Status
Tråden går ej att kommentera.
Du vill inte ha den utanför gränsen. Då blir du aldrig av med den helt. Jag har svårt att förstå hur du kan tycka att det är rimligt att kräva att fastighetsägaren ska ta hand om avfall som dumpats från din fastighet. Vill du bli av med det får du nog ta tag i det.

Det är helt förbjudet att använda glyfosat i trädgårdar och parker. Så jag tror inte att du kan anlita någon för det.
 
  • Gilla
TobbeLenn och 1 till
  • Laddar…
U Ulf2121 skrev:
O varför skulle jag bry mig om hans parkslide? Jag bekämpar med glyfosat aggresivt på mitt håll, på min tomt, med expert o dyra pengar. Sen att erfarenheten säger att det går bananas o går till attack åt andra håll är hans bekymmer. Om han den rika snåljåpen varit med hade det blivit billigare för oss båda. Tråkigt att jag själv inte vet bättre om att "bekämpa" än att klippa ner skiten o låta dem blåsa i vinden bort från min tomt längre in på hans... Eller så e jag snäll o låter er intetrigga mig till detta...

Det jag önskar är att han rensar upp den jävla äckliga soptippen av trädgårdsavfall vid min tomtgräns. Med eller utan parksli
För hans parkslide kommer ju tillbaka till dig medans de inte påverkar han? Frågar igen varför han ska bekämpa dem? Jag hade inte velat lägga pengar på det speciellt inte när de ursprungligen kommer från din fastighet inte heller trädgårdstippen om jag inte ens bor på tomten.
 
  • Gilla
Nillea och 1 till
  • Laddar…
Det är ju ingen tomt det handlar om.
 
L lodin92 skrev:
För hans parkslide kommer ju tillbaka till dig medans de inte påverkar han? Frågar igen varför han ska bekämpa dem? Jag hade inte velat lägga pengar på det speciellt inte när de ursprungligen kommer från din fastighet inte heller trädgårdstippen om jag inte ens bor på tomten.
L lodin92 skrev:
För hans parkslide kommer ju tillbaka till dig medans de inte påverkar han? Frågar igen varför han ska bekämpa dem? Jag hade inte velat lägga pengar på det speciellt inte när de ursprungligen kommer från din fastighet inte heller trädgårdstippen om jag inte ens bor på tomten.
Han kan väl ge sig på tidigare ägaren av min tomt o låta han stå för röjningen? En av frågorna. På vår tomt finns ej PS mer än rötter o skott från hans bestånd. Om PS kommer från tidigare fastighetsägare här eller börjat smått till oss från hans stora bestånd vet ingen.
 
U Ulf2121 skrev:
Han kan väl ge sig på tidigare ägaren av min tomt o låta han stå för röjningen? En av frågorna. På vår tomt finns ej PS mer än rötter o skott från hans bestånd. Om PS kommer från tidigare fastighetsägare här eller börjat smått till oss från hans stora bestånd vet ingen.
God granne? Sköta sin tomt?
 
nikasp
Kör på på din egen tomt men du kan inte kräva något av grannen på hans egen tomt. Om han ens är intresserad så kanske det har prio 49 på hans lista. Såna här trådar med ”jag har köpt hus för första gången och vill att grannen fixar sak X NU!” dyker upp med jämna mellanrum så folk är inte otrevliga bara för att de inte alls håller med dig.
 
  • Gilla
Daggew och 4 till
  • Laddar…
Det är ingen tom det handlar om. Vill man bli av med parkslide behöver man gå på hela beståndet.
 
Nissens
U Ulf2121 skrev:
Men då kunde väl grannen va schysst så att vi delar vi på kostnaden för bekämpningen av parksliden?
Din parkslide lär du få hantera själv, precis som grannen får sköta sin. Om de nu vill det, för man måste inte…
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
U Ulf2121 skrev:
Han kan väl ge sig på tidigare ägaren av min tomt o låta han stå för röjningen? En av frågorna. På vår tomt finns ej PS mer än rötter o skott från hans bestånd. Om PS kommer från tidigare fastighetsägare här eller börjat smått till oss från hans stora bestånd vet ingen.
Fast jag antar han inte bryr sig det minsta om ps?
 
