Dagens hus eller hus från sekelskiftet? (Alltså inte millenieskiftet)
 
Eftersom det är en fråga om tycke och smak så kommer du att få olika svar från olika personer. Dessutom finns det väldigt många olika typer av hus och byggnadsstilarna varierar.
Allt ligger i betraktarens öga.
 
  • Gilla
whak
  • Laddar…
Jan Torben Jan Torben skrev:
Dagens hus eller hus från sekelskiftet? (Alltså inte millenieskiftet)
Staten ska inte styra utseende, det är lite samma som att politiken skulle bestämma vilken kultur vi vill se. Däremot är att varierat byggande alltid att föredra, vilket skapar mångfald.
Frågan då ligger mer på kommunal nivå hos stadsarkitekt eller likande.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Jan Torben Jan Torben skrev:
Dagens hus eller hus från sekelskiftet? (Alltså inte millenieskiftet)
Jan Torben Jan Torben skrev:
Dagens hus eller hus från sekelskiftet? (Alltså inte millenieskiftet)
Jag tycker hus från sekelskiftet är vackrast. Delar inte heller L syn att vi inte ska påverka det som politiker. Vi vill att man ska utlysa tävlingar eller omröstningar när centrala tomter ska få nytt utseende och den som vinner blir då den nya byggnaden. På så sätt får vi vackrare centrum i våra kommuner och människor kan påverka deras vardag och omgivning. Finns många lyckade exempel där olika byggherrar fått visa hur de tänker innan kommunen säljer tomten/huset till dem.
 
  • Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
Mikael Eskilandersson Mikael Eskilandersson skrev:
Jag tycker hus från sekelskiftet är vackrast. Delar inte heller L syn att vi inte ska påverka det som politiker. Vi vill att man ska utlysa tävlingar eller omröstningar när centrala tomter ska få nytt utseende och den som vinner blir då den nya byggnaden. På så sätt får vi vackrare centrum i våra kommuner och människor kan påverka deras vardag och omgivning. Finns många lyckade exempel där olika byggherrar fått visa hur de tänker innan kommunen säljer tomten/huset till dem.
L pekar på att det är den kommunala politiken som hanterar detta, vilket redan görs idag genom markanvisnings tävlingar och liknande.

Vill SD att Staten ska bestämma arkitekturen?
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Jakob Olofsgard Jakob Olofsgard skrev:
L pekar på att det är den kommunala politiken som hanterar detta, vilket redan görs idag genom markanvisnings tävlingar och liknande.

Vill SD att Staten ska bestämma arkitekturen?
Inte staten, men gärna att invånarna får vara med och bestämma, åtminstone när det är mark som ägs eller säljs av kommunen.
L har lokalt varit med i många styren men sällan, om inte aldrig, ställt krav eller föreslagit att det ska ske omröstningar. I min hemkommun är L väldigt tysta medan bara SD drivit på för att införa tävlingar som gängse arbetsmetod. M nämner det numera i sina vallöften lokalt så de har lyssnat i alla fall.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Detta är en viktig fråga för mig. Och varken vänster eller högerblocket verkar ha någon förståelse.
Man bygger hiskliga byggnader i/nära gamla fina kvarter (Själv bor jag i mysiga röda bergen i en 20-talslägenhet men tvingas numer ha Norra tornen som utsikt) man bygger på varenda grönplätt. Tex bromma trädgårdsstad kommer inte ha ett grönområde kvar om det fortsätter i denna takten.
 
  • Gilla
  • Älska
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
Jan Torben Jan Torben skrev:
Dagens hus eller hus från sekelskiftet? (Alltså inte millenieskiftet)
Numera måste jag nog tillägga att vårt nationellt typgodkända Sverigehus är mycket vackert enligt mig. Kanske lite jävig, men jag skulle gärna bo i ett sådant hus.

https://sd.se/wp-content/uploads/2022/09/sverigehuset.pdf
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.