Vi har en stor tomt. Och vill kunna bygga en attefallare / friggebod så långt från byggnaden som möjligt.
Det är en sjötomt. Det befintliga huset ligger kanske 35 m från stranden.
Det står att man får bygga i omedelbar närhet till huset och att det är 15 m. Men när vi läser på olika hemsidor nämns att ofta godkänns 20 till 25 meter från huset.
Dessutom finns redan flertal bodar på tomten som ligger längre bort från huset än 15 m. Jag är inte säker men om parkering, stigar och gäststuga ligger 30-40 meter från huset borde detta göra att hemfridzonen blir större och man har större möjlighet att bygga längre från huset.
Det står även att man får bygga 25 meter från stranden vilket är positivt då man isf kommer närmare stranden.

Vi har även ett förråd vi skulle vilja använda som gäststuga. Kräver det tillstånd?
Det är nu öppet men kan inte tänka mig att man behöver tillstånd för att bygga om det till ett isolerat förråd som går att låsa. Så länge man inte installerar kök och badrum antar jag.
 
Redigerat:
Det är flera lagar att hålla reda på. Först måste man veta om det är inom eller utom detaljplan, och om det är utom plan om det ligger inom sammanhållen bebyggelse.

Ligger huset helt ensamt utan detaljplan finns det väldigt lite reglering i PBL. Är det istället inom plan är det som sagt attefallshus som gäller. I sammanhållen bebyggelse utom plan är det lite mer flytande.

Avståndet till huvudbyggnaden beror på tomtens utformning. På platt, öppen mark godkänns normalt runt 25 meter. Över 30 har nog aldrig godkänts i domstol.

Men allt det är enligt PBL. Strandskyddet ställer till frågan. Återigen, finns detaljplan? När är huvudbyggnaden byggd? Finns det en tomtplatsavgränsning?

Om inte strandskyddet är upphävt genom detaljplan skulle jag tro att det kommer bli svårt att få dispens för att bygga närmare vattnet än nuvarande byggnader.
 
Vi har fått skriftligt att länsstyrelsen godkänner 25 m från vattnet. Men där står även 10 m från hus eller 15 m från ytterknut till ytterknut. Det är ju rätt så nära men det har vi fått godkänt på förhand.
Det är byggt 1960. Tomtpinnar finns för att styrka tomt.
Det är utanför detaljplan.
 
  • Gilla
Viktorbyggahus
  • Laddar…
Vi är helt nöjda med 20 meter. Men 15 meter till husets yttre knut känns lite för nära.
 
Jag byggde både attefallare och friggebod (sett till ytan). Hittade också info om att man fick bygga på sjötomt om man höll sig nära huvudbyggnaden, men hittade aldrig detaljer om vad som gällde.

slutade med att jag sökte bygglov och strandskyddsdispens, kostade 15 tusen och godkändes utan problem då stranden är i hemfridszon.

och eftersom jag sökt bygglov är det inte friggebod och attefallare, utan vanliga hus. Min tomt är stor så jag har möjlighet att uppföra en attefallare utanför strandskyddet om behovet uppstår
 
  • Gilla
byggeskafram
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Jag byggde både attefallare och friggebod (sett till ytan). Hittade också info om att man fick bygga på sjötomt om man höll sig nära huvudbyggnaden, men hittade aldrig detaljer om vad som gällde.

slutade med att jag sökte bygglov och strandskyddsdispens, kostade 15 tusen och godkändes utan problem då stranden är i hemfridszon.

och eftersom jag sökt bygglov är det inte friggebod och attefallare, utan vanliga hus. Min tomt är stor så jag har möjlighet att uppföra en attefallare utanför strandskyddet om behovet uppstår
Jag tvivlar på att stranden räknas som hemfridszon. Men det gör inget. Vi är fullt nöjda att bygga 40 meter från stranden där huset ligger. Det är avstånd från huset som är viktigast för oss
 
Strandskyddsreglerna är stenhårda, är det inte inom hemfridszon/ianspråktaget område lär det vara vara rätt kört. Men om du söker i anslutning till byggnad fastighet så är det ju ianspråktaget område.
Är ju lite lotteri beroende på kommun…
 
För att förtydliga, man får inte bygga 40m från stranden normalt. Men eftersom ni redan har ett hus så kan man få dispens om man håller sig inom befintlig ”trädgård”
 
Det är jag säker på att jag får göra. Det står ett hus där.
Och vi har det skriftligt från kommunen och dom har bifogat ett beslut från länsstyrelsen.

Men som sagt. Det beslutet ska attefallare ligga nära huset. Och vi vill ha det fem meter längre bort i sidled.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.