Vi har en gammal Thermia Classic ca 15-17 år gammal. Hur mkt el ska pumpen dra? Vi har en separat elmätare men jag har inte gjort regelbundna avläsningar så vet ej exakt.
Min uppskattning ligger på 17000 kWH per år. Och sista veckan utan värme påslagen (endast varmvatten) ligger den på 0,67 kWH / timme motsvarande ca 5800 kWh per år.
Är det rimligt? Jag tycker det låter sjukt mycket. Som om den gick på elpatron hela tiden.
 
Ja det låter lite knas, men börja med att läsa i manualen hur mycket den ska förbruka med och utan elpatron.

förr var det inte ovanligt att man dimensionerade anläggningen med låg energi och effekttäckning och då blir det mycket elpatron… men det låter ändå lite knas.
 
F
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det låter lite knas, men börja med att läsa i manualen hur mycket den ska förbruka med och utan elpatron.

förr var det inte ovanligt att man dimensionerade anläggningen med låg energi och effekttäckning och då blir det mycket elpatron… men det låter ändå lite knas.
oavsett vilket, för tidigt på säsongen för att gå på elpatron.
 
  • Gilla
Fågelboo
  • Laddar…
Japp.
 
  • Gilla
Fågelboo
  • Laddar…
Kompressorn kan mycket väl vara helt utsliten. Då är det inte orimligt med en sådan förbrukning.
Kontakta din lokala Thermia installatör och få gjort en hälsocheck av värmepumpen
 
  • Gilla
Fågelboo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.