Jag har köpt ett begagnat DW703 kapsåg från england. Det är på 240volt men kontakten är engelsk så jag behöver sätta dit en med svensk jordad standard. (hittar inte heller några adaptrar från jordad UK till svensk kontakt och vill helst inte heller använda adapter)

Problemet är att det sitter en liten säkring på 13 ampere i den engelska kontakten så därför undrar jag om det ändå går att byta kontakt eller om man behöver säkra av på annat sätt med en ny 13amp säkring?

Mvh,
/Daniel
 
Dina vägguttag är väl säkrade med 10A. Så den där 13A-säkringen borde aldrig lösa ut.
 
Sant iofs. Jag kan alltså utan problem klippa bort den engelska kontakten med tillhörande säkring och skruva på en svensk jordad kontakt utan fara för maskin, hem eller mig? :)
 
Skulle din 10A lösa ut och du inte kan konstatera något annat elfel kan du ju alltid installera en 13A säkringsautomat i elcentralen Hager
:rolleyes::cool:
 
Förutsatt att ditt uttag är avsäkrat på normalt vis kan du kapa sladden och sätta dit en svensk kontakt i stället. I bruksanvisningen till min englandsinköpta Devalt DW621 fanns det till och med ett avsnitt som beskrev hur man skulle göra.

Jag gjorde annars så att jag köpte en sådan här som tillsammans med en sådan här blev en bra adapter. Det står att den innehåller en säkring på 3 ampere men det stämmer inte, min innehöll ingen säkring alls. I produktbladet som följer med står det däremot att den är specad för 250 volt/13 ampere.
 
Tack för tipsen.

När jag tittade närmare på problemet fann jag att sågen inte var jordad. Åkte även till Verktygsboden och fann att typ 9 av 10 kap/gersågar inte heller de var jordade (utan bara har kontakter som PASSAR i jordade uttag). Hade även med mig min isär-skruvade 703'a dit och fick skruva isär och jämföra med en 712'a. Likadant konstruerade inuti som ni kan se på bilderna...

DW703 engelsk:
img46aa5df4ce136.jpg

DW712 svensk:
img46ad1dab11473.jpg

Skruvade sedan helt enkelt bara dit en kontakt från Clas Ohlsson som jag tog bort själva jordningen på så det inte blir några missförstånd så man tror maskinen är jordad.
220135_328652_B_2006-07-04_100015_840.jpg
Clas Ohlson - Anslutningsdon. Stickproppar, Uttag handla beställ postorder
 
Maskiner med dubbelfyrkantssymbolen skall inte vara jordade om jag inte minns fel från elen i skolan! Samma med borrmaskiner etc. Titta på typskylten

Lagavulin
 
Snailman
i England har man inte säkringarna i centralen som vi har, utan de har dem istället i kontakten på varje apparat, så här i landet behövs inte säkringen.

Förr i värden så såldes dessutom alla apparater i england utan stickpropp, den fick man montera själv, det strök med ett antal engelsmän varje år på grund av detta, när jag köpte min första dator en vic 64 i england, så var den utan kontakt på sladden, då var det dessutom 240Volt i england och 220Volt i sverige, numera är det väl 230 i båda...
 
Laguvalin -> Fick nyligen detsamma förklarat av en kompis. Borrmaskiner osv har dubbla chassi/skal och därav är de oftast inte jordade. Borde väl oxå vara det dubbelfyrkanten ska symbolisera.
 
Mikael_L
Maskin med symbolen för dubbelisolerat (se bilden) har alltså ingen skyddsjord.
Det är dessutom rätt uppfattat att en dubbelisolerad maskin inte ska ha en kontakt som indikerar att det är en skyddsjordad maskin.

För fler elsäkerhetssymboler se:
http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/elsakerhetssymboler/
 
  • dubbelisolerat.gif
Ellära är mumbo-jumbo för mig så kan någon förklara, som om jag vore fem år gammal, vad det innebär i praktiken att maskinerna inte är jordade/ är dubbelisolerade?

Om min maskin ligger ute i regnet och dryper av vådis när jag tar tag i den, dör jag då..?

Är det bara vissa delar av maskinen som måste vara skyddade? Jag tänker närmast på handklingan som ser tämligen kapslad ut bortsett från ena sidan där "ventilationsgallret" sitter.
 
Mikael_L
En maskin som förses med märket "dubbelisolerad" ska testas väldigt hårt av tillverkaren att den klarar stora mängder blöta och ganska kraftig övrig misshandel utan att något man kan nå med fingrarna blir strömförande.
Dubbelisolerad betyder flera isolerande skyddslager och/eller större isolationsavstånd.

Det enda problemet jag egentligen kan se är att testerna utförs troligen på nya produkter direkt från tillverkningsbandet.

När maskinen snurrat på i några hundra driftstimmar har det kanske lagt sig en film av ledande kol ifrån motorkolen på sämre ställen.
Eller så har den slarvige hantverkaren (ACME? ;) ) låtit sprut från sliprondellen spruta rätt in i maskinen osv...

Men i teorin, ja du ska kunna känna dig rätt säker då du hanterar en dubbelisolerad apparat.
Har du dessutom en JFB i matningen så är du dubbelgarderad.

edit:
En jordad maskin som legat i regnet är nog betydligt farligare än en dubbelisolead som legat i samma regn.
 
Redigerat:
Ok, tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.