A Anders_Nilsson skrev:
Jag är en av dom. Mitt fastprisavtal löper ut om ett par månader.
OK,
frågan är felaktigt ställd märker jag nu, det skall vara som inte skaffade ett fastprisavtal.

Men du kunde alltså bara teckna för ett år?
 
A Arne_Planka skrev:
Nu vill ju partierna använda dessa pengar till att subventionera de priser/kostnader som finns idag, så då blir det inga pengar över.
Det är som sagt teoretiskt möjligt vilket hade ökat överföringskapaciteten enligt svk och jämnat ut priserna. Kanske t om sänkt enligt energiforsk studie.
Att partierna inte kommer göra det var halva poängen. Det kanske inte är det bästa sättet att spendera 160 miljarder på, men det är ett alternativ. Pengarna från svk hjälper inte mot all den ekonomiska skadan som sker eller följdeffekterna, vem vet när de betalas ut ens.
 
Redigerat:
M Micke7700 skrev:
Det verkar lite olika från parti till parti.
MP vill väl ha sol och vind som bas kraft och vatten som regler kraft.

Det jag ville belysa är att inget parti har en bra nog lösning eftersom det enligt mig krävs en mix av alla slags energi. Framförallt måste vi maximera utifrån de förutsättningar vi har, tex en kommun vid kusten behöver satsa på vattenbaserad vindkraft, städer med mycket hustak behöver satsa på sol energi osv.
"Lockar" "Vill" "Behöver"? Forskare och sakkunniga är vad som "krävs", inte politiker med munsvada och låtsaskunskaper!
 
A Anders_Nilsson skrev:
Jag är en av dom. Mitt fastprisavtal löper ut om ett par månader.
Ja, fy då kan du snart ställa dig tillsammans med oss andra. Skicka gärna ett tackkort till de partier som sett till att avveckla kärnkraften, MP C S var väldigt tydliga med detta och har knappast byggt ut alternativen i samma omfattning dessa lades ner. Fin julklapp vi får i vinter :surprised:
 
  • Gilla
Martin_ och 3 till
  • Laddar…
A Arne_Planka skrev:
OK,
frågan är felaktigt ställd märker jag nu, det skall vara som inte skaffade ett fastprisavtal.

Men du kunde alltså bara teckna för ett år?
Jag kommer inte ihåg vad som erbjöds, men det spelar ingen roll för alla avtal löper förr eller senare ut. Det som Göteborg Energi erbjuder i dagsläget är max ett år för fantasipriser. Det blir troligen Tibber för min del eftersom de verkar ha en bra app. Som jag ser det är timpris det enda jag har råd med vilket kommer att kräva järndisciplin och att jag installerar en timerstyrd kontaktor på varmvattenberedaren.

Och då är jag ändå rätt lyckligt lottad eftersom jag har kamin och ett litet vedförråd. Samt en LLVP per våningsplan som också har inbyggd timer så man blåser på fullt nattetid. Jag tycker synd om de som saknar allt av detta.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Jag kommer inte ihåg vad som erbjöds, men det spelar ingen roll för alla avtal löper förr eller senare ut. Det som Göteborg Energi erbjuder i dagsläget är max ett år för fantasipriser. Det blir troligen Tibber för min del eftersom de verkar ha en bra app. Som jag ser det är timpris det enda jag har råd med vilket kommer att kräva järndisciplin och att jag installerar en timerstyrd kontaktor på varmvattenberedaren.

Och då är jag ändå rätt lyckligt lottad eftersom jag har kamin och ett litet vedförråd. Samt en LLVP per våningsplan som också har inbyggd timer så man blåser på fullt nattetid. Jag tycker synd om de som saknar allt av detta.
sitter i precis samma sits som dig, LLVP, kamin med ved uppfyllt.
Kommer att styra vvb mot timpriser framöver, det blir intressant vinter har man ju konstaterat...!
 
