Hej
Jag har en fundering kring vad det skulle kosta att byta ut hela fasaden på ett hus. Idag är det tegel men jag skulle vilja få det bytt till en träfasad över teglet. Men vad skulle ett skulle ett sådant projekt ungefär kosta?

Jag har sökt på nätet men inte hittat något som man skulle kunna använda som riktlinje. Alla tips välkomnas!
 
Varför byta tegel mot trä - brukar ,man inte göra tvärtom ? :)

Tegel är ju betydligt mer slittåligt, behöver inte målas etc - sen kanske man gillar utseendet på träfasader iof - men det kan ju ha ändrats om 5-7 år . . .

/K
 
Jag håller med men :) Huset har idag flera olika faser. Den har sammanlagt 4 olika fasader från vittegel, rött tegel, röttmönstrat tegel och trä. Väldigt speciellt hus men vi skulle vilja ha en enhetlig fasad och då har vi fastnat för trä :)

Ingen som vet vad det skulle kunna kosta?
 
Inget hus är det andra likt. Jag tror du får räkna efter själv?

Ska du göra jobbet själv? Annars kanske någon kan tipsa om ungefärliga hantverkskostnader. Dyrt.....

Ska du isolera samtidigt? Ta med isolering i beräkningen
Ska du isolera vill du antagligen också förlänga taksprång och fot, annars kommer huset se konstigt ut... Inte speciellt dyrt men lite mer jobb.

Virke till fasaden är ju rätt enkelt att räkna på? Ta priser från byggmax.
Färg.....

Hur tänker du göra med fönstren - ska dom sitta kvar eller flyttas ut?
Flyttar du på fönstren drar du på dig en del kostnader invändigt också.
 
Aldrig att jag skulle lägga på träfasad på tegel!!! Jag gör precis tvärt om.
Trä är jätte snyggt när det är nymålat. Men redan efter två år så har det tappat sitt "nylook".
Om ni byter till trä så bered er att behöva tvätta fasaden en gång per år om det skall se bra ut. Absolut inte färre än vart annat år. Måla var 6-8 år vilket kostar upp till 10.000 kr med bra färg beroende på husstorlek (normalvilla) + ca 3 veckors arbete.

Aldrig att jag hade skippat tegel. Gråter blod att höra någon säga det. Är ni trött på de olika färgerna så går det ypperligt att måla tegel. Jag hade behållt teglet och målat det och nuvarande träfasaden i samma färg för att få det enhetligt.

// en trött träfasad ägare.
 
Linnex skrev:
Aldrig att jag skulle lägga på träfasad på tegel!!! Jag gör precis tvärt om.
Trä är jätte snyggt när det är nymålat. Men redan efter två år så har det tappat sitt "nylook".
Om ni byter till trä så bered er att behöva tvätta fasaden en gång per år om det skall se bra ut. Absolut inte färre än vart annat år. Måla var 6-8 år vilket kostar upp till 10.000 kr med bra färg beroende på husstorlek (normalvilla) + ca 3 veckors arbete.

Aldrig att jag hade skippat tegel gråter blod att höra någon säga det. Är ni trött på de olika färgerna så går det ypperligt att måla tegel. Jag hade behållt teglet och målat det och nuvarande träfasaden i samma färg för att få det enhetligt.

// en trött träfasad ägare.
Herrejösses vad du överdriver.

Den första väggen jag satte panel på här på huset för fyra år sedan ser fortfarande exakt ut som det jag panelade och målade i höstas. Om det börjar se risigit ut efter ett par år - gör om och gör rätt!

Något behov av att tvätta fasaden finns inte heller. På vissa utsatta platser kan man säkert behöva tvätta varje år om man vill ha prickfritt på väggarna, men det gäller knappast generellt.

Måla var 6 år behöver man inte heller göra. Räkna snarare med vart tionde år, eller mer för tex Alcros Bestå.

Om det tar tre veckor att stryka på ett par lager färg på en normalvilla så har man målat två fasadlängdmeter per dag ungefär. Inte ens om jag målar med förbundna ögon och använder finlirarpenseln tar det så lång tid....

Skämtåsido, visst är tegel mer underhållsfritt, men så jäkligt är det inte med trä....
 
MathiasS skrev:
Herrejösses vad du överdriver.

Den första väggen jag satte panel på här på huset för fyra år sedan ser fortfarande exakt ut som det jag panelade och målade i höstas. Om det börjar se risigit ut efter ett par år - gör om och gör rätt!

