Jag har en duschblandare med cc40mm utanpåliggande kopplingar R15 och ska sätta övergångar till klämmringskoppling. Vad ska jag täta med? Lin, gängtejp eller någon slags packning? Brukar alltid köra med lin och pasta men detta är kromade delar så det kanske är något annat som är att rekommendera så att det blir snyggare.
 
En klämringskoppling ska aldrig ha lin/gängtejp/etc, utan det är konan som tätar, eventuellt kan man ha på lite pasta.

En rörgänga ska däremot tätas med lin&pasta / gängtejp / etc.

Jag kör uteslutande med lin& pasta även på kromade delar. Man tar så lite lin så att inget trycks bort när delarna skruvas ihop, utan allt hamnar i gängorna mellan delarna.
 
  • Gilla
matssoderlindh och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Din duschblandare är antagligen kopplad med halvkopplingar likt min bild.

Dessa tätar med en packning mot blandaren och med en klämring mot kopparröret. Demontera och kika hur dessa ser ut!
F8245-1000_ff.png

vatette-halvkoppling-forkroma.jpg
 
  • Gilla
matssoderlindh
  • Laddar…
Det är inga kopplingar på blandaren så jag får skaffa halvkopplingar.
 
Krilleman
M matssoderlindh skrev:
Det är inga kopplingar på blandaren så jag får skaffa halvkopplingar.
Glöm inte stödhylsor om det är förkromade kopparrör som du ska koppla blandaren med.
 
  • Gilla
matssoderlindh
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Glöm inte stödhylsor om det är förkromade kopparrör som du ska koppla blandaren med.
Halvhårda rör behöver ingen stödhylsa.
 
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Halvhårda rör behöver ingen stödhylsa.
”Stödhylsa
Stödhylsa rekommenderas av de flesta leverantörer vid mekaniska kopplingar när halvhårda kopparrör (R250) ska fogas. Kopplings- leverantörens instruktion ska följas.”

Ovanstående är saxat från sida 15,
https://www.rskdatabasen.se/infodocs/MONT/mont_310_1752100_gruppfil.pdf

Alltså det går inte att säga att stödhylsa inte behövs till halvhårda kopparrör, utan det gäller att kolla vad tillverkare av kopparrören anger i sina montageanvisning.

Edit: Det gäller även att kolla vad tillverkaren av klämringskopplingen anger i sina montageanvisningar.
 
Redigerat:
  • Gilla
iMicke
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.