Ehh, quizen är ju ganska absurd eftersom det inte framgår vilken effekt apparaterna har i alla frågor. D.v.s. svaret blir ”det beror på”…
 
  • Gilla
Kallebo och 2 till
  • Laddar…
J
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 4 415 andra personer som har gjort quizet "Vad räcker 1 kilowattimme till?"

var ju rätt svårt utan effektangivelser på maskinerna i fråga :)
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Jag fick 7/10 rätt, vilket är bättre än 3 217 andra personer som har gjort quizet "Vad räcker 1 kilowattimme till?"

Ja, det är inte lätt att veta vad klass B på en torktumlare har för effektivitet och inte heller hur många watt en ljusstake drar. Den tredje jag missade var något liknande.

Jag svarade utifrån min torktumlare som drar runt 1kW i tre timmar. Min gamla tvättmaskin är mindre effektiv än den i quizen (men det fanns ändå bara ett rimligt resultat), jag har inte mätt på den nya ännu.
 
Rafael Ospino
Jag fick 8/10 rätt, vilket är bättre än 4 145 andra personer som har gjort quizet "Vad räcker 1 kilowattimme till?"
Vissa saker ifrågasätter jag starkt, såsom torktumlingen, adventsstaken men framför allt golvvärmen.
Enligt det "rätta svaret" skulle man kunna köra den endast två timmar. Det skulle innebära en effekt om 500 watt, vilket är ett bisarrt påstående. I rum man vill ha riktigt varmt brukar vi tala om 120-130W. 500 watt kontinuerligt skulle innebära att golvet inte skulle kunna beträdas...
Torktumlaren: I hög grad beroende på hur effektivt tvätten centrifugerats. Min torkar en full batch på 30 minuter och har en effekt på 4 kW, men då är tvätten centrifugerad i 1400 rpm.
För en 7-armad adventsstake blir effekten runt 2,5 W således räcker en kWh runt 400 timmar.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.