I
Hej,

Fick pelletspannan utriven för 1 år sen, kvar finns ett plåt rör(ca 15 cm diameter) med en hatt längst upp. Har nu noterat att det trillat ner en del skit i röret och dessutom lite fjädrar. I rummet står det idag en luft/vatten pump plus att det används som förvaring. Det finns ventilation i väggen för självdrag (huset har frånluftsfläkt som även går ner i källaren)

Det är inte troligt att röret kommer användas så i förläggningen kommer det plockas bort skulle jag tro men så länge söker jag en snabb och godkänd lösning.

Första tanken är att trycka ner stenull under hatten på taket, detta kommer dock inte stoppa luftflödet. Röret är inte helt runt vilket kan göra det svårt att hitta en färdig plugg som passar.

Förslag?
 
B
Jag hade nog bara tryckt i lite isolering, som du tänkt och låtit skorstenen vara kvar. Om du är rädd för luftdrag kan du väl lägga isoleringen i en plastpåse först.

Jag hade nog inte plockat bort en godkänd skorsten I första taget. Även om du inte ser ngn nytta/värde med den kanske nästa ägare av huset gör det.
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
I
Värt att notera är att det går ett rör sidan(ca 10 cm) om som är kopplad till öppenspis, den används generellt inte men det händer. Stenull borde göra jobbet, det tål upp emot 1000 grader.

Räcker det att trycka ner en del uppifrån eller ska man även sätta lite nere i källaren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.