Hej!

Jag är på väg att titta på ett hus som är byggt på 20-talet. Värmekällan som används idag är luft/vatten. Det är 1,5-plans med källare och det finns en öppen eldstad i vardagsrummet, en kamin i köket (vägg i vägg med vardagsrummet samt en kamin i källaren. Det är i mitten av huset. Jag antar att det var detta som var sättet att värma huset på när det byggdes och det är byggt för att värma murbruket så att värmen blir kvar så länge som möjligt.

Vad säger expertisen på forumet om detta? Med tanke på elpriserna som är så tänker jag att man kan elda så mycket som möjligt och låta värmepumpen vila så mycket det går. Tänker jag rätt i att tänka så?
 
Hej! Om du har gratis ved är det bra att elda men låt sotarmästaren kontrollera skorstenen och kaminerna först.
 
  • Gilla
RetepG
  • Laddar…
J Josth skrev:
Hej! Om du har gratis ved är det bra att elda men låt sotarmästaren kontrollera skorstenen och kaminerna först.
Gratis ved kommer jag inte ha tillgång till. Kan eventuellt få tag i lite billigare än om man köper vanligt. Självklart kommer jag se till att det är provat och klart först.
Det jag tänkte på var om det kommer klara ge en behaglig värme i hela huset. Standarden var väl inte då vad man är van vid nu men huset är ju liksom byggt för att värmas så.
 
Det är antagligen ursprungligen byggt för att värma muren, men det är ju ingen garanti för att man inte dragit insatsrör inuti skorstenen senare. Du bör nog ta reda på exakt vad det är för kaminer och vilken skorstenslösning det är.
 
  • Gilla
RetepG
  • Laddar…
För oss som har en kamin i vardagsrummet så fungerar det väldigt bra att värma det rummet men övriga huset blir väldigt mycket kallare. Svårt att sprida värmen
 
  • Gilla
RetepG
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.