Hoppas ni orkar läsa (vill ju bara var tydlig)...

Jag har svårt att få grepp om hur jag skall bygga min värmeanläggning. Vi har borrat 170m aktivt hål och skall givetvis använda detta hål som primär värmekälla. Vi har blivit rekommenderade en pump på 8-9kW.
När man frågar Nibe och IVT blir man erbjuden en standard lösning med VP och "ackumulatortank" på 300liter för tappvattnet (vi vill ha ett "stort" badkar), men egentligen är det ju en slags varmvattenberedare och inte en ackumulatortank...
Vi har golvvärme på alla tre våningarna (betongbjälklag/platta på mark). Vi kör FTX-ventilation. Har en svag fundering om att bygga pool i framtiden också...

Jag har vissa (orimliga?) krav på min anläggning:

- Minsta möjliga eltillskott - utnyttja den tillgängliga energin (sol, luft, berg först, elpatron sist)
- Få men långa gångtider på pumpen (få av/på skonar kompressorn)
- Komfortvärme på t.ex. toaletter under sommaren måste gå att hantera effektivt.
- Vattenburen handukstork.
- Förberedd för solenergi
- Förberedd att ta hand om överskottsenergin från mitt FTX aggregat (kylvattenbatteri), vilket ger en slags luftkonditionering på sommaren
- Den eventuella tillsatsenergin som FTX kräver de riktigt kalla dagarna skall givetvis inte bestå av elvärme, här skall givetvis ett värmevattenbatteri användas som är kopplat till värmeanläggningen.
- Överskottsvärme (från t.ex. FTX eller solenergi) måste kunna tas om hand på ett effektivt sätt (mata tillbaka i borrhålet t.ex.)

Jag får inget bra heltäckande förslag som löser min kravspec svar från Nibe, IVT eller CTC-åf (kanske har jag frågat fel personer). Nibe och CTC tycker t.ex. att solvärme inte är värt besväret att förbereda sig för pga av extrakostnaden kontra besparingspotentialen.

Min idé är att bygga hela min anläggning kring en riktig ackumulatortank med möjlighet till solslinga, slinga för golvvärmen, slinga för värmebatteriet till FTX:en, slinga för att få kyla på sommaren till FTX:en (kan överskottsvärmen tas om hand i ackumulatortanken eller måste man ner i borrhålet direkt/via VP???). Antar att man även måste ha en varmattenbehållare för att klara stora uttag på tappvatten när man t.ex. skall bada.
Kan få bra pris på CTC eller Nibe. Har t.ex. sneglat på Fighter 1130-8kW.

Efter denna långa inledning, undrar jag helt enkelt HUR och med VAD? Har någon av er experter här i denna kunskapsoas haft samma tankar som jag? Kan ni då beskriva en lämplig kombination av produkter som fungerar bra ihop för mitt ändamål och alla framtidsmöjligheter? Finns det t.o.m. en principskiss att visa? Har ni bra förslag på vilken pump som har rätt funktioner och styrmöjligheter? Vilken ackumulatortank skall man satsa på (fabrikat/storlek/pris)? Lämplig varmvattenbehållare (eller alternativ lösning).

Skulle bli OERHÖRT tacksam för svar på detta!!!  :-/
 
Mycke av det du vill ha, har jag i min anläggning!

sol energi har jag inte! vist vill man ha gratis energi, men det är inte billigt att hämta gratis energi!

vill du göra det för miljöns skull, så förstår jag, men at gör det för att tjäna pengar blir orimligt, när du har en värmepump.

det som gör att du inte fått en bra lösning är att en värmepump blir billigare i drift om man inte låter den göra varmare vatten än vad som behövs. (COP minskar när vatten tempen ökar)

ska man bygga allt runt en "riktig" ack, så måste du köra så kallad fast kondensering & dett gör att du får onödigt dyr drift!

ska du promt köra solvärme, så gör det enbart till varmvattnet, då kan du köra flytande kondensering (billig drift) på värme slingan.
 
du har ju golv värme, så inte behöver du väll värme i FTX:en???


Jag skulle koppla så här:
i exemplet nämner jag Nibes produkten, bara för att jag själv har det & kan deras sortiment, det går naturligtvis lika bra med motsvarande från annan levrantör.

Nibe 1115-8,5 en vämepump som ger 10 kW
el tillsats (för att hantera legionelle funktion & som nödvärme, om värmepumpen inte räckertill, eler pajar.
VPA 300/200 en varmvatten beredare på 300 liter
200 liters volymförstorare. en issolerad tank som vatnet går in i & sen ut, sätts direkt efter värmepumpen & minnan golv värmefördelaren.
Syftet är att öka mängden vatten som värms, då du har golv värme så har du väldigt liten mängd vatten & detta ikombination med den något kraftiga pumpen gör att gångtiderna inte blir bra om vi inte har en volymförstorare.
Viktig är också att golv värmesystemet trimmas in så det funkar helt utan termostater, för termostaterna gör att gångtiderna brli kraftigt försämrade (pumpen klarar själv att hålla rätt inomhus tempratur)

RG 20 detta är ein inna givare till värmepmpen & den ska inte as ibruk fören värmepumpen är helt injusterat, vilket brukar ta nästan en vinter.

Frikyla kan du koppla på samma borrhål som värmepumpen, man gör bara ett avstick & säter en backventil. kopplings exempel finns på Nibes hemsida
Frikyla skule jag köra via separat fläcktkonvektor, i endast några utvalda rum, tror att en anläggning som kan kyla hela huset blir dyr & kompliserad.


koppla in golv värme fördelaren även på VPA 300/200 (i yermanteln, det finns 2 utag uppe & nere) så kan du via några kranar slå över så golv värmen tar värme från VPA:n istället. så kör jag på sommaren. men då bör du stänga alla slingor i golv värme systemet, förutom domsom du ska köra komfprt värme på.

om du har många slingor med komfort värme, så TROR jag att man kan höjja min värdet vör hur kalt vatten det ska vara i värmeslingan & inte koppla om nått som jag skerv så kommer värmepumpen att arbeta på som vanligt & den extra volymförstoraren gör att du får skapliga gångtider, då alla slingor uten dom du vill köra är stängda (möjligen att man måste vrida up inne givaren ocskå)

detta låter krångligt, men det är det inte!
 
Glömde hand duks torken, den kör du på VVC, viket VPA:n är förberedd för
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.