L Låset skrev:
Svårt att svara på.
Nya vindkraftverk blir högre och högre, och bygger man till havs är man uppe på 50 % nyttjandegrad jämfört med 30 % för landbaserade verk som byggdes för 10 år sedan.

Förstå mig rätt. Jag säger inte att vindkraft är lösningen på allt, jag tror fler energislag behövs. Men det går att jobba mer med lagring. I Uppsala tex har man byggt ett batteri för att kunna gå in när effekt behövs (jag tror det är i drift vid det här laget..?)

På kort sikt så tror jag det bästa man kan göra i södra Sverige, är att bygga vindkraft, om man vill ha lägre elpris. Men det är ju ändå 5-10 år bort om man ska få till några större parker.

Att här och nu, säg 1-5 år, få ner priset, då är vi nog mer i händerna på vad andra länder gör (tex att Finland får igång sitt kärnkraftverk som proddar ca 10-12 TWh per år).
Ja jag håller med att vi inte bara ska fokusera på en sorts elproduktion. Det jag försökte påvisa är att just nu är i princip all politik om elproduktion, energieffektivisering och om elpriser. I princip aldrig har en diskussion funnits i politiken om hur vi ska behålla överföringskapacitet och stabilitet och framförallt vem som ska ansvara för den biten. SVK upphandlar oftast kapacitet som reservkraft, det är inte på bordet att bygga batterilagring eller vätgaslagring (än) och är det så det bör fungera? Jag har inget svar, om elproducenterna måste säkerställa stabilitet blir nog inte mycket elproduktion byggd.
 
S
S shs skrev:
Passar det inte så är det väl bara att flytta? Ett vanligt argument (främst av sydfolk) som används när folk i norr klagar på bristande samhällsservice, vägar och kommunikationer. Well, right back at you
Vad pratar du ens om? Ni har ju varken sämre samhällsservice eller sämre vägar än zon 3 generellt.
 
  • Gilla
Jobri
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Vad pratar du ens om? Ni har ju varken sämre samhällsservice eller sämre vägar än zon 3 generellt.
Det som är riktigt sjukt är tex att Dalarna tillhör zon 3. Jag förstår att du är bitter, med all rätt. Men att starta krig med norrlänningarna är fel väg att gå, vi ska hålla ihop!
 
  • Gilla
quattro1 och 6 till
  • Laddar…
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
J
Jag har inget emot att göra SE4 till en del av Danmark. Hellre det än att ta ifrån norra Sverige en av de få fördelar de någonsin haft.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Vad pratar du ens om? Ni har ju varken sämre samhällsservice eller sämre vägar än zon 3 generellt.
Ett aktuellt exempel; 11,5 timmars skoldag för lågstadiet pga en buss till skolan och en hem. Känns som sköna skygglappar du har om du inte har koll på att servicen eller ex vägarna norröver är ganska åsidosatta. Har du börjat packa än förresten?
 
  • Skärmdump av en artikel med bild av Sandra Wolf och en gul skolbyggnad i snölandskap, handlar om långa skoldagar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
S
L Låset skrev:
Det gjordes just en stor genomgång av landets vägar. Norrbotten sämst. Västerbotten därefter. Bäst vägar i Jönköping och Kronoberg. Läs mer här:
[länk]
Nu kan jag inte gränserna utan till, men jag kan tänka mig att Norrbotten helt ligger i Zon 1 och västerbotten delvis i Zon 2. Zon 2 åtnjuter gratis ström (åtminstone försumbar kostnad) och har minst lika bra om inte bättre vägar än Zon 3 t.ex Dalarna.

Jag vidhåller att absolut ingenting är sämre att bo i Zon2 generellt än att bo i Dalarna, och att bo i Dalarna är absolut inte dåligt, tvärtom är det riktigt bra. Tyvär bedrivs ett energikrig mot Europa nu men det är bara Zon 3 och 4 som får bära konsekvenserna av det kriget.
 
S
S shs skrev:
Ett aktuellt exempel; 11,5 timmars skoldag för lågstadiet pga en buss till skolan och en hem. Känns som sköna skygglappar du har om du inte har koll på att servicen eller ex vägarna norröver är ganska åsidosatta. Har du börjat packa än förresten?
Så du menar att t.ex Östersund eller Sundsvall skulle vara katastrofala ställen att bo på eller cherrypickar du sämsta tänkbara scenarier? :)

Hade jag inte haft min dotter i skola här i Dalarna så hade jag flyttat norröver för flera år sedan. Skulle vara riktigt trevligt att bo därikring.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Och ingen av dom ligger i Zon 2. DVS. Zon 2 åtnjuter gratis ström (åtminstone försumbar kostnad) och har minst lika bra om inte bättre vägar än Zon 3 t.ex Dalarna.

Jag vidhåller att absolut ingenting är sämre att bo i Zon2 generellt än att bo i Dalarna, och att bo i Dalarna är absolut inte dåligt, tvärtom är det riktigt bra. Tyvär bedrivs ett energikrig mot Europa nu men det är bara Zon 3 och 4 som får bära konsekvenserna av det kriget.
Vågar absolut säga att Västerbotten hör till zon 2
 
V
S SueCia skrev:
Varför är det ingen som pratar om skillnaderna i pris mellan zon 1,2 och 3,4?
Det måste väl vara en enkel match att höja priset mot konsument i zon 1,2 med säg 800% för att kunna sänka lite i zon 3,4 och på så sätt skapa en jämnare prisbild?

Vi är ett och samma land, kommer inte ta en diskussion med någon boende i zon 1,2 som tänker försöka försvara skillnaderna för det finns ingen rimlighet i det.
Dem i Norrland vill ju inte lida för att den i Malmö har dyr el
 
S
V Villaägarenr1 skrev:
Dem i Norrland vill ju inte lida för att den i Malmö har dyr el
Klart dom inte vill, varför skulle dom? :O
 
S
S shs skrev:
Vågar absolut säga att Västerbotten hör till zon 2
Du har rätt, men zon 2 är betydligt större än delen västerbotten utgör.
 
S SueCia skrev:
Så du menar att t.ex Östersund eller Sundsvall skulle vara katastrofala ställen att bo på eller cherrypickar du sämsta tänkbara scenarier? :)

Hade jag inte haft min dotter i skola här i Dalarna så hade jag flyttat norröver för flera år sedan. Skulle vara riktigt trevligt att bo därikring.
Cherrypickar? Nej, jag visar väl på en verklighet du tydligen inte kan se. Sen, som jag skrev i mitt första svar. Flytta då. Att du har en dotter som går i skola är liksom inget som gör det omöjligt
 
  • Haha
SonnyListon
  • Laddar…
Problemet ligger väl i prissättningen gentemot tillgång och efterfrågan, Sverige exporterar närmast konstant, om vi enbart hade en inhemsk marknad frånkopplad från ett energitörstande Europa behövs inga stora differenser, något högre pris för längre överföring, men inte dessa vansinnespriser som nu drabbar många.

Och naturligtvis skall priserna vara lägre för dem som offrat sina älvar för att ge energi åt resten av landet.
Miljöpartister som delvis ställt till denna röran borde naturligtvis straffskattas med 10 kronor extra per Kwh;)
 
  • Gilla
MagicFingers och 4 till
  • Laddar…
S
S shs skrev:
Cherrypickar? Nej, jag visar väl på en verklighet du tydligen inte kan se. Sen, som jag skrev i mitt första svar. Flytta då. Att du har en dotter som går i skola är liksom inget som gör det omöjligt
Sluta vara så innihelvete otrevlig.
Jo det gör det omöjligt, vad är det som är svårt att förstå?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.