T TMC skrev:
Det jag inte får med mig Svea Solar på är ett par saker;

- Jag ifrågasätter deras upplägg med stort förskott.
- Jag kan inte få ens garanterad leveransmånad.
- De lämnar inte ut teknisk information vare sig om växelriktare eller paneler eller hur de tänkt koppla panelerna.
Det verkar som att det är brist på material, i sådana fall så tar man leverans där man kan få tag i det varvid man inte vet vilken växelriktare som man kan tänkas få tag i just när det är dax för installation. Sen så är det säljarens marknad, om en kund inte vill betala i förskott så finns det 10 st andra som är beredda att göra det. Jag skulle också se det som att en kund som vill ha en massa teknisk information innan kanske är en lite mer krävande kund som inte skulle acceptera lite kvalitetsavvikelser.

Kunder som accepterar betalning i förskott är helt enkelt mer lönsamma, kanske på mer sätt än det ekonomiska.
 
M merbanan skrev:
Det verkar som att det är brist på material, i sådana fall så tar man leverans där man kan få tag i det varvid man inte vet vilken växelriktare som man kan tänkas få tag i just när det är dax för installation. Sen så är det säljarens marknad, om en kund inte vill betala i förskott så finns det 10 st andra som är beredda att göra det. Jag skulle också se det som att en kund som vill ha en massa teknisk information innan kanske är en lite mer krävande kund som inte skulle acceptera lite kvalitetsavvikelser.

Kunder som accepterar betalning i förskott är helt enkelt mer lönsamma, kanske på mer sätt än det ekonomiska.
Kontentan av detta kommer med stor sannolikhet bli missnöjda kunder som inte får det de trodde de skulle få. Det blir kvantitet istället för kvalité med nöjda kunder.
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
L Lars Erlandsson skrev:
Kopernicus ligger i Halland, Halmstad!
Dessvärre verkar inte norr om Varberg inte ingå i Halland eftersom de tackade nej till av min beställning.av 51 st paneler.
 
M mortimer skrev:
Kontentan av detta kommer med stor sannolikhet bli missnöjda kunder som inte får det de trodde de skulle få. Det blir kvantitet istället för kvalité med nöjda kunder.
Ja typ, men jag är osäker att dessa kunder är tillräckligt insatta för att förstå så såpass mycket att de kan bli missnöjda. Det finns många sätt man kan ta genvägar på i ett utförande utan att kunden ifrågasätter något. Det blir ju mest lönsamt så.
 
  • Gilla
TMC
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Ja typ, men jag är osäker att dessa kunder är tillräckligt insatta för att förstå så såpass mycket att de kan bli missnöjda. Det finns många sätt man kan ta genvägar på i ett utförande utan att kunden ifrågasätter något. Det blir ju mest lönsamt så.
Väldigt många kunder tror att en solcellsanläggning innebär X antal fyrkantiga paneler som skall sättas på taket med en ”burk” på fasaden som kopplas till elcentralen i huset och som kommer att synas i telefonen så att man kan se hur mycket man få betalt av en elleverantör. Sedan kan man välja bland blå eller snygga svarta sorter på taket.

Kunderna är inte mogna som när de köper exempelvis en bil eller en båt så de vet inte vad de skall fråga om så fokus ligger i antal watt och hur mycket de ”tjänar” jämfört med vad de betalar idag. Återbetalningskalkylerna köps med hull och hår och allt som presenteras uppfattas som bra för ”alla gör ju sånt här just nu”. Sedan ligger det köparen i fatet att det är svårt att få leverans eller ens en offert och marknaden uppfattas som mogen.

Många presenterar fortfarande kalkyler som baseras på 1 kr kWh med förklaringen att dagens priserna kommer leda till att återbetalningstiden och ekonomin ”kommer bli så enormt mycket bättre” och att det viktigaste är att komma igång med sin elförsäljning innan det blir ännu svårare med leverans. Att leveransdag inte kan garanteras blir accepterat för att kunden är mer och mer van vid att det skrivs om brist ”på halvledare”, ”båten som fastnade i kanalen” och kriget i Ukraina. Dessutom vet kunden att elbilen från VW som beställdes i våras fortfarande inte är levererad och att grannens bil kommer ännu senare.

Vi är ungefär i samma situation som när kunder som köpte luftvärmepump på sent 80-tal inte förstod att man måste öppna dörrarna mellan rummen för att det skulle bli varmt inomhus och att man inte sparade pengar när man stängde av ”ACn” när man åkte till jobbet…
 
nikasp
A Arnodt skrev:
OK det är kina budget-växelriktare, men vad är det för märkeffekt AC-uteffekt på växelriktarna i de olika alternativen? Om du anger typen, och beteckning på växelriktaren så går det att kolla den.
Swesolar, har kanske inga egna installatörer i hela landet, utan hyr in lokal firma som gör det billigast. Därför kan just den firman som Swesolar har anliat för ditt fall, ha otillräcklig erfarenhet av dimensionering av solcellsanläggningar.

Så Swesolar-gubbarna säger att det inte går med 56 paneler, utan att ange sina argument varför det inte går när du har 25A huvudsäkringar. Det låter konstigt att de inte kan motivera varför.
Menar du Svea Solar fast skriver Swesolar, eller finns det annat företag med det namnet?
 
Hej igen,

Nu har jag fått fram vilken växelriktare som ingår i de båda offertalternativen;

Fabrikat: Goodwe
Serie: SDT G2
Modell: GW20KT-DT

Max DC input: 30000 W / 1100 V
Nominal Output Power: 20000 W / 22000 VA
Max Output Current 31.9 A

Svea Solar har även uppdaterad panelmodellen från 405 till 410 W.

Mvh

TMC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.