TRJBerg
Ger man fan i att duscha och tvätta kläder så sparar man en hel del. Och man är mindre sjuk pga avståndet till andra människor.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
Tjena!
Jag har stött på ett, i mina ögon, märkligt problem. Jag har under 2h, 18-20, stängt av strömmen hemma med huvudströmbrytaren i elskåpet men har ändå ingen timförbrukning=0 (se bild). Är det någon som vet hur det kan komma sig?
Tack!
David
 
  • Elanvändningsdiagram i en app för den 2 september 2022 som visar förbrukning varje timme med nollförbrukning klockan 18-20.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Roger Fundin
  • Laddar…
David Svensson3 David Svensson3 skrev:
Tjena!
Jag har stött på ett, i mina ögon, märkligt problem. Jag har under 2h, 18-20, stängt av strömmen hemma med huvudströmbrytaren i elskåpet men har ändå ingen timförbrukning=0 (se bild). Är det någon som vet hur det kan komma sig?
Tack!
David
Har du flera centraler med var sin brytare? Verkar förbrukningen rätt i övrigt, så att det är rätt abonnemang som mäts?

/Fumble
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
A AndreasCh skrev:
Det tvättas mycket och torktumlas en hel del.
Jag tror nog att torktumlaren körs en hel del i onödan. Nu har jag inte så hög omsättning på tvätten men jag hängtorkar i princip allt.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
F Fumble skrev:
Har du flera centraler med var sin brytare? Verkar förbrukningen rätt i övrigt, så att det är rätt abonnemang som mäts?

/Fumble
Tusen tack för snabbt svaret! Nej, grejen är att förbrukningen inte verkar stämma, vi har nämligen varit bortresta i 3 dagar denna veckan men ändå har förbrukningen varierat (se bild). Personligen har jag inga fler centraler. Dock har min och grannens bostad delat central för ca 3 år sedan men dessa har delats upp i två separata, en för varje hus (detta sköttes dock av tidigare ägare av husen). Kan det vara så att något gått fel i en sådan uppdelning? Någon idé om hur man kan fortsätta felsöka?
 
  • Elanvändningsdiagram som visar varierande förbrukning över en dag, även under frånvaro.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
David Svensson3 David Svensson3 skrev:
Tusen tack för snabbt svaret! Nej, grejen är att förbrukningen inte verkar stämma, vi har nämligen varit bortresta i 3 dagar denna veckan men ändå har förbrukningen varierat (se bild). Personligen har jag inga fler centraler. Dock har min och grannens bostad delat central för ca 3 år sedan men dessa har delats upp i två separata, en för varje hus (detta sköttes dock av tidigare ägare av husen). Kan det vara så att något gått fel i en sådan uppdelning? Någon idé om hur man kan fortsätta felsöka?
Ja får du inte noll i 3 timmar när du slår av huvudbrytaren så lär du sitta och betala någon annans el...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Sitter el mätaren där du har huvudbrytaren?
 
Tavlans nummer brukar vara viktig och är exempelvis E3. Sitter i ena hörnet där mätaren sitter. Kolla att det stämmer överens mellan din tavla och i appen.

/Fumble
 
Om du stänger av via huvudbrytaren i mätarskåpet, slocknar grannens hönshus måntro?
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Hej igen och tack för alla svar!
Grannen och jag gjorde ett test igår mellan 17 och 18 där grannen maxade sin förbrukning, körde ugn, torktumlare, induktionshällen och tvättmaskinen samtidigt som vi drog av huvudbrytaren! Som ni kan se nedan så råder ju inget tvivel om vad problemet är. Min fråga nu är, hur går man vidare? Krävs det elektriker för att åtgärda eller "räcker" det att grannens central frånkopplas min "på pappret"?
 
  • Graf över elanvändningen för ett dygn med en toppnotering mellan kl 17 och 18.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Strömmen verkar ju försvinna före din huvudbrytaren
Så en elektriker kan vara en idé, som kollar under plomberingen mellan huvudsäkringen och mätaren. För att se hur det är kopplat där
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Det ser ut som att abonnemangen är förväxlade. Det borde ni prata med nätbolaget om, det är de som ska hålla ordning på mätare och abonnemang. Fast en elektriker är en bra början för att skaffa underlag.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
F
Graf över husets elförbrukning per timme med standby-apparater, totalt 16.1 kWh för 3 sep.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ligger på ca 0.4-0.5kwh timmen på ren standby. Kyl&frys,ventilation, varmvattenberedare, avfuktare och tv etc på standby.
 
  • Gilla
Fumble
  • Laddar…
Senaste uppdateringen i mitt mysterium:
När jag tittade på min senaste faktura idag såg jag att den mätarställningen matchade ställningen i grannens elskåp och inte i mitt eget... misstänker att jag nu börjar närma mig en lösning! Vet någon om det är en enkel sak att "byta" anläggningsID?
Tack!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
David Svensson3 David Svensson3 skrev:
Senaste uppdateringen i mitt mysterium:
När jag tittade på min senaste faktura idag såg jag att den mätarställningen matchade ställningen i grannens elskåp och inte i mitt eget... misstänker att jag nu börjar närma mig en lösning! Vet någon om det är en enkel sak att "byta" anläggningsID?
Tack!
Det är väldigt enkelt för dig, du ringer till ditt nätbolag och säger att de har blandat ihop din anläggning med grannens. Mer behöver du inte göra.
Nätägaren har däremot en grannlaga uppgift framför sig. De måste nämligen reda ut att det är som du påstår. Sedan måste de göra en utredning hur mycket el du har förbrukat jämfört med grannen, och eventuellt kreditera dig eller grannen för det som är fel på nätfakturan. Därefter kommer nätbolaget att skicka de uppgifterna till din och din grannes elhandlare, som i sin tur behöver komma överens om hur fakturering ska hanteras.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.