T TH885 skrev:
Men då majoriteten av maten i Sverge produceras i söder så är det inte mer än rimligt att vi lägger på 13000% på det som transporteras till SE1 från SE4.
Jag bor mitt imellan och
Det blir ju knasigt att tänka så .. stålet i norr och maten i söder ,ska vi börja punktskatta som i Amerika.. tex. Jag kör bara på väg 55 ingen annat stans då betalar jag bara 10 öre varje gång jag åket där inget mer ..
 
  • Gilla
Coffey
  • Laddar…
Bidrag på 30 miljarder till hushållen, det kommer inte räcka långt… om vi fokuserar på villor som har ca 10-15ggr elförbrukningen av en lägenhet. Vi har ca 2 miljoner villor i Sverige. En grov uppskattning är att 1,5 miljoner av dessa befinner sig i SE3 eller SE4.
Om alla de 30 Mdr som erbjuds som ersättning skulle gå till dessa villor (vilket inte ens är troligt) så blir kalkylen 30 000 000 000 Kr / 1 500 000 villor = 20 000kr/villa i bidrag.
I nuläget (varma augustidagar) så ligger det rörliga priset på el runt 7-10kr inkl skatt & moms per kWh.
Förra året under december förbrukade vi i vår villa (200 kvm + ett par uppvärmda små/uthus) 4500 kWh. Det verkar som om priserna nu kan vara på väg upp ytterligare och gissningsvis inte landar under 10kr/kWh i snitt i vinter. Det skulle kosta mig och alla andra i samma situation; 45 000kr för bara en månads förbrukning. Sen kommer januari, februari med ofta lika höga kostnader. Lägger jag ihop vinterns utgifter med ovanstående kalkyl så kan det landa på 200 000kr i elkostnader, under oktober-mars. 20 000 i bidrag hjälper föga, 180 000 netto på 6 månader blir 30 000kr/månad i elkostnader. Det blir en mycket tung utgift.
 
P PetOls99 skrev:
Bidrag på 30 miljarder till hushållen, det kommer inte räcka långt… om vi fokuserar på villor som har ca 10-15ggr elförbrukningen av en lägenhet. Vi har ca 2 miljoner villor i Sverige. En grov uppskattning är att 1,5 miljoner av dessa befinner sig i SE3 eller SE4.
Om alla de 30 Mdr som erbjuds som ersättning skulle gå till dessa villor (vilket inte ens är troligt) så blir kalkylen 30 000 000 000 Kr / 1 500 000 villor = 20 000kr/villa i bidrag.
I nuläget (varma augustidagar) så ligger det rörliga priset på el runt 7-10kr inkl skatt & moms per kWh.
Förra året under december förbrukade vi i vår villa (200 kvm + ett par uppvärmda små/uthus) 4500 kWh. Det verkar som om priserna nu kan vara på väg upp ytterligare och gissningsvis inte landar under 10kr/kWh i snitt i vinter. Det skulle kosta mig och alla andra i samma situation; 45 000kr för bara en månads förbrukning. Sen kommer januari, februari med ofta lika höga kostnader. Lägger jag ihop vinterns utgifter med ovanstående kalkyl så kan det landa på 200 000kr i elkostnader, under oktober-mars. 20 000 i bidrag hjälper föga, 180 000 netto på 6 månader blir 30 000kr/månad i elkostnader. Det blir en mycket tung utgift.
Lösningen för oss alla blir att stänga av värmen och ha ytterkläderna på inomhus. Samt sova i sovsäck. Hushållsel är rätt konstant under året.
 
  • Gilla
PetOls99
  • Laddar…
P PetOls99 skrev:
...
I nuläget (varma augustidagar) så ligger det rörliga priset på el runt 7-10kr inkl skatt & moms per kWh.
Förväxlar du inte timpriser med med "Rörligt", d.v.s. månadsmedelpris? Idag har t.ex. priset varierat mellan 20öre/kWh och 851öre/kWh men med vanligt "rörligt" pris betalar du ju medelpriset över hela månaden.

Prognosen för elpriser september i SE3 ligger just nu på 246 öre/kWh och för SE4 på 350öre/kWh.
Det går också att binda elpriset till ca. 350öre/kWh över ett år just nu.

Så riktigt så högt som du räknar är det inte troligt att det blir även om det är hiskeliga summor historiskt.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vem räknade på att vi skulle ha tillräcklig kraft i Sverige efter nedstängningen av kärnkraftverken, dvs finns det någon som vill att vi ska kunna producera all kraft vi behöver?
Kontakta din riksdagspolitiker eller de partier som stängt 2 reaktorer i Skåne av politiska skäl, det är kanske meningen att vi ska återgå till tiden då landet inte hade tillräckligt med prisvärd kraft tillgänglig alla dygnets timmar året om...
 
S Styrman_jansson skrev:
Förväxlar du inte timpriser med med "Rörligt", d.v.s. månadsmedelpris? Idag har t.ex. priset varierat mellan 20öre/kWh och 851öre/kWh men med vanligt "rörligt" pris betalar du ju medelpriset över hela månaden.

Prognosen för elpriser september i SE3 ligger just nu på 246 öre/kWh och för SE4 på 350öre/kWh.
Det går också att binda elpriset till ca. 350öre/kWh över ett år just nu.

