Som ”alla” andra så funderar jag såklart på solceller, men har inte kommit längre än så.

Jag tycker på vårt hus att det skulle se bedrövligt fult ut att placera växelriktaren på fasaden. Fasadmätarskåpet sitter på norrsidan, så det är väl bra, men just estetiskt så blir det trist.

Men fundering då är ifall det förkommer att man placerar den inomhus? Isf skulle det bli i groventrén bredvid elcentralen. Där inne finns även FLVP, tvätt, tork osv, så det är ett ganska varmt utrymme från början.

Jag förstår att växelriktaren avger en del värme, och därför ventileras bra på fasaden. Å andra sidan så hamnar ju den värmen inne i huset med möjlighet att återvinna i FLVP om den placeras inne.

Tappar växelriktaren en massa effekt inomhus?

Eller låter dom kanske för mycket för att vara inomhus? Har en vanlig innerdörr till groventrén.

Vad är argumenten och är inne ett vettigt alternativ eller bara dumt?
 
Hade själv ett dött utrymme i tvättstugan där jag placerade min.
Kan ticka ett par gånger på morgonen och kvällen när den sätter igång och stänger av.
Inget som stör och visst blir den lite varm men har utsug där så inget problem det heller.
 
  • Gilla
Putteman
  • Laddar…
Även vi har våra växelriktare inomhus. De sitter i pannrummet nära elcentralen i källaren. Ca 20 grader året runt med jämn luftfuktighet känns bättre för livslängden än utomhus oavsett vad de ska klara. Sen hamnar som du säger spillvärmen i huset och kommer till nytta.
 
  • Gilla
Putteman
  • Laddar…
Kul att höra att det verkar funka fint inomhus för flera. I en källare känns ju helrätt då värmetillskottet där är önskvärt.

Jag vet inte om vårt utrymme gör det sämre på nåt vis, då jag upplever det som rätt varmt. Som sagt FLVP, tvätt, tork, ibland även skotork o handdukstork som går där inne, och rättså få kvm. Gissar att det ofta är 24-26 grader i rummet, på sommaren även något över det t.o.m.
 
Med växelriktaren där så kanske inte handdukstorken behöver användas lika mycket på sommaren? Men oavsett så känns inte 24-26 grader som någon övertemperatur om man jämför med vad det blir ute på fasaden när solen ligger på. Då tänker jag inte bara i rakt söderläge.
 
  • Gilla
Putteman
  • Laddar…
K
En del fabrikat och storlekar låter mer med fläktar.
 
P Putteman skrev:
Jag förstår att växelriktaren avger en del värme, och därför ventileras bra på fasaden. Å andra sidan så hamnar ju den värmen inne i huset med möjlighet att återvinna i FLVP om den placeras inne.
Jag har en pågående installation på två byggnader och har inte ditt problem då växelriktarna placeras i ett garage och en källare men jag tror att de går som varmast under sommarhalvåret då de producerar som mest och då vill du väl inte ha extra värme inne?
 
Finns det några nackdelar vad gäller effektivitet eller livslängd på att ha den inomhus?

Eller varför ser man många som sitter ute?
 
Det är nog bättre för livslängden att ha växerlriktaren inomhus med jämn temperatur och luftfuktighet året om. Elektronik, gillar det bäst, och växelriktaren är fylld med elektronik. Monteras växelriktaren utomhus är den lättåtkomlig för Herr Långfinger. De är ju stöldbegärliga och enbart av den anledningen lämpligt att man monterar den inomhus.

Växelriktarna får monteras utomhus enligt fabrikanten, men bara därför behöver man ju inte tvungetvis göra det.
Jag har för mig sett i montageanvisning att om de monteras utomhus, då ska det vara skyddat från direkt solljus och regn.

Vi har vår växelriktare i garaget. Mycket bra att ha den där.
 
Redigerat:
Vi förbereder varmgaraget för att kunna montera växelriktaren där. Känns som man kan använda värmen och den mår bättre av att vara skyddad
 
Jag har fått ok från min montör att sätta den på ”vinden” på carporten där panelerna kommer sitta.

Funderar på om det är skadligt för växelriktaren att sitta där?

Där uppe är stort och gott om plats ca6m brett och 8m långt med 27° taklutning.

Någon input på det alternativt att sätta den på väggen i Carporten?
 
K
Dizzy84 Dizzy84 skrev:
Jag har fått ok från min montör att sätta den på ”vinden” på carporten där panelerna kommer sitta.

Funderar på om det är skadligt för växelriktaren att sitta där?

Där uppe är stort och gott om plats ca6m brett och 8m långt med 27° taklutning.

Någon input på det alternativt att sätta den på väggen i Carporten?
Jag tänker mig att det är varmt på vinden, speciellt mitt på dagen, mitt på sommaren när växelriktaren går på högvarv. Men panelerna skuggar ju också taket och sänker tempen lite
 
Den ska ju sitta på icke brännbart underlag om man ska följa rekommendationerna.
Min skulle även ha fritt 40cm åt sidorna samt uppåt har jag för mig.
 
K
E Emanuel01 skrev:
Den ska ju sitta på icke brännbart underlag om man ska följa rekommendationerna.
Min skulle även ha fritt 40cm åt sidorna samt uppåt har jag för mig.
Ofta sätter man en platta bakom i något material som inte brinner. Tror inte det är gips men kanske glasfiber, minns inte.
 
E Emanuel01 skrev:
Den ska ju sitta på icke brännbart underlag om man ska följa rekommendationerna.
Min skulle även ha fritt 40cm åt sidorna samt uppåt har jag för mig.
Det skiljer sig från riktare till riktare. Blir den inte alls varm så ser jag inget behov av flamskydd. Somliga blir ju så varma att fläkt behövs, då kan jag tänka mig att säkerheten måste höjas utifall fläkten stannar
 
  • Gilla
Jayar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.