
Foder, taklist och annat står ut ungefär 10 mm så 6mm renoveringsgips hamnar innanför kanten. Tror ni det ser konstigt ut om foder och lister etc bara tricket ut 4 mm efter renoveringsgipset?

Bör man ta bort väven innan renoveringsgipset skruvad dit?

[bild]
Jag skulle ta bort fodret och sätta dit den med sadling. Så har jag gjort själv iallafall
 
P pennybridge skrev:
Jag skulle ta bort fodret och sätta dit den med sadling. Så har jag gjort själv iallafall
Hade du tagit bort befintlig salning helt då och gjort ny eller bara stoppat dit en list motsvarande gipsets tjocklek..?
 
P Peter321 skrev:
Hade du tagit bort befintlig salning helt då och gjort ny eller bara stoppat dit en list motsvarande gipsets tjocklek..?
Satte dit ny som byggde 6mm mer så att det ligger kant i kant. Sedan gerat foder runtom
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
Lite återkoppling, har bestämt mig för att göra det ordentligt så det blir nytt gips, lister, foder etc. Rivningen påbörjad. :)
Rivningsarbete i ett rum med borttagna trälistar staplade, naken gipsskiva och en påbörjad öppning i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pennybridge och 1 till
  • Laddar…
Helt rätt! Blir mycket roligare när du är färdig med (y):)
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.