Hej! Ingen aning om jag lagt tråden i rätt forumsdel eller inte :D

Vi har mätaren inomhus och vi ska flytta ut den och sätta ett markmätarskåp. Tanken var att från markmätarskåpet, dra en 50 slang hela vägen in i nya pannrummet i källaren, men tänkte på hur lätt det är att täta hålet, samt att inte vatten ska komma genom röret och på något sätt ta sig ut i väggar/golv.

Går det att göra okej (säkert)? Eller är det bättre att gå upp en bit på fasaden och borra sig in och sätta kabelskydd och sen genom röret hela vägen bort till centralen?

Annars, ifall jag väljer att borra genom fasaden under mark, hur tätar jag detta bäst/säkrast? Ska man gå med slangen hel igenom från markmätarskåp till centralen? Eller ska jag avsluta en bit innan fasaden, och sen komma ut med typ en 32 slang från centralen, lättare att få det tätt så?

Hur hade ni gått tillväga?
 
Jag hade avslutat 50-slangen ca en meter ifrån källarväggen, jag hade troligen dragit igenom 50-slang genom väggen som slutar jäms med väggen på båda sidorna.
Hade tagit fogskum eller liknande mellan kabel & slang samt mellan slang & vägg. När det har torkar så hade jag skurit bort ca 1cm djupt in i väggen och putsat genomföringen.
 
  • Gilla
Matteandersen
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Jag hade avslutat 50-slangen ca en meter ifrån källarväggen, jag hade troligen dragit igenom 50-slang genom väggen som slutar jäms med väggen på båda sidorna.
Hade tagit fogskum eller liknande mellan kabel & slang samt mellan slang & vägg. När det har torkar så hade jag skurit bort ca 1cm djupt in i väggen och putsat genomföringen.
Låter ju väldigt säkert i alla fall. Skönt att ha 50 slang från centralen ut till fasaden med och inte behöva gå ner i storlek. Blir nog att göra så. :D
 
Glömde bort dräneringen, såg nu att där sitter platonmatta. Är det värt att borra igenom den med o täta på annat vis, eller ska man bara skippa o borra ovan mark istället o sätta kabelskydd? Blir ändå en låda på insidan i källaren, så får borra in den där i så fall.

Hade ni kört under mark för snyggare installation, eller ovan mark för enkelhetensskull samt ”säkrare?
 
Saknas väl även tätningslist till platonmattan o ser lite skumt ut, kanske inte gjort helt rätt heller? Delvis installerad platonmatta utan tätningslist mot en betongvägg och grusig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundmur möter platonmatta utan tätningslist vid husvägg, potentiell felaktig installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Platonmatta delvis täckt av jord och betong utan synlig tätningslist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.