Johanox1 Johanox1 skrev:
Jag har 300 liter vvb 2fas och värmer bara mellan 02-06(den är alltid klar senast 04) det ger just nu 100-150 kr i månaden. Man avgör själv om man tycker det är värt det. Fick dock tidur och kontaktor gratis och installerade det själv.

Ska man låta en elektriker koppla in det tar det nog bra lång tid att få tillbaka pengarna.
Hej, har tänkt göra exakt samma sak. Kan du ge lite tips på vilka grejer du använde? Har svårt att hitta rätt prylar. Gick du in och kopplade på signal-tråden?
 
  • Gilla
kammarej
  • Laddar…
Hej,

Det stannade av lite under sommaren...jag har manuellt vridit termostaten för att elda på under natt och soliga dagar (har solceller).
Nu ritar jag på en lösning som inte innefattar en elektriker, jag har gjort en ny ratt till termostaten på VVB, och den ska sedan vridas av ett servo. Kanske inte lika proffsigt men jag kan göra jobbet själv och det kostar under 200kr. Värt att testa :)
(tyvärr såg jag idag att nattpriserna är på väg upp, då minskar skillnaden)

/Niclas
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
LoweW
N NWE skrev:
Hej,

Det stannade av lite under sommaren...jag har manuellt vridit termostaten för att elda på under natt och soliga dagar (har solceller).
Nu ritar jag på en lösning som inte innefattar en elektriker, jag har gjort en ny ratt till termostaten på VVB, och den ska sedan vridas av ett servo. Kanske inte lika proffsigt men jag kan göra jobbet själv och det kostar under 200kr. Värt att testa :)
(tyvärr såg jag idag att nattpriserna är på väg upp, då minskar skillnaden)

/Niclas
Häftigt! Dela gärna med dig av bilder sen när det är färdigt.
 
  • Gilla
Sputnik123
  • Laddar…
Det är inte färdigt än, men idag fick jag 2 3D-utskrifter klara.

Så här såg det ut innan.
Termostat med en ny 3D-utskriven ratt monterad, röd indikatorlampa tänd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ny ratt printad, med uttag för servoarm.
Två svarta 3D-utskrivna delar på en marmorbänk, en kronformad ratt och ett servofäste med magneter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny ratt monterad
Termostat med ny 3D-printad ratt monterad, och en tänd varningslampa som indikerar 'Värme till'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Servofäste, med 2 kraftiga magneter.
Svart 3D-utskrift av en ratt och servofäste med magneter på en marmorbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Servofäste monterat
3D-utskriven ratt och servofäste med magneter monterad på en termostat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-utskriven svart ratt monterad på termostat med servoarm och kablarna ej kopplade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu återstår microprocessor, ljussensor (för att se om termostaten är på eller av) samt programmering...
 
  • Älska
  • Gilla
EddieHansson och 1 till
  • Laddar…
Samma här! Väldigt nyfiken på vilka grejer som funkar. Min VVB går också på 2x16A.

M mhoglund skrev:
Hej, har tänkt göra exakt samma sak. Kan du ge lite tips på vilka grejer du använde? Har svårt att hitta rätt prylar. Gick du in och kopplade på signal-tråden?
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Vi kör med timer då vi har timdebitering. Givetvis är vvb avstängd under den dyra perioden, och då spelar det ingen roll när man duschar.

Du får inte legionella bara för att temperaturen sjunker under några timmar per dygn.

Vad för timer kör du på?
 
EddieHansson
Ibnoz94 Ibnoz94 skrev:
Vad för timer kör du på?
Vanlig 24h timer i vägguttag.
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Vanlig 24h timer i vägguttag.
Jaha, då har du inte tre fas? För jag har trefas inkopplad och hade gärna velat ha timer på det, men verkar vara väldigt svårt att hitta det...
 
EddieHansson
Ibnoz94 Ibnoz94 skrev:
Jaha, då har du inte tre fas? För jag har trefas inkopplad och hade gärna velat ha timer på det, men verkar vara väldigt svårt att hitta det...
Nä. Den kan gå på tvåfas 400v, men jag har inte en timer för det :(
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Nä. Den kan gå på tvåfas 400v, men jag har inte en timer för det :(
Åh.. segt ju :( får kolla med elektriker då
 
  • Gilla
Rogge54
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Typ nått sånt här [länk]
Såg de, men Amazon? Är det verkligen säkert, vill inte ha halvdan kvalite liksom
 
EddieHansson
Ibnoz94 Ibnoz94 skrev:
Såg de, men Amazon? Är det verkligen säkert, vill inte ha halvdan kvalite liksom
Nä, det var bara för att visa på typ av pryl man behöver
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Nä, det var bara för att visa på typ av pryl man behöver
Jag är ingen elektriker men en kollega till mig som är "elkunnig" avrådde att koppla direkt på faserna. Anledningen är att elpatronen i VVB kan dra på riktigt mycket kräm när den värmer, och då kan faserna brinna i en timer. Den är inte gjord för den lasten/strömmen.

Det tipset han gav var att koppla på signaltråden, alltså den som "säger" åt VVB att värma vattnet.
 
Det rådet jag fick var att använda en 2-fas-kontaktor (eller 3-fas som kanske är lättare att få tag på). Om kontaktorn är kraftigare byggd än en timer vet jag inte, kanske skiljer mellan olika modeller.
Att styra via signaltråden låter ju klokt, men kräver väl att man ger sig in i VVB-kopplingar, i den modell jag har verkar termostaten sitta ihop med brytarna, hittar ingen signaltråd.
Därav att jag valde "bygga själv" med servokontroll :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.