Jag har en Honeywell luftavfuktare som går men inget vatten hamnar i behållaren. Vad kan felet vara?
 
Torr luft, avfuktaren igensatt (t.ex. av damm) eller trasig avfuktare (den innehåller en liten värmepump som ska kyla ner luften så fukten kondenserar och sedan värma upp luften igen).
 
Hur kollar jag om det är alternativ tre? Är det trean, då är det tippen?
 
Börja med att ta bort ett galler som brukar sitta över kylflänsarna och dammsug ordentligt, kan vara så som mulpac säger, damm.
 
Och är det inte damm kan du känna på kylflänsarna där luften sugs in. Fungerar den blir de kalla när den är igång. Kolla även att fläkten går, för om den har gått sönder blir det inte mycket avfuktning. Om fläkten är sönder går det nog att laga den eller fixa dit en ny fläkt på något sätt, men om själva värmepumpen inte funkar och det inte är något enkelt som t.ex. att kabeln till kompressorn gått av eller trasig hygrostat är det nog bäst att lämna in den på någon återvinningscentral.
 
har liknande problem på en gammal woods, har noterat att den istället avger mer värme än normalt. I tvättstugan har den höjt tempen med nästan 5 grader när den torkar men behållaren är tom. Effekten blir dock den samma, tvätten torkar snabbare...
 
blev tyvärr ingen skillnad efter att ha tagit bort mängder av damm, fläkten verkar dock fungera. Men om jag tolkar ovanstående inlägg kostar det mer att felsöka än att köpa ny?

Skapas kondensen normalt i en avfuktare genom att luften kyls ner? och får man ingen kondens så har man med andra ord ingen kylning?
 
Redigerat:
Har en mitsubishi, den är bra som attan, går nästan för jämnan och har gjort så i 2 år.
Ba å köp :)
 
Är den inställd på att uppnå en luftfuktighet som är lägre än vad det är för tillfället, annars går ju bara fläkten och inte kompressorn??
 
den står i tvättstugan och efter man hängt 3 maskiner går fuktigheten upp till ca 85%, avfuktaren är inställd på att slå av vid 50%. (digital manöverdisplay) Normalt (under de senaste 4 åren) har den behövt tömmas minst en gång i veckan men häromdagen slog det mig när jag stämde av med frun att vi inte tömt den på hela sommaren. Då det blir varmare på sommaren, både inne och ute orkar ju den normala ventilationen bära ut mer fukt så jag har inte reagerat förut men nu insåg jag att något är galet. Efter jag hittade detta inlägg skruvade jag bort kåpor och gjorde rent men ingen skillnad. Tidigare har jag dock inte reagerat på att den blivit så varm att rumstemperaturen påverkats.
 
Vet att gammalt topic men har exat samma problem med en Woods avfuktare. Eftersom maskinen är 7år gammalt så öpnade jag och verkar som att kondensatorn till kompressorn har gett upp. Beställde en ny. Blir intressant att se om den löser problemet
 
Man måste verkligen plocka ner dessa Woods ds28 etc ordentligt. Samlas enormt med damm i paketet som sitter framför fläkten, kan bli helt täppt.

Normalt för dessa avfuktare är att ta ca 10 liter per dygn. Blir det ingen avfuktning alls är det något knas.
 
Har slängt en Honeywell av den orsaken. Kör en Woods som funkat i säkert 10 - 12 år.
 
K Kurtivan skrev:
Har slängt en Honeywell av den orsaken. Kör en Woods som funkat i säkert 10 - 12 år.
Hur ofta byter du filtret?
 
M Mffnicke skrev:
Hur ofta byter du filtret?
har aldrig bytt filter, bara dammsugit och spolat rent
 
  • Gilla
Mffnicke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.