A
I en gammal tråd hade någon skrivit:

Fråga:

Jag har hört att det inte är tillåtet att utan behörighet byta en befintlig väggbrytare till en dimmer. Stämmer detta och varför?

Svar:

I föreskriftens text står inget om att det skulle vara förbjudet att byta ut en vanlig strömställare mot en dimmer. Dimmern räknas som en elkopplare. I en äldre version av ”Elsäkerhetspocketen” har det stått att ”byte till dimmer ska ske av en fackman” så det kan vara därifrån det kommer att det inte skulle vara tillåtet.

Däremot krävs det auktorisation för att installera en s.k. dosdimmer då du förändrar elinstallationen och detta räknas som en ombyggnad av starkströmsanläggningen.
Ok så det verkar vara tillåtet att byta ut en "befintlig väggbrytare till en dimmer" men inte installera en s.k. "dosimmer".

Vad är då en "väggbrytare" och vad för typ av "dimmer" får man byta ut en "väggbrytare" till? Får jag t.ex. byta ut till plejd själv?

Som denna:

https://www.proffsmagasinet.se/el-b...z6v4d5ZoBLnj-AHwf03jQqp3kQwME160aAhwCEALw_wcB
 
Denna fråga kommer endast att besvaras i domstol efter att det skett en olycka. Elsäkerhetsverket har vacklar kring detta fram o tillbaka genom åren men säger just nu att man får. Men du kan lita på att de kommer att byta fot ifall det skulle ske en olycka där de ska vittna ifall arbetet anses som behörighetskrävande eller inte.

Det finns ju olika moment med ett byte. I sin enklaste form byter man en strömbrytare mot en dimmer som kopplas in på precis samma sätt om strömbrytaren. Det är endast i detta fall som det anses behörighetsfritt. Så fort man t.ex behöver en neutralledare eller behöver göra andra omkopplingar eller installera en dosdimmer så skulle jag anse det behörighetskrävande.

Så fokusera din fråga på ifall du klarar av att göra bytet utan att orsaka en olycka. Skulle du tabba dig så åker du dit, oberoende av om du fick göra jobbet.
 
  • Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.