J
U Ulf2121 skrev:
Hej,

Vi köpte ett hus i april och erfarit att ett jättebestånd av parkslide växer på grannens tomt, precis vid tomtgränsen vars rötter även har spridit sig ien bra bit in under vår altan och skjuter i höjden mellan markstenarna och alldeles inpå vår swimingpool.

De vi pratat med om i området om detta, samt en licensierat bekämpare av parkslide säger att det beror på allt trädgårdsavfall som dumpats där. Och det är stora mängder under många år... Den som dumpat avfallet är förmodligen tidigare ägaren till vårt hus.

Vi är väldigt oroliga för att parksliden sprider sig ytterligare på vår tomt och de skador som kan uppkomma av den.

Dessutom har värdet på vår fastighet samt möjligheten att ens få den såld avsevärt försämrats av detta enligt mäklare som vi pratat med.

Vi har pratat med grannen, men han vägrar att bekämpa parksliden, men säger att vi har hans tillåtelse att göra det ifall vi vill. Men att bekämpa detta på grannens, samt vår egen tomt blir väldigt kostsamt för oss och vi har helt enkelt inte råd. Dessutom lär det dröja många år att bli av med den..

1) Är det tillåtet att ha mängder med trädgårdsavfall dumpat precis vid annans tomtgräns? Har ju även gett enormt negativa följder för oss.

2) Vem bär ansvaret för att avlägsna samt "sanera" trädgårdsavfallet och bekämpa den kraftigt invasiva växten dels på grannens tomt, samt på vår pga följdverkningarna?

3) Är det möjligen grannen som ansvarar fullt ut och får ge sig på den som är skyldig i sin tur för att kräva upprättelse?

Vad kan vi göra och hur skall vi gå tillväga?


Med vänlig hälsning
Johan
1) Både JA och NEJ, prata med din kommun så kan de göra en tillsyn.

2) Om kommunen anser att det behöver saneras skall den som äger marken göra detta. Det finns ingen skyldighet att sanera parkslide, man får till och med odla den om man så önskar.

3) Upprättelse av vad är frågan.
 
  • Gilla
Ulf2121
  • Laddar…
Tack Gerald. Det är just trädgårdsavfallet jag vill åt. Sen att ett enormt bestånd av PS är ivägen blir nästa pilsner för honom att lösa och en möjlig bonus för oss. Skall kontakta Miljöförvaltningen o se vad de säger.
 
  • Gilla
e-hufs och 1 till
  • Laddar…
L lodin92 skrev:
Fast jag antar han inte bryr sig det minsta om ps?
Inte ett skit - för det kostar honom pengar att bekämpa. Visst får man odla, men vet ingen som gör det idag.

O dyrare blir det när beståndet växer. I riksdagen diskuteras det faktiskt om lagkrav att bekämpa PS på sina marker. Tar väl några år, men spännande!

Tråkigast är grannsämjan o den otrevliga tonen när vi föredlog samarbete för det är mycket som han kan tänkas behöva hjälp, tillstånd o annat från oss o andra grannar (dom är på vår sida då de är livrädda för PS). Ger man så får man. Hjälper man så får man hjälp.

Det är heller inte till hans fördel att en kommunal skola ligger 10 meter bort från djungeln...
 
nikasp
Låter ju helsnurrigt som vissa andra trådar i ämnet.
 
  • Gilla
GlennB och 3 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Låter ju helsnurrigt som vissa andra trådar i ämnet.
Eller hur...
 
nikasp
U Ulf2121 skrev:
Eller hur...
Jag menar till din nackdel. Det är inte the end of the world och låt grannen sköta sitt eller så ger du dig på hans komposthög, du har ju tillåtelse.
 
  • Gilla
Moa.L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.