Hej!

Jag ska bygga en altan på ca 40kvm, och jag bor i västernorrland. Nu undrar jag om jag ska lägga någon isolering runt plintarna och i så fall hur mycket ?

Jag har pratat med dom på beijer och där säger dom att jag ska gjuta 120cm plintar till bärlinorna och till stolparna köpa 70cm färdig gjutna. På detta så ska jag lägga isolerings plattor 120cm runt varje plint.

Låter detta vettigt eller ? Jag har aldrig gjort nåt sånt här så jag måste fråga någon.

Mvh Andreas
 
ööhumm.. Isolering runt plintarna.. Jag undrar då lite varför ska man ha det?

Eller är det för att du ska få en gjut form på 120cm..?

måste vara det va?
 
Varför blanda egengjutna plintar och färdiggjutna i samma konstruktion? Gjut alla plintar själv när du ändå håller på.

Jag bor också i västernorrland. I den här delen av landet är det viktigt att komma ner på frostfritt djup för att undvika att altanen skjuter. Alternativt isolera runt varje plint.

Borra hål i marken med plintborr så djupt du kan. Häll i lite cement i botten på hålet, ställ i ett gjutrör i hålet och fyll i cementen. Toppa med stolpsko.

Någon dag senare, när plinten är färdig så gräver du ut en fyrkant 120x120 runt om varje plint, ett par dm djup där du lägger ner 2 st markisoleringsplattor, urjackade där plinten kommer upp.
 
  • Gilla
Erik Wallin
  • Laddar…
Tack för svaren.

Jag kommer att gjuta alla plintar själv efter att ha snackat med en snickare. Och sedan lägga isolering runt varje plint. ( 120cm ) Jag ska köpa 190mm formrör och dom kommer att vara 150cm långa. Jag hoppas att det kommer att räcka.


Om jag ska göra altanen 3,5m bredd och 9m lång. Kan det vara lämpligt att gjuta 5 plintar för stolparna och 5 plintar för bärlinan. ?
Och sedan har jag fäst en bärlina i husväggen.

/Andreas
 
Per-Erik skrev:
ööhumm.. Isolering runt plintarna.. Jag undrar då lite varför ska man ha det?

Eller är det för att du ska få en gjut form på 120cm..?

måste vara det va?
Isolering runt plinten för att den inte ska skjutas av tjälen. Kan säkert vara klokt i Västernorrland.
 
Apropå isolering runt plintar - jag har gjutit plintar & isolerat enligt bifogad fil

Visa bilaga plint.PDF

mvh Kgust
 
Kgust tack för PDF filen. Men jag är lite dålig på att läsa av såna där tabeller : )

Hur mycket isolering har du använt runt plintarna ?
Såg att du hade använt 100mm tjock isolering iaf.
 
Bilden gäller för området där jag bor d.v.s frostfritt är 160 cm.

Jag gjorde såhär:

---Grävde ner plintar cirka 100 cm
---Lade isolering på 30 cm djup( för att gräs skulle kunna växa över) = A

Detta gav att jag var tvyngen att ha B-måttet 160-30= 130 cm & därmed var tvungen att ha cirka 110 cm isolering runt plintarna ( pythagorassats, hoppas jag räknade rätt)

I ditt fall med ett frostfritt djup på 200 cm ( bara gissar) och du kan tänka dig att gräva ner isolering 30 cm, så måste du ha ett B-mått på:

200-30=170cm, vilket borde betyda att du måste isolera cirka 100 cm runt plinten.

så 120 cm isolering runt plint verkar vara ett bra råd.

Hoppas jag inte virrade till det för dig.

mvh Kgust
 
andersmc skrev:
Isolering runt plinten för att den inte ska skjutas av tjälen. Kan säkert vara klokt i Västernorrland.
ahha.. Men borde inte marken runt om kring pressa upp plinten iallfall? Eller tar isoleringen upp trycket??

