harry73 harry73 skrev:
Den skulle vara väldigt malplacerad här på den skånska landsbyggden
finns ju mängder av malplacerad hus i skåne då tänker jag mest på alla lådor

var i ystad i sommras där kan vi snacka salig blandning av hus många såg ut som dom hörde hemma i spanien
 
  • Gilla
gbgustaf och 2 till
  • Laddar…
Snickarglädje! Kul...! ;)
 
  • Gilla
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
Vad skulle priset vara för detta typ av hus? Och vore det inte trevligt med ett enplanshus också?
Tänker på personer där barnen flyttat hemifrån och man vill skaffa sig något mindre men ändå nytt.
 
P Pappa1986 skrev:
Vad skulle priset vara för detta typ av hus? Och vore det inte trevligt med ett enplanshus också?
Tänker på personer där barnen flyttat hemifrån och man vill skaffa sig något mindre men ändå nytt.
Instämmer!
 
Är det just huset på bilden som bygglovsbefriat?
Borde ju finnas ett par hus och välja på isf.
Gillar ändå konceptet med bygglovsfritt måste jag säga.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Tanken med standardiserat byggande är inte ny, Per-Albin-torpen har nämnts tidigare i tråden.
Och i min barndoms svennebanan-villaområde stod rad på rad av hus som i princip såg likadana ut allihopa, byggda under 1970- och 80-talen.

Om man lämnar kritik mot likriktningen därhän, vem försöker vi lura? "Alla vill ha samma typ av annorlunda saker," så...
...är det extremt ineffektivt att en massa konstruktörer hos en massa hustillverkare ska sitta och upprätta en massa enskilda bygglovsritningar, som sedan ska handläggas en och en av en massa bygglovshandläggare hos någon av Sveriges 290 kommuner och jämföras med en massa olika detaljplaner samt Boverkets byggregler - och det hela resulterar så småningom i att det byggs en massa hus, under förutsättning att de enskilda ritningarna finner nåd hos de enskilda kommunala tjänstemännen.

Även jag som icke-SD-röstare sympatiserar med den här idén om en betydande förenkling.
 
  • Gilla
Lintto1 och 6 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Vad skulle priset vara för detta typ av hus? Och vore det inte trevligt med ett enplanshus också?
Tänker på personer där barnen flyttat hemifrån och man vill skaffa sig något mindre men ändå nytt.
Priset är tyvärr inte helt lätt att räkna ut för oss. Skulle vi be två företag räkna på det skulle vi också få två olika pris. Men om ett byggbolag kan köpa 10 tomter och bygga 10 hus för försäljning och på förhand veta att det inte kommer fördyrande krav från kommunen eller andra oväntade administrativa kostnader. Då måste det göra processen billigare och snabbare.

Ett enplanshus (nu räknas ofta 1,5 som enplanshus och det är därför vi valt 1,5) är givetvis också möjligt, men vi ville göra ett riktigt konkret hus, där vi kan säga att det här huset vill vi bygga. Tidigare tal om att inför typgodkända hus har alltid fallit på att det anses för svårt att göra ett hus som både passar in i alla kommuner och som lever upp till de behov som efterfrågas.

Detta hus menar vi visar att det går. Det kan byggas i både Ystad och Kiruna utan att vara extremt på nått sätt, även om det kanske lätt för tankarna till Småland.
Det är också mycket genomtänkt för familjer och när barnen flyttar kan man stänga trappen och bo kvar. Därför finns ett sovrum även på gatuplan.
 
  • Gilla
Minnie Mesola och 5 till
  • Laddar…
Idén fanns på riktigt i början av 1900-talet.
Och givetvis förstod man redan då att det behövdes byggnader i flera olika stilar.

Tanken var att snabba på bygglovsprocessen med en samling av 20-30 olika hus i varierande storlek och stil.
Valde man bland dessa behövde inte bygget gå igenom den vanliga snigelprocessen.
Mindre avvikelser gick bra om jag har förstått det rätt.

Så för mig känns det som en bra idé.

Och givetvis ska det fortfarande gå att göra som idag, låta en arkitekt rita eller köpa ett av tusentals kataloghus och gå igenom hela bygglovsprosessen
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Cheesen
Mikael Eskilandersson Mikael Eskilandersson skrev:
Nej, man får bygga det på tomter i hela Sverige. Jordbruksmark, t.ex måste man dessutom enligt lagen ansöka om att ta ur produktion innan man får lov att använda för något annat.

Det är bara det typgodkända huset som godkänts nationellt för alla 290 kommuner, som man får lov att bygga och det uppfyller då alla byggnormer. Detta är inget nytt, utan har funnits tidigare. Egnahemsbyggen i slutet av 1800-talet och Per Albins barnrikehus är några exempel.

Hela förslaget finns här:
[länk]
Men en tomt får du ju stycka av hur du vill. Tomt betyder inte att man får bygga där. Vi har två obebyggda tomter i byn som det inte går att få bygglov på. (Strandskydd).
På Gotland kryllar det av obebyggd tomtmark just för att det är svårt att få bygglov på platsen.
 
harry73
@Mikael Eskilandersson kan det vara så att ni som SD gärna ser något fuskromantiskt bullerbyhus och därför vill skapa ett av SD godkänt hus som uppfyller dessa krav?
Vad blir nästa steg? Hårdare bygglovskrav för alla hus som inte ser tillräckligt svenskt ut?
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
@Mikael Eskilandersson kan det vara så att ni som SD gärna ser något fuskromantiskt bullerbyhus och därför vill skapa ett av SD godkänt hus som uppfyller dessa krav?
Vad blir nästa steg? Hårdare bygglovskrav för alla hus som inte ser tillräckligt svenskt ut?
Seriöst, om det va sossarna som kom med ett liknande förslag så hade du väl stått och applåderat.
Sandlådenivå på dig, rakt igenom hela tråden.
 
