Jag har idag solceller på taket och ett 7,5kW Sonnen ECO8.0 i garaget som laddas av solcellerna på dagen och används på natten och detta funkar bra så länge solen skiner men med dagens elpriser så skulle jag vintertid vilja ladda batteriet på natten från nätet och använda elen på dagen då den är som dyrast. Någon som vet någon som har en färdig lösning för detta eller som kan rekommendera någon som kan hjälpa mig med detta? Batteriet står i Furulund i Skåne.
 
K
Har du DC från batteriet till solcellernas växelriktare? Eller är batteriet själv anslutet med AC?

Vad har du för växelriktare?
 
Varför vill du inte sälja den dyra elen dagtid och köpa den billigt på natten (förutsatt att detta förhållande fortsätter)?
 
Hej Håkan
jag har samma system som du och samma fråga. Mitt system är levererat av Svea Solar och jag har tänkt fråga dem. Svårigheten ligger väl i att få Sonnens mjukvara att fatta att batterierna ska laddas från grid och inte från solcellerna. Urladdningen däremot bör lösa sig automatiskt. Men jag ska kontakta Svea, som är usla på att svara, och även Sonnen.
/Staffan
 
D Dilato skrev:
Har du fått grönt bidrag för batterierna får du inte ladda dom från nätet, då blir det skattebrott.

Det är bara det aktuella hushållets egenproducerade el som ska kunna lagras och den lagrade elen ska bara kunna användas av detta hushåll.
[länk] är bara det aktuella hushållets egenproducerade el som ska kunna lagras och den lagrade elen ska bara kunna användas av detta hushåll.
Vad jag vet finns det (ännu) ingen lag framtagen för att det ska vara skattebrott, har du koll på detta? Det lär kanske komma men Skatteverket kan inte se vem som laddar och säljer via batterier tex.
 
  • Gilla
Clausius
  • Laddar…
Det var ju en intressant information, och visar hur snabbt föråldrade lagar och regler kan bli. Texten är dessutom skriven så att den kan bli föremål för juridisk tolkning, för att inte tala om att leda i bevis att överträdelse skett och som Jonatan79 påpekade, var finns lagrummets påföljd beskriven? (Ett prejudikat skulle man vilja se)

För att vara lite mer konstruktiv har jag i alla fall kontaktat både Svea Solar och producenten Sonnen. Jag återkommer i detta forum när de svarat.

Staffan 55
 
Det behövs väl ingen separat lagstiftning för detta?

Om du fått skatteavdrag på vissa villkor och du bryter mot dessa villkor så blir man i normalfallet minst återbetalningsskyldig och kan få skattetillägg.

Att upptäktsrisken är låg gör det ju inte mera rätt.

Det står ju var och en fritt att installera batterilagring som man kan använda för att lagra från nätet, men då får man betala fullt pris utan avdrag (så som reglerna ser ut i dag).

Köparen ska i sin inkomstdeklaration begära skattereduktion. Detta är principiellt viktigt eftersom det är köparen som själv är ytterst ansvarig för att uppgifterna är korrekta (2020/21:1 s. 306). Köparen ansvarar följaktligen för att de förifyllda uppgifterna i inkomstdeklarationen är korrekta och att det är fråga om ett arbete som kan ge skattereduktion för grön teknik. En köpare som godkänner förifyllda uppgifter om skattereduktion för grön teknik för ett arbete som inte är underlag för skattereduktion eller sådant som rätteligen avser t.ex. resekostnader kan inte medges slutlig skattereduktion. Köparen kan också få skattetillägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.