Hej
Har en gård med lite verksamhet, förbrukning 35000 kWh/år elområde 4, troligen lägre i år då vi får snåla lite på det som går.

Bytte nyligen till Tibber för att prova. Från 17 augusti då vi gick över till 31 augusti förbrukades 671 kWh och fick betala 3609 kr, alltså 5,38 kr/kWh. Kändes väldigt dyrt mot tidigare elräkningar då vi inte hade timdebitering. Tror vi förbrukar mycket dagtid så kanske borde byta tillbaka, eller var augusti så dyrt? Tipsa gärna om bra elbolag för elområde 4
 
  • Gilla
Nicole A
  • Laddar…
Den perioden var rätt så dyr. Har inte exakt de datumen i nedan bild, men du kan nog få ett hum..

Skärmdump av elpriser från elbruk.se med dagliga priser och ett linjediagram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du kan ju kika på denna sida och se tider då det är billigt, och även övrig statistik.
https://www.elbruk.se/
 
B
Logga in på offpeak.se har för mig att tibber kunder kan se vad de tjänar eller förlorar mot att ligga rörligt där (jag är ej tibberkund, men har hört...)
 
Senaste veckorna så har det ju varit 4-5 gånger dyrare 60-70% av dagen så då måste man ju förbruka 4-5 gånger mer el under den billiga perioden för att tjäna på det.


Tibber är bra om man har elbil annars är det inte värt det för gemene man.

Kul med sossepriser på el kostade 20kr att laga lite mat i veckan...
 
M
Här dagspriserna från Market data | Nord Pool (nordpoolgroup.com) under den perioden i SE4.
Bara att räkna ihop och sedan dela med dagarna så får du ett dygnsmedel. Jag får lägga på 8,9% för mitt pris av nån anledning.

31-08-2022 5 568,33
30-08-2022 4 871,13
29-08-2022 3 586,47
28-08-2022 2 014,05
27-08-2022 2 882,65
26-08-2022 4 322,36
25-08-2022 4 831,01
24-08-2022 4 218,76
23-08-2022 5 179,33
22-08-2022 5 768,23
21-08-2022 3 107,31
20-08-2022 583,75
19-08-2022 3 811,00
18-08-2022 5 512,45
17-08-2022 5 693,50
 
M Markarbetaren skrev:
Här dagspriserna från Market data | Nord Pool (nordpoolgroup.com) under den perioden i SE4.
Bara att räkna ihop och sedan dela med dagarna så får du ett dygnsmedel. Jag får lägga på 8,9% för mitt pris av nån anledning.

31-08-2022 5 568,33
30-08-2022 4 871,13
29-08-2022 3 586,47
28-08-2022 2 014,05
27-08-2022 2 882,65
26-08-2022 4 322,36
25-08-2022 4 831,01
24-08-2022 4 218,76
23-08-2022 5 179,33
22-08-2022 5 768,23
21-08-2022 3 107,31
20-08-2022 583,75
19-08-2022 3 811,00
18-08-2022 5 512,45
17-08-2022 5 693,50
Du kan inte räkna ett medelvärde per timme. Förbrukningen är inte så jämn.
 
Eftersom jag analyserat förbrukningen i mitt hus så kan jag säga att den generella regeln om att runt 50% av elanvändningen är värme och 25% är varmvatten stämmer rätt väl. Detta under förutsättning att du inte har elbil. Min laddhybrid ökar förbrukningen i min villa med ca 2MWh per år (drygt 17 till 19)

Utifrån detta så kan man snabbt dra slutsatsen att de stora vinsterna med timdebitering finns om man kan flytta dessa tre förbrukarna till i huvudsak nattetid. Min lösning är att i huvudsak värma huset under natten och detsamma med varmvattenberedaren (elbilen laddar redan på natten). Bägge kommer dock att få köra 1-2h mitt på dagen, men jag behöver långtidssiffror för att kunna avgöra när och hur mycket.

Värmen påverkas också av ventilationen, så jag kommer att dra ned den till ett minimum när ingen är hemma (en stund efter att huset blivit tomt). Den skall dock få köra på nätterna även om huset är tomt.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Eftersom jag analyserat förbrukningen i mitt hus så kan jag säga att den generella regeln om att runt 50% av elanvändningen är värme och 25% är varmvatten stämmer rätt väl. Detta under förutsättning att du inte har elbil. Min laddhybrid ökar förbrukningen i min villa med ca 2MWh per år (drygt 17 till 19)

Utifrån detta så kan man snabbt dra slutsatsen att de stora vinsterna med timdebitering finns om man kan flytta dessa tre förbrukarna till i huvudsak nattetid. Min lösning är att i huvudsak värma huset under natten och detsamma med varmvattenberedaren (elbilen laddar redan på natten). Bägge kommer dock att få köra 1-2h mitt på dagen, men jag behöver långtidssiffror för att kunna avgöra när och hur mycket.

Värmen påverkas också av ventilationen, så jag kommer att dra ned den till ett minimum när ingen är hemma (en stund efter att huset blivit tomt). Den skall dock få köra på nätterna även om huset är tomt.
Intressant du tar upp ventilationen. Svensk standard att byta ut all luft i hela huset varannan timme får man nog tumma lite på framåt. Det är rätt ordentliga energimängder som skickas ut ur huset.

Om ungefär 2 minuter kommer 10 personer som har FTX installerat i sitt hus skriva i den här tråden :)
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
M
Min enfasberedare ligger på 200kWh/mån, vi är 4st i familjen. Beredaren är på 100L. För min del blir det svårt att styra förbrukningen på just beredaren till nattetid för annars är vattnet kallt kommande kväll. Finns det nån vinst i att öka vattenvolymen för VV för att kunna nyttja den billigare taxan på natten?