Något behov av att tvätta fasaden finns inte heller. På vissa utsatta platser kan man säkert behöva tvätta varje år om man vill ha prickfritt på väggarna, men det gäller knappast generellt.

Måla var 6 år behöver man inte heller göra. Räkna snarare med vart tionde år, eller mer för tex Alcros Bestå.

Om det tar tre veckor att stryka på ett par lager färg på en normalvilla så har man målat två fasadlängdmeter per dag ungefär. Inte ens om jag målar med förbundna ögon och använder finlirarpenseln tar det så lång tid....

Skämtåsido, visst är tegel mer underhållsfritt, men så jäkligt är det inte med trä....
Grattis.

Bor i ett villaområde som byggdes slutet av 70-talet till början av 80-talet.
Enbart de villor som är oljelaserade med mörka bruna färger ser någorlunda ut utan större arbete.
Vi andra som har täckande färg får jobba mer.
Jag flyttade in 1995. Målade om huset 1996. efter att ha dragit på det så målade jag om igen 2004 men sydsidan hade gärna haft färg par år tidigare. Norrsidan såg i o f väldigt bra ut även 2004.
Vi har två nybyggda hus i området som byggdes upp i början av förra året där den ena var prefab. Men ser redan nu på båda husen som är gulmålade att de är angripna och behov av att tvättas... Beror säkert på denna sommar men husen är 1,5 år.

En strykning tar inte så lång tid och speciellt inte när det är nytt.
Men när fasaden har några år på nacken så skall den innan målning... tvättas, skrapas, grundas där det är skrapat. sedan skall det göras första strykning där det är grundat och slutligen slutmålning på hela fasaden. Därefter detaljmålning.

Jag kanske jobbar oehört långsamt men för mig tar det närmare tre veckor. I o f har jag några kvm garage oxå.
 
Lowe skrev:
Hej
Jag har en fundering kring vad det skulle kosta att byta ut hela fasaden på ett hus. Idag är det tegel men jag skulle vilja få det bytt till en träfasad över teglet. Men vad skulle ett skulle ett sådant projekt ungefär kosta?

Jag har sökt på nätet men inte hittat något som man skulle kunna använda som riktlinje. Alla tips välkomnas!
Hur långt är ett snöre? Svårt att svara på eftersom vi inte vet hur huset ser ut. Däremot vet jag ett par som har fått en offert på 210000 . Huset är ett 1/2 plans. Skulle tro att det är cirka 80kvm i bottenplan. Förnärvarande har jag inga mer detaljer men det kan jag ta reda på.
 
Tjena.
Jag satte upp träpanel för 2 år sedan. Panelen, reglar, isolering + papp kostade för 220kvm vägg cirka 14000:- sen är det färg på det. Olja, grundfärg,täckfärg och några penslar gick nog på en 20000:-
Det tog mig 3månader att få det nästan klart. Och då gjorde jag nästan allt själv. Såga, mäta, måla, måla igen och slutligen en slutrykning! Tanten målade väl en så där 15 bräder, resten gjorde jag :D (Ville bara skryta lite där om hur bra jag är :D:D )
Lite småskit kvar ännu. Måste riva altanen så jag kan panela väggen där, få upp sista knutbrädan (går inte utan att riva ner altanen) och byta vindskivor!

Sen byta tak,dränera,rusta kök,rusta badrum,byta tak på garage alt. bygga på en våning på garagetaket, fixa till uppfarten... Phu, det tar alldrig slut!
Varför köpte man inte en villa i 2-3miljoners klassen!! Heheh!
Nåja, det är tur man gillar att svinga runt med hammaren. När det finns tid över vill säga.
 
Per72 skrev:
Hur långt är ett snöre? Svårt att svara på eftersom vi inte vet hur huset ser ut. Däremot vet jag ett par som har fått en offert på 210000 . Huset är ett 1/2 plans. Skulle tro att det är cirka 80kvm i bottenplan. Förnärvarande har jag inga mer detaljer men det kan jag ta reda på.
Du kan säkert minst halvera den kostnaden om du gör jobbet själv.Det beror ju oxså på vilken färg som du ska användas och om du ska bättra på isoleringen i väggen, Man kan ju oxså handla material Dyrt och man kan handla billigt beroende på vilka kontakter man har och var man handlar. Men som sagts tidigare är det jätte svårt att exakt räkna på då man inte sett huset.
 
Per72 skrev:
Huset är ett 1/2 plans.
Hmmm, ett hus för dvärgar, intressant :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.