Även plinten borde väll bli lika kall som marken runt om kring med tanke på att ingen värme tillförs..

Men men.. Funkar det så funkar det.. hade dock ingenaning om att detta funkade..
 
Det isoleringen gör är att ändra djupet på tjälen så att denna inte kommer in under plinten.

Isoleringen hjälper garanterat. Min altan är byggd med isolering, men inte trappan som står direkt på mark. Vintertid så lyfter trappan upp sig 1dm, medans altanen står fast.
 
  • Gilla
Peter_Nilsson
  • Laddar…
angående hur många plintar som dfu behöver.. vi har en altan på 9*4 vi har två rader med plintar . sen har vi max två meter mellan varje plint.. så de bli en hel del plintar =)
 
Värme tillförs faktiskt, på sätt och vis i alla fall. Jorden har ju magasinerat solvärmen och en bit ner håller den ju en temp på kanske 5°. Om vi kan hindra den värmen från att ståla ut uppåt, så minskar vi risken för tjäle.
 
Tack Kgust för din beskrivning.

Jag ska borra ner 150cm och sedan på med isolering. Jag gjuter plintarna i år och kanske lägger dit bärlinan och golvreglarna. Sedan så får det stå under vintern så får jag bygga klart nästa sommar. Då kan man se om plintarna har rört sig något innan man fortsätter å bygga.

/Andreas
 
Var och hyrde en jordborr idag och gjorde ett försök. Men det har bara Jä....... hela dagen, jag har mycket sten i marken och jag hade tänkt att komma ner till 150cm men det lyckades jag inte med : (
Plintarnas djup varierar från 1.1meter till 1.3meter, men jag hoppas att det kommer att räcka.

köpte dyr isolering på beijer http://www.isover.se/sw19084.asp

Men jag läste på deras hemsida att man inte skulle isolera runt plinten utan under. Men jag kommer att lägga det runt
plintarna på ca 30cm djup. Kan inte gräva upp så mycket så man kan lägga ner en hel skiva på 1.3meter djup.


/Andreas
 
Lacariuz skrev:
Var och hyrde en jordborr idag och gjorde ett försök. Men det har bara Jä....... hela dagen, jag har mycket sten i marken och jag hade tänkt att komma ner till 150cm men det lyckades jag inte med : (
Plintarnas djup varierar från 1.1meter till 1.3meter, men jag hoppas att det kommer att räcka.

köpte dyr isolering på beijer [länk]

Men jag läste på deras hemsida att man inte skulle isolera runt plinten utan under. Men jag kommer att lägga det runt
plintarna på ca 30cm djup. Kan inte gräva upp så mycket så man kan lägga ner en hel skiva på 1.3meter djup.


/Andreas
Under plinten ?
Det låter konstigt. Runt plinten skal det ju vara !?
Under gör väl isoleringen ingen nytta, det är ju underifrån som den lilla värmen från jorden kommer ifrån (mestadels) !?

Jag har grävt ned till 80 cm (I södra dalarna där tjälfritt är på 160 innan jordmånsavdraget) och skall ha ca 60 cm isolering runt plintarna. Isoleringen gör ju så att man kan gräva till hälften av beräknat tjälfritt djup ungefär.

Just nu grävde jag ned 40 mm cellplast (har extremt stenig morän och hade liten tid att gräva på) som jag har täckt med ca 5cm jord/grus - inte tillräckligt, men jag får omisolera senare (öppen, rel. åtkomlig plintgrund) - har för mkt annat just nu...

Blev cellplast eftersom det var så förbnnat dyrt med markskivorna. Moränen är inte tjälskjutande heller, så det kanske räcker - det lär jag väl se efter första vintern :)
De n förra grunden (som jag fick riva) var lagd på ca 20-50 cm djup utan isolering eller nått. Den stod kvar iaf - dock såg man inte om den hade varit utsatt för tjälskjutning, det fanns bara bjälklag inga skivor som kunde spricka :)

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.