Jag har några frågor angående flytt av kök i lägenhet.

I dagsläget har jag kök med vatten och avlopp från badrum på andra sidan väggen. Jag skulle vilja flytta köket till andra sidan badrummet, pga bättre planlösning och mer plats.
  • Vindslägenhet byggd -84, byggnad från 1911
  • Både kök och badrum från -84, båda ska totalrenoveras.
  • Idag går VV/KV genom väggen från badrummet till köket.
Flytt av kök innebär även flytt av ventilation (frånluft (F)) till nya köket. Nedan är en enkel skiss som visar hur jag tänkt. Den blå cirkeln markerar var ventilation sitter idag i nuvarande kök och var den tänks gå i nya köket. Ritning över lägenhet som visar nuvarande och framtida kök med mått och ytor angivna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1. Eftersom det ska ändras båda plats på kök och ändras på ventilation så förstår jag att jag behöver både föreningens godkännande samt byggtillstånd från kommunen?

Det är även så att jag kommer renovera badrummet i första hand. Bila om brunnar/avlopp. Finns det någon möjlighet att under badrumsrenoveringen att förbereda köksflytten oavsett om jag har ett godkännande eller inte? Alltså att dra vatten genom väggen till nya köket samt bila avlopp i nya köket/alternativt dra avloppet från nya köket till badrummet? Så om det blir godkänt kan man renovera köket i efterhand med all VVS på plats redan?

Ursäktar om det blev stökigt och otydligt. Undrar mest om jag kan renovera badrummet med allt förarbete med vatten och avlopp fördraget ifall jag skulle få/vilja byta plats på köket eller om det skulle vara heldumt om man gör allt det utan att faktiskt flytta köket sen. Bifogar även planritning på badrummet och hur VVS går där i nuläget.
Skiss av VVS-installation med dimensioner och anslutningar för badrum, markerade på ritning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppas jag beskrivit mina funderingar tillräckligt, säg till annars. Jag är helt nybörjare så söker all information och "bra-att-veta" som möjligt finns där ute.
 
D DataJakob skrev:
Jag har några frågor angående flytt av kök i lägenhet.

I dagsläget har jag kök med vatten och avlopp från badrum på andra sidan väggen. Jag skulle vilja flytta köket till andra sidan badrummet, pga bättre planlösning och mer plats.
  • Vindslägenhet byggd -84, byggnad från 1911
  • Både kök och badrum från -84, båda ska totalrenoveras.
  • Idag går VV/KV genom väggen från badrummet till köket.
Flytt av kök innebär även flytt av ventilation (frånluft (F)) till nya köket. Nedan är en enkel skiss som visar hur jag tänkt. Den blå cirkeln markerar var ventilation sitter idag i nuvarande kök och var den tänks gå i nya köket.[bild]

1. Eftersom det ska ändras båda plats på kök och ändras på ventilation så förstår jag att jag behöver både föreningens godkännande samt byggtillstånd från kommunen?

Det är även så att jag kommer renovera badrummet i första hand. Bila om brunnar/avlopp. Finns det någon möjlighet att under badrumsrenoveringen att förbereda köksflytten oavsett om jag har ett godkännande eller inte? Alltså att dra vatten genom väggen till nya köket samt bila avlopp i nya köket/alternativt dra avloppet från nya köket till badrummet? Så om det blir godkänt kan man renovera köket i efterhand med all VVS på plats redan?

Ursäktar om det blev stökigt och otydligt. Undrar mest om jag kan renovera badrummet med allt förarbete med vatten och avlopp fördraget ifall jag skulle få/vilja byta plats på köket eller om det skulle vara heldumt om man gör allt det utan att faktiskt flytta köket sen. Bifogar även planritning på badrummet och hur VVS går där i nuläget.
[bild]

Hoppas jag beskrivit mina funderingar tillräckligt, säg till annars. Jag är helt nybörjare så söker all information och "bra-att-veta" som möjligt finns där ute.
Du skriver inte uttryckligen att det är en bostadsrätt, det här svaret bygger på att det är en bostadsrätt.

Läs föreningens stadgar och bostadsrättslagens sjunde paragraf, där står det vad du får göra utan tillstånd. Bostadsrättslagen säger att du inte får ”göra en åtgärd som innefattar installation eller ändring av ledning för avlopp, värme, gas eller vatten utan styrelsens tillstånd”. Å andra sidan får styrelsen inte neka tillstånd om det inte är för påtaglig skada eller olägenhet för föreningen. Frågan är också vad styrelsen tycker om flytt av köket. Det måste du ju också ha tillstånd för, men det har du ju redan insett.

