Hej!

Jag har nyligen flyttat in i ett gammalt hus med två våningar och självdragsventilation. På bottenvåningen ligger badrummet, men det är fruktansvärt dålig ventilation i rummet.

I rummet finns ett 10 cm rör ut till friheten samt en fläkt med kallrasskydd som stänger till röret helt och hållet när jag stänger av strömmen i badrummet.

Nu funderar jag helt enkelt på hur jag ska förbättra ventilationen.

Vad för fläkt ska jag ha? Ska jag ha kallrasskydd?

Om jag plockar ner fläkten och bara har ett öppet rör till utsidan så blir det en jävla fart på ventilationen.
 
Köp en Pax Calima.
https://www.clasohlson.com/se/Badru...MIofyKvMGa7AIVC6WyCh3OUgslEAQYASABEgL1b_D_BwE

Jag har precis monterar två sådana i var sitt badrum i mitt hus.
Den går hela tiden på lågt varv, ökar när man kommer in i badrummet (reagerar på när man tänder ljuset) och går på ännu högre effekt då det blir fuktigt vid duschning.
Du kan justera hur fort den skall gå på alla de olika lägena (görs via bluetooth och app i telefonen) och hur snabbt den skall reagera på ljudförändring i rummet.
Som grädde på moset så går den väldigt tyst.
 
Förra ägaren har installerat en motsvarande fläkt i badrummet i källaren.
Som standard finns en självdragskanal upp till vinden och sen vidare till en takhuv
Kan dessa två existera tillsammans, eller finns det risk att denna kanalen istället blir en tilluftskanal som suger uteluften?

(kan tillägga att på vinden verkar man ha monterat bort några gamla ventilationskopplingar som låg isärmonterade (antagligen eternit), och antar de gått till huven, så nu siticker ventilationsröret "fritt" utan att vara anslutet, och är inget speciellt självdrag som suger badrummet heller genom denna kanalen)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.