Så riktigt så högt som du räknar är det inte troligt att det blir även om det är hiskeliga summor historiskt.
Vem erbjuder el i SE3 för 350 öre? Frågar eftersom mitt elavtal snart löper ut.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Vem erbjuder el i SE3 för 350 öre? Frågar eftersom mitt elavtal snart löper ut.
Hej,

Jag var i ett annat ärende inne på vattenfalls hemsida och fick följande förslag ( rörligt och bundet i 3år);
Skärmdump från Vattenfalls hemsida som visar ett erbjudande om fast elpris i 3 år med pris och rabattinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump från Vattenfall hemsida som visar elpriser, rabatter och beräknad månadskostnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S Styrman_jansson skrev:
Förväxlar du inte timpriser med med "Rörligt", d.v.s. månadsmedelpris? Idag har t.ex. priset varierat mellan 20öre/kWh och 851öre/kWh men med vanligt "rörligt" pris betalar du ju medelpriset över hela månaden.

Prognosen för elpriser september i SE3 ligger just nu på 246 öre/kWh och för SE4 på 350öre/kWh.
Det går också att binda elpriset till ca. 350öre/kWh över ett år just nu.

Så riktigt så högt som du räknar är det inte troligt att det blir även om det är hiskeliga summor historiskt.
S Styrman_jansson skrev:
Förväxlar du inte timpriser med med "Rörligt", d.v.s. månadsmedelpris? Idag har t.ex. priset varierat mellan 20öre/kWh och 851öre/kWh men med vanligt "rörligt" pris betalar du ju medelpriset över hela månaden.

Prognosen för elpriser september i SE3 ligger just nu på 246 öre/kWh och för SE4 på 350öre/kWh.
Det går också att binda elpriset till ca. 350öre/kWh över ett år just nu.

Så riktigt så högt som du räknar är det inte troligt att det blir även om det är hiskeliga summor historiskt.
A Anders_Nilsson skrev:
Lösningen för oss alla blir att stänga av värmen och ha ytterkläderna på inomhus. Samt sova i sovsäck. Hushållsel är rätt konstant under året.
S Styrman_jansson skrev:
Förväxlar du inte timpriser med med "Rörligt", d.v.s. månadsmedelpris? Idag har t.ex. priset varierat mellan 20öre/kWh och 851öre/kWh men med vanligt "rörligt" pris betalar du ju medelpriset över hela månaden.

Prognosen för elpriser september i SE3 ligger just nu på 246 öre/kWh och för SE4 på 350öre/kWh.
Det går också att binda elpriset till ca. 350öre/kWh över ett år just nu.

Så riktigt så högt som du räknar är det inte troligt att det blir även om det är hiskeliga summor historiskt.
Jag har äkta rörligt pris, dvs det pris som gäller för en timme i taget och volymen avräknas per timme till det pris som gäller för den timmen. Så för min del gäller det att vara insatt i svängningarna under dygnet.
 
P PetOls99 skrev:
Jag har äkta rörligt pris, dvs det pris som gäller för en timme i taget och volymen avräknas per timme till det pris som gäller för den timmen. Så för min del gäller det att vara insatt i svängningarna under dygnet.
Du menar att priset låg på 7-10kr under ett helt dygn?
(jag är helt insatt i timdebitering men det lät spektakulärt att det låg så högt under dygnets alla timmar)
 
23/8 var ett dyrt dygn, alla timmarna. Jag menar att det framåt vintern säkert kan bli många sådan dygn, inte att det varit.
 
S Styrman_jansson skrev:
Du menar att priset låg på 7-10kr under ett helt dygn?
(jag är helt insatt i timdebitering men det lät spektakulärt att det låg så högt under dygnets alla timmar)
22/8 var min billigaste timme på dygnet klockan 03 och låg då på 586,5 öre och 17/8 var billigaste 595,4 även det klockan 03.
 
  • Ledsen
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Ska bli spännande och se hur detta stöd kommer se ut till slut med tanke på hur resultat kommer se ut efter valet.
Får hoppas att det endast riktas till område SE3 och SE4.
 
H Haas84 skrev:
Ska bli spännande och se hur detta stöd kommer se ut till slut med tanke på hur resultat kommer se ut efter valet.
Får hoppas att det endast riktas till område SE3 och SE4.
H Haas84 skrev:
Ska bli spännande och se hur detta stöd kommer se ut till slut med tanke på hur resultat kommer se ut efter valet.
Får hoppas att det endast riktas till område SE3 och SE4.
H Haas84 skrev:
Ska bli spännande och se hur detta stöd kommer se ut till slut med tanke på hur resultat kommer se ut efter valet.
Får hoppas att det endast riktas till område SE3 och SE4.
Jag hoppas att de fördelar stödet till de som haft höga kostnader denna gången, senast var effektuttaget det som avgjorde stödet vilket redan då var helt fel grund för stöd och det skulle bli än värre nu, baserat på två delar; nu är det fråga om återbetalning för de höga avgifter vi har haft för transmissionsavgifter mellan SE2 och SE3/SE4 samt kostnader för de som har rörligt pris. De som har budet elavtal drabbas inte alls.
 
Men... Då kan du ju skita i att vara en aktiv kund med låg förbrukning och dåliga avtal. De enda,som tjänar på det är elbolagen. och andra som betalar isolering, nya vitvaror etc blir det jäkla orättvist
 
P PetOls99 skrev:
De som har budet elavtal drabbas inte alls.
De har ju historiskt betalat mera så de är redan drabbade. Om inte även de får ta del försvinner ju syftet med bundet lite. Typ;
- Jag binder mig och köper mig fri från risken.
- Jag kör rörligt och staten hjälper mig med risken.
 
  • Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.