K
Finns 100 liknande trådar så jag chansar att denna är rätt! Jag har inte följt utvecklingen slaviskt, men förstått att läget kommer vara sämre i vinter än föregående vinter. Men vad är det för priser som det finns indikationer på, rörligt avtal?

Betalade 192 öre i December 2021 (9500kr för 2750kWh)
112 öre i Februari 2022. (6223kr för 2485kWh)
Tror marknaden på en faktor 2, 3, 5 eller 10 på dessa priser kommande vinter?
Jag har rörligt avtal, har väl egentligen inga planer på att gå över på timpris.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
"Lockar" "Vill" "Behöver"? Forskare och sakkunniga är vad som "krävs", inte politiker med munsvada och låtsaskunskaper!
Det är upp till politikerna att ta in experterna, men fortfarande politiker som bestämmer. Förutom om det är en avreglerad marknad, då är det marknaden som styr.
 
K KjellTimell skrev:
Finns 100 liknande trådar så jag chansar att denna är rätt! Jag har inte följt utvecklingen slaviskt, men förstått att läget kommer vara sämre i vinter än föregående vinter. Men vad är det för priser som det finns indikationer på, rörligt avtal?

Betalade 192 öre i December 2021 (9500kr för 2750kWh)
112 öre i Februari 2022. (6223kr för 2485kWh)
Tror marknaden på en faktor 2, 3, 5 eller 10 på dessa priser kommande vinter?
Jag har rörligt avtal, har väl egentligen inga planer på att gå över på timpris.
Det sias i media en del om 4-5 gånger dyrare.. negativ som jag är, korrelerat till elpristerminerna i Tyskland för 2023 och det faktum att vår kärnkraft haltar så befarar jag dock att vi smittas av ~10 gånger dyrare. Åtminstone en eller två månader runtom årsskiftet.
 
M Micke7700 skrev:
Det är upp till politikerna att ta in experterna, men fortfarande politiker som bestämmer. Förutom om det är en avreglerad marknad, då är det marknaden som styr.
Absolut, jag håller med, men när politikerna är som krokodiler, stor käft och små öron har landet problem.
 
Attitudeswe
K KjellTimell skrev:
Finns 100 liknande trådar så jag chansar att denna är rätt! Jag har inte följt utvecklingen slaviskt, men förstått att läget kommer vara sämre i vinter än föregående vinter. Men vad är det för priser som det finns indikationer på, rörligt avtal?

Betalade 192 öre i December 2021 (9500kr för 2750kWh)
112 öre i Februari 2022. (6223kr för 2485kWh)
Tror marknaden på en faktor 2, 3, 5 eller 10 på dessa priser kommande vinter?
Jag har rörligt avtal, har väl egentligen inga planer på att gå över på timpris.
Du kan ju hyfsat enkelt kolla om förra vintern hade blivit 1-30% billigare eller kanske dyrare bara så som ditt förbrukningsmönster ser ut åtan förändring.
 
Marike
A Arne_Planka skrev:
Jag åkte förbi Simrishamn för ett par veckor sedan och de har startat ett projekt under tre år. Skall vara självförsörjande med vind och solel, plus ett litet reservkraftverk.
Vet dock inte hur det går, jag såg bara fyra vindsnurror på land och en solcellspark.
Varför går de inte på djupet i stället? Särskilt Öresund är strömt och kommer så att förbli så länge vi har en måne. https://minesto.com/
 
hsd
Helt plötsligt är det samma pris se1 se2 se3 och se4
Skärmklipp av energipriser på en karta, visar flera regioner med samma pris angivet i euro.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Marike
hsd hsd skrev:
Helt plötsligt är det samma pris se1 se2 se3 och se4
[bild]
Snart val.
 
Se till att rösta på någon som säljer ut stamnätet till en kompis till priset av ett paket långa Prince.
 
  • Gilla
Micke7700
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.