Vårt sommarhus på Österlen är inte vinterisolerat, men vi brukar ha lite värme på under vintern. Vi byggde huset på föräldrarnas tomt som ett komplement, så att vi har någonstans att vara för oss själva när vi är där. Det är ganska litet, ca 25 m² i en öppen planlösning med sovloft och pentry. Jag brukar ställa tempen kring 7-8 grader på vintern, men i år lär detta bli dyrt. I och med att vi (vad jag förstått) redan ligger för lågt i temp för att driva ut fukten, så undrar jag om det ur det hänseendet spelar någon roll om jag i år sänker till 3 grader, så vi bara håller det frostfritt så inte vattenlås och varmvattensberedaren i pentryt fryser. Tar huset mer "skada" av 3 grader mot 7 grader? Vi har under de 12 år som huset funnits inte upplevt några mögelangrepp eller liknande under vintrarna fast vi legat lågt på temperaturen. Vi brukar även ställa ut några torrbollar. Tankar kring detta?
 
B
Skulle snarare säga att tömma ur vattnet helt och stänga ner stället helt utan värme om det bara handlar om en vinter. Tror inte det kommer hinna bli några större skador på en vinter.
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
B Bongtor skrev:
Skulle snarare säga att tömma ur vattnet helt och stänga ner stället helt utan värme om det bara handlar om en vinter. Tror inte det kommer hinna bli några större skador på en vinter.
Det gäller förvisso inte bara en vinter utan alla vintrar, även om just denna verkar bli väldigt dyr. Det är svårt att få ut allt vatten, det finns en massa rör och skit inne i vattenberedaren. En bekant skruvade ur inkommande vattenslang så vattnet rann ut och trodde det skulle räcka, men det frös ändå sönder och läckte året därpå. Sedan har vi vattenlås, färgburkar och annat man inte vill ska frysa sönder i ett fritidshus och det är sköt att slippa dra hem allt sådant..

Min fråga var om huset tar mer skada av 3 grader än 7 grader då tempen ändå är för låg för att driva ut fukt.
 
B
Absolut, skulle säga att ju varmare desto bättre. Men är inte alls sakkunnig i frågan. Vet bara att vi väljer att tömma vattenlås och slangar varje år utan större problem. Kostnaden för en ny varmvattenberedare är väl snart lika hög som elräkningen.
 
Hur dyr är varmvattenberedaren? Töm den och hoppas att den inte fryser.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
En faktor att ta hänsyn till är utfkylning vid elavbrott. Om ni har en låg temperatur kommer det rätt snabbt ner under noll vid elavbrott. Så en högre temperatur ger bättre säkerhet.
 
K
Se till att vattensystemet är lätt att tömma och töm det inför vintern. Ha det sedan någorlunda frostfritt. Det är egentligen inget att vara rädd för att det fryser. Det viktiga är att det är lite varmare inne än ute för att undvika fukt
 
Skulle vilja påstå att ni är alldeles för nära frysning om ni sänker mer. Slår det till och blir riktigt kallt så har ni ingen säkerhetsmarginal, det kommer frysa.

Töm allt vatten, blås ut systemet med luft...

Tror att alldeles för många kommer ha för kallt i sina fritidshus i vinter. Det är ju rätt dyrt att laga en fuktskada också... Och försäkringsbolagen lär ju vara vaksamma när läget är som det är...
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Det finns ju tusentals fritidshus som är kallställda under vintern utan att det gjort någon nämnvärd skada. Mina föräldrar hade till exempel ett fritidshus i Norrbotten som stod ouppvärmt hela tiden utom när dom var där och det var inte många dagar per år. Huset var i utmärkt skick när det såldes 30 år senare. Men självklart måste man gardera sig mot sönderfrusna vattenledningar och har man vattenburen värme så är det ju lite bökigt, då ska man ha glykol i systemet.
 
Jag har en invändigt isolerad timmerstuga som tidigare var tonårsbostad, numera utan värme sedan 30 år, inga som helst problem som kan märkas, problemet med +3 gr. och vatten kvar är att rör i vägg och under skåp blir kallare än rumstemperaturen och riskerar att frysa, så jag tycker också att det är bättre att göra det enkelt att tömma vattnet, montera kranar på strategiska ställen, en skvätt glykol i vattenlås o.s.v. Eller lägg elvärme runt rören och isolera dom om det inte är för många? Då är +3 gr inga problem
 
Gör en vanlig bordsfläkt någon nytta eller skada i sommarstugan på vintern? Ett sommarhus som är nedstängt och som bara har några plusgrader för att slippa frusna vattenledningar, skulle det vara bra eller dåligt om en enkel bordsfläkt startade i bland och cirkulerade luften? Luften lär vara fuktig?
 
Hur många dagar har ni med minusgrader på österlen? Inte många skulle jag som skåning säga.

Vad skulle bordsfläkten tillföra?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tre grader är som gjort för frysskador..kallställ byggnaden istället med allt vad det innebär.
 
D Dawkins skrev:
Luften lär vara fuktig?
Varför då?
Du har ju själv sagt "Vi brukar även ställa ut några torrbollar."
Om huset är tätt (all ventilation ska vara stängd) så kommer ingen ny fukt in så dina torrbollar har redan avfuktat luften.
Extremt billiga torrbollar gör man själv av en säck sommarvägsalt (kalciumklorid ) och ett durkslag eller en tygpåse med en hink under.
Du får en 25-kilos säck kalciumklorid för samma pris som några torrbollar kostar.
Kalciumklorid är det som en torrbollen innehåller.
https://www.ifboat.se/forum/topic/1829
 
  • Gilla
Klabbarparn
  • Laddar…
E etompau skrev:
Hur många dagar har ni med minusgrader på österlen? Inte många skulle jag som skåning säga.

Vad skulle bordsfläkten tillföra?
Det var ju det jag frågade. Tillför cirkulation av luften något positivt eller inte.
 
  • Gilla
LN78
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.