Tänker samma sak med värmen, min luft/vatten går med flytande kondensering direkt på radiatorsystemet men jag har möjlighet att accumulera radiatorvatten upp till 1300L. Finns det nån vinning i att "bunkra" värme i tankar när det är billigare för att spara effekten när det är dyrt?
 
M Markarbetaren skrev:
Min enfasberedare ligger på 200kWh/mån, vi är 4st i familjen. Beredaren är på 100L. För min del blir det svårt att styra förbrukningen på just beredaren till nattetid för annars är vattnet kallt kommande kväll. Finns det nån vinst i att öka vattenvolymen för VV för att kunna nyttja den billigare taxan på natten?

Tänker samma sak med värmen, min luft/vatten går med flytande kondensering direkt på radiatorsystemet men jag har möjlighet att accumulera radiatorvatten upp till 1300L. Finns det nån vinning i att "bunkra" värme i tankar när det är billigare för att spara effekten när det är dyrt?
Om man får tag på en beggad och installerar den själv, absolut.

Vi lyckas få varmvattnet att räcka och om det är nån som nån gång får ta smällen att duscha svalare så är det jag. Ändå kör vi värmaren i Eco+. Får vi problem ökar jag tempen på den.

Nu har vi lite större beredare än er (vi är 5) och det kanske är därför den räcker för oss men jag är fundamentalt övertygad att den mängd varmvatten ni får ut från en 100l beredare ska kunna räcka om alla duschar kortare stunder. Därtill kan man ta bort varmvattnet från de ställen där man tvättar händerna eller lagar mat. I vårt hus har vi det i princip så på grund av långa vattenledningar. När väl varmvattnet kommer fram har vi redan gått och lagt oss.

:)

Vill också slå ett slag för vattenbegränsare på alla kranar i hushållet. Det kan spara enorma mängder varmvatten.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
H henlin431 skrev:
Intressant du tar upp ventilationen. Svensk standard att byta ut all luft i hela huset varannan timme får man nog tumma lite på framåt. Det är rätt ordentliga energimängder som skickas ut ur huset.

Om ungefär 2 minuter kommer 10 personer som har FTX installerat i sitt hus skriva i den här tråden :)
Den tumregeln hade jag faktiskt inte koll på. 0,35l/s per kvm yta hade jag hört. Resultatet blir liknande dock. Jag ligger faktiskt över detta idag, men jag vill inte sänka mer då vi är hemma. Toaletter och kök skall tömmas snabbt på lukter...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Den tumregeln hade jag faktiskt inte koll på. 0,35l/s per kvm yta hade jag hört. Resultatet blir liknande dock. Jag ligger faktiskt över detta idag, men jag vill inte sänka mer då vi är hemma. Toaletter och kök skall tömmas snabbt på lukter...
Vi har en separett på landet. Den tar fisen så fort den lämnat skeppet. Extremt effektiv och drivs av en fläkt som ligger på 1-2W.

Ett alternativ är att sänka generellt i huset och vrida upp just i badrummet.

Men observera att jag generellt inte vill sitta och rekommendera folk att dra ner luftflöden för sina hus. Det är bara ett konstaterande att folk hittar alla möjliga intressanta sätt att spara energi på. Ventilationen är en bra (men dyr) bov i dramat. Jag ser redan nu en viss risk med folk som släpar in sina kolgrillar i huset under vintern och kombinerar det med att sänka sin ventilation. Det ger rysningar när man funderar på resultatet av den kombon.

Ja, det lär bli ungefär samma med ventilationen. 35l/s per kvm yta är ett bättre uttryck. Men det ännu mer korrekta är ju specifika flöden per rum eftersom rum man släpper ut naturgaser i kräver mer ventilation. Anledningen till att jag använder mig av "all luft varannan timme" är att folk ska få en uppfattning av hur extremt mycket luft det verkligen är.
 
Redigerat:
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
B Bygghandling skrev:
Hej
Har en gård med lite verksamhet, förbrukning 35000 kWh/år elområde 4, troligen lägre i år då vi får snåla lite på det som går.

Bytte nyligen till Tibber för att prova. Från 17 augusti då vi gick över till 31 augusti förbrukades 671 kWh och fick betala 3609 kr, alltså 5,38 kr/kWh. Kändes väldigt dyrt mot tidigare elräkningar då vi inte hade timdebitering. Tror vi förbrukar mycket dagtid så kanske borde byta tillbaka, eller var augusti så dyrt? Tipsa gärna om bra elbolag för elområde 4
EON snitt pris för SE4 blev 4,06 kr med momsen
Jämför priser hos typ små energibolag som t.ex Jönköping, Eksjö, Värnamo eller Gislaveds energi
De publicera månadspriser på deras hemsida, men augusti priserna fanns inte uppdaterade än
 
Jag har Jämtkraft med förvaltat pris, kallas Jämtpris... Jag har inte fått fakturan för augusti ännu men det har 30% rörligt och 70% "förvaltat".
För Juli betalade jag 76,70 öre/KWh i S3...
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Jag har Jämtkraft med förvaltat pris, kallas Jämtpris... Jag har inte fått fakturan för augusti ännu men det har 30% rörligt och 70% "förvaltat".
För Juli betalade jag 76,70 öre/KWh...
Alla jämförelser av elpris måste innehålla zon också, annars blir det svårt att veta vad man jämför med. Äpplen eller päron?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.