Dessutom kommer en förändring i bostadsrättslagen till nyår:
”För en lägenhet som har särskilda historiska, kulturhistoriska, miljömässiga eller konstnärliga värden krävs alltid tillstånd för en åtgärd som innebär att ett sådant värde påverkas.” Det kan ju hända att den är applicerbar i ett hus byggt 1911.

Lite kort: gör inte något med avloppsrör eller vattenrör utan tillstånd, du kan bli skyldig att återställa det. Och då blir det jobbigt om de är bakom ett tätskikt i badrummet. Tänk också på eventuella värden som kan påverkas av det faktum att huset är gammalt (men om du hinner bli klar före nyår går du fri där).

Edit: tagit bort dubbel citering.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
BirgitS
D DataJakob skrev:
Flytt av kök innebär även flytt av ventilation (frånluft (F)) till nya köket.
Det innebär även flytt av tilluft från platsen för kommande kök till där köket är nu.
 
Renoverings-Pettson Renoverings-Pettson skrev:
Du skriver inte uttryckligen att det är en bostadsrätt, det här svaret bygger på att det är en bostadsrätt.

Läs föreningens stadgar och bostadsrättslagens sjunde paragraf, där står det vad du får göra utan tillstånd. Bostadsrättslagen säger att du inte får ”göra en åtgärd som innefattar installation eller ändring av ledning för avlopp, värme, gas eller vatten utan styrelsens tillstånd”. Å andra sidan får styrelsen inte neka tillstånd om det inte är för påtaglig skada eller olägenhet för föreningen. Frågan är också vad styrelsen tycker om flytt av köket. Det måste du ju också ha tillstånd för, men det har du ju redan insett.

Dessutom kommer en förändring i bostadsrättslagen till nyår:
”För en lägenhet som har särskilda historiska, kulturhistoriska, miljömässiga eller konstnärliga värden krävs alltid tillstånd för en åtgärd som innebär att ett sådant värde påverkas.” Det kan ju hända att den är applicerbar i ett hus byggt 1911.

Lite kort: gör inte något med avloppsrör eller vattenrör utan tillstånd, du kan bli skyldig att återställa det. Och då blir det jobbigt om de är bakom ett tätskikt i badrummet. Tänk också på eventuella värden som kan påverkas av det faktum att huset är gammalt (men om du hinner bli klar före nyår går du fri där).

Edit: tagit bort dubbel citering.
Mycket bra information, det är precis som du antog en bostadsrätt. Blir motivation för att inte dra ut på det hela med den nya bostadsrättslagen..
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det innebär även flytt av tilluft från platsen för kommande kök till där köket är nu.
Tilluft kommer från ventil under fönstren så just den aspekten slipper jag tänka på i detta fallet, men tack för upplysning.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Detta är en fråga som du redan har konstaterat som involverar tillstånd från styrelsen. Alla rörändringar skapar ett tydligt tillståndskrav enligt bostadsrättslagen.

Ändringen kräver vanligen inte att kommunen involveras. I teorin så kan det tänkas vara anmälningspliktigt att flytta frånluftskanalen (imkanalen) så att den dras från nuvarande kök till den nya platsen för köket men t ex Stockholms stad har som policy att en sådan förlängning inte kräver anmälan.

Det blir således mellan dig och styrelsen. F r o m 1 jan så kan du överklaga ett nej från styrelsen till hyresnämnden. En enkel process som tvingar fram ett ja om styrelsen inte har starka och trovärdiga skäl att neka. Som det är idag så måste du stämma föreningen om styrelsen säger nej på osaklig grund.
 
  • Gilla
DataJakob
  • Laddar…
Rent praktiskt så kan du förbereda flytt av köket. Största problemet är vattnet. Du får inte ha dolda skarvar eller pluggningar, men med inspektionsluckor och skvallerrör går det att göra.
 
Claes Sörmland
Larsa Larsa skrev:
Rent praktiskt så kan du förbereda flytt av köket. Största problemet är vattnet. Du får inte ha dolda skarvar eller pluggningar, men med inspektionsluckor och skvallerrör går det att göra.
Det är lättlöst i och med att badrummet också ska renoveras. Då kan tappvattnet skarvas där i avsedd låda. På samma sätt kan troligen avloppet dras under badrummet när golvet ändå bilas upp. Liksom imkanalen som kan dras i taket genom badrummet.
 
Jo en kopplingslåda för nya köket, och rören till gamla köket därifrån. Då kan man koppla från gamla köket då det är dags.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.