  • Gilla
Minnie Mesola och 9 till
  • Laddar…
Nu har jag läst hela pdf:en om Sverigehuset, och hörde mig själv sucka trött när invandringen kom in som problemfaktor redan i andra stycket av inledningen.
Men sen blev det bättre, när skribenterna kom till saken. (Att dra upp migrationen som ett stort bekymmer i alla sammanhang är väl någon form av tics hos partiet?)

Jag tycker det är ett genomtänkt förslag, och gillade husritningarna.

Men hur är det meningen att det ska fungera i verkligheten, om det kommer dithän, @Mikael Eskilandersson? Ska ritningarna vara så att säga open source, så att jag kan gå till vilken hustillverkare som helst och be om att få ett Sverigehus byggt på min tomt? Eller ska det vara vissa tillverkare som ska få ansöka om att bli certifierade Sverigehus-byggare? Ska en händig person få bygga Sverigehuset i lösvirke själv?
 
  • Gilla
Jättefranskan och 4 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nu har jag läst hela pdf:en om Sverigehuset, och hörde mig själv sucka trött när invandringen kom in som problemfaktor redan i andra stycket av inledningen.
Men sen blev det bättre, när skribenterna kom till saken. (Att dra upp migrationen som ett stort bekymmer i alla sammanhang är väl någon form av tics hos partiet?)

Jag tycker det är ett genomtänkt förslag, och gillade husritningarna.

Men hur är det meningen att det ska fungera i verkligheten, om det kommer dithän, @Mikael Eskilandersson? Ska ritningarna vara så att säga open source, så att jag kan gå till vilken hustillverkare som helst och be om att få ett Sverigehus byggt på min tomt? Eller ska det vara vissa tillverkare som ska få ansöka om att bli certifierade Sverigehus-byggare? Ska en händig person få bygga Sverigehuset i lösvirke själv?
Tanken är att alla ritningar ska vara tillgängliga för den som vill bygga. Så man kan välja om man vill bygga själv eller anlita ett företag. Så länge man följer allt som typgodkändet är grundat på, så är det alltså fritt fram. Eftersom samma hus kan byggas av många olika företag, så blir det bättre konkurrens. De bjuder då på samma sak, även om de givetvis kan utrusta sina hus med olika köksluckor och olika beklädnader av badrummet osv. Men grundritningarna är samma och tillhandahålls av Boverket, (eller annan lämplig myndighet).

Certifierade företag är något S genomförde istället för typgodkända hus. Detta eftersom det var mer gynnsamt för att bygga lägenheter. Men vi vill inte blanda in den lagstiftningen i detta.
 
  • Gilla
Minnie Mesola och 3 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Men en tomt får du ju stycka av hur du vill. Tomt betyder inte att man får bygga där. Vi har två obebyggda tomter i byn som det inte går att få bygglov på. (Strandskydd).
På Gotland kryllar det av obebyggd tomtmark just för att det är svårt att få bygglov på platsen.
Nej, man får inte stycka av en tomt hur man vill. Finns riktlinjer för hur det får ske och framförallt när det gäller jordbruksmark är det dessutom bundet till att markens brukande ska underlättas.
Men kort kan man säga att Sverigehuset ska, liksom Attefallshusen, gå över kommunerna planer, men det går inte över riksintresse och strandskydd. Liksom Attefallshus så blir det en anmälningsplikt och då kan det stoppas av riksintressen och strandskydd.

Till förslaget hör också att strandskyddet ska förändras och ge större flexibilitet samt att riksintressena ska minska, samt att man inom vissa riksintresse ska möjliggöra viss bebyggelse. Så det är mer än bara huset vi föreslår. Läs gärna hela förslaget här:
https://sd.se/wp-content/uploads/2022/09/sverigehuset.pdf
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Mikael Eskilandersson Mikael Eskilandersson skrev:
Priset är tyvärr inte helt lätt att räkna ut för oss. Skulle vi be två företag räkna på det skulle vi också få två olika pris. Men om ett byggbolag kan köpa 10 tomter och bygga 10 hus för försäljning och på förhand veta att det inte kommer fördyrande krav från kommunen eller andra oväntade administrativa kostnader. Då måste det göra processen billigare och snabbare.

Ett enplanshus (nu räknas ofta 1,5 som enplanshus och det är därför vi valt 1,5) är givetvis också möjligt, men vi ville göra ett riktigt konkret hus, där vi kan säga att det här huset vill vi bygga. Tidigare tal om att inför typgodkända hus har alltid fallit på att det anses för svårt att göra ett hus som både passar in i alla kommuner och som lever upp till de behov som efterfrågas.

Detta hus menar vi visar att det går. Det kan byggas i både Ystad och Kiruna utan att vara extremt på nått sätt, även om det kanske lätt för tankarna till Småland.
Det är också mycket genomtänkt för familjer och när barnen flyttar kan man stänga trappen och bo kvar. Därför finns ett sovrum även på gatuplan.
Men huset ni föreslagit kan väl inte klassas som 1,5plan? Vägglivet på "plan 2" måste vara för högt? I övrigt ett dåligt förslag på hus sett till att man vill att det ska bli billigt och enkelt. Man måste hålla sig till enklare konstruktioner än vad som krävs för det ni tagit fram.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.