Hej, om man installerar en laddbox med enegics lastbalansering så behöver ju den nätanslutas via ett vägguttag.

Om vägguttaget sitter i fasadmätarskåpet och endast betjänar lastbalanseringen, är det då krav på att vägguttaget ska skyddas av en jfb?

Mvh
 
I de utförandeföreskrifter ELSÄK-FS 2022:1 som träder ikraft 1 Dec i år har man tagit bort kravet på JFB för "alla" uttag i bostäder. Då finns möjligheten att undanta vissa uttag från JFB, sådana uttag som är avsedda för specifika apparater.

Vad som är en specifik apparat är dock lika oklart som tidigare. Men placeringen av uttaget ser jag som avgörande. Ett uttag i mätarskåpet ser jag som allmänt och ligger därmed under kravet på JFB.

Du har alltså en lastbalanseringsmojäng typ elmätare som kräver el för sin funktion för att mäta samma el och som är utrustad med en STICKPROPP!!!!! Jag behöver nog se en bild denna... Det kanske är en separat enhet som sänder mätdatat trådlöst? Anslut den fast då.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
I de utförandeföreskrifter ELSÄK-FS 2022:1 som träder ikraft 1 Dec i år har man tagit bort kravet på JFB för "alla" uttag i bostäder. Då finns möjligheten att undanta vissa uttag från JFB, sådana uttag som är avsedda för specifika apparater.

Vad som är en specifik apparat är dock lika oklart som tidigare. Men placeringen av uttaget ser jag som avgörande. Ett uttag i mätarskåpet ser jag som allmänt och ligger därmed under kravet på JFB.

Du har alltså en lastbalanseringsmojäng typ elmätare som kräver el för sin funktion för att mäta samma el och som är utrustad med en STICKPROPP!!!!! Jag behöver nog se en bild denna... Det kanske är en separat enhet som sänder mätdatat trådlöst? Anslut den fast då.
Den ansluts via micro usb och adapter... precis som t.ex Watty.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
I de utförandeföreskrifter ELSÄK-FS 2022:1 som träder ikraft 1 Dec i år har man tagit bort kravet på JFB för "alla" uttag i bostäder. Då finns möjligheten att undanta vissa uttag från JFB, sådana uttag som är avsedda för specifika apparater.

Vad som är en specifik apparat är dock lika oklart som tidigare. Men placeringen av uttaget ser jag som avgörande. Ett uttag i mätarskåpet ser jag som allmänt och ligger därmed under kravet på JFB.

Du har alltså en lastbalanseringsmojäng typ elmätare som kräver el för sin funktion för att mäta samma el och som är utrustad med en STICKPROPP!!!!! Jag behöver nog se en bild denna... Det kanske är en separat enhet som sänder mätdatat trådlöst? Anslut den fast då.
finns/funnits en del elmätare som kräver extern matning.
Men dom har nog fasats ut under dom senaste 5 åren tror jag. Kanske under längre tid...

Säger inte emot ditt påstående ovan utan bara berättar lite :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
B Berrabus123 skrev:
Den ansluts via micro usb och adapter... precis som t.ex Watty.
Stickpropp och usb är inte samma sak...
 
R Robin Lindberg skrev:
finns/funnits en del elmätare som kräver extern matning.
Men dom har nog fasats ut under dom senaste 5 åren tror jag. Kanske under längre tid...

Säger inte emot ditt påstående ovan utan bara berättar lite :)
Har man inte en modern elmätare med T.ex rj12 intag så behöver man köra med antingen watty, enegic eller easee trådbundna system...
 
R Robin Lindberg skrev:
Stickpropp och usb är inte samma sak...
Har aldrig nämnt ordet stickpropp i denna tråd.
 
Vad är modernt? Rj12 med svarstider på vadå?
inte modernt... pinsamma tider enligt det jag läst om HAN port.
 
B Berrabus123 skrev:
Har aldrig nämnt ordet stickpropp i denna tråd.
sorry! Det var nog bo som skrev det!
 
R Robin Lindberg skrev:
Vad är modernt? Rj12 med svarstider på vadå?
inte modernt... pinsamma tider enligt det jag läst om HAN port.
Senaste elmätaren på marknaden ser jag som "modernt". Sen om det är någon vidare vågar jag inte svara på :crysmile:
 
Skilj på gränssnitt här... kommer dynga in ett par mbusmätare hemma mot en riktig plc, kommer fråga en gång i sekunden.
Det kommer du inte få från din mätare via han-port
.
Mbus har funnits i typ hela mitt liv på jobbet så säg 20 år då :)
Så ja, det var bättre förr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.