Hej !!

Vi har fiberanslutning i vårt nybyggda hus. I denna fiber får vi Bredband och TV. Jag har nu fått ett avlämningsprotokoll för TV anslutningen.

Här står att mina värden i avlämningspunkten är:

C/N (db): 48
bduV: 80

Enl. protokollet är detta inom börvärden, men vi tycker bilden är rikitigt "skit" om vi jämför med vår gamla Boxer. Ett lätt flimmer över hela bilden. :(

Någon annan med erfarenheter av dessa TV signaler över fiber?

Fredrik.
 
Under förutsättning att det är en digital TV signal du tar emot (dvs du har en STB vid TVn) så märks en dålig mottagning endast genom pixelering - du förlorar helt enkelt bildata som uppträder som förlorade fyrkanter i TV bilden.

En digital signal kan aldrig flimra/ha sämre kvalite än vad den sänds ut med. Boxer är också digitala varför skillnaden endast kan ligga i utsändningen i fibernätet. Misstänker att det du upplever är att din TV leverantör komprimerar utsändningen hårdare än Boxer för att minimera bandbreddsutnyttjandet i deras fibernät. Hårdare komprimering innebär t.ex att färgskiftningar blir "råare" vilket syns väldigt väl i mörka/svarta områden (istället för svart-gråa mjuka övergångar blir det större områden med exakt samma färg och hårdare övergångar).

Vilken TV levernatör har du?
 
Håller med fridde om att det inte bör vara den typen av störningar på en digital utsändning. Så frågan är vad som händer med signalen efter digitalboxen, hur är den inkopplad till TVn? Kopplar man via en vanlig antennkabel kan man mycket väl få den typen av störningar från en digitalbox.

Alternativt kanske det sitter någon central digitalmottagare där fibern kommer in som sen drar ut analoga signaler i resten av huset?
 
Hej !!

Nej det är inte digital TV.

Vi får fibern levererad i en sk. FTTH box . Från denna levereras bredband och analog TV signal.
 
Jo, det är digital tv. Du kan inte få analog tv via fiber.

FTTH-boxen omvandlar den digitala signalen till analog som du kan använda direkt mot tvn.

Den typen av störningar som du beskriver tycker jag låter som analoga störningar. Alltså borde problemet vara någonstans efter boxen. Hur långa kablar har du mellan box och tv?
 
jo att det är digitala signaler i fibern förstår jag ;-)

Jag har provat att dra en vanlig (tjock ny fin kabel) mellan boxen och TVn. max 5 meter.

Samma "skitbild"

Med skitbild menar jag inte att det inte går att använda, men att jämför med t.ex. en boxer är nästan lite löjligt.

Frågan är hur de kan ta betalt för denna kassa kvalité när det finns boxer m.m. Det är ju samma pengar.

Fredrik
 
Jo, men som jag skrev så tror jag snarare att felet finns efter boxen. Hur kopplar du boxen till tvn? Typ av kabel alltså. Antennkabel eller AV-kabel typ. Om du har långa kablar eller nåt sånt, har du provat att koppla en tv direkt till boxen?
 
Det sitter en F kontakt i boxen.

Kopplar en max 5 m lång antenn kabel mellan box och tv.
 
Ett lätt flimmer över hela bilden känns som om det är interferens mot någon annan signal i närheten. Går det att byta kanal på det boxen sänder ut, signalen kan interferera med DVD/Video/TVspel mm, även grannens utrustning eller de markbundna TV sändarna kan störa.

Sedan verkar det lite antikt att ta emot signalen digitalt och modulera upp den till RF sedan blanda ner den och ta ut videosignal. Det borde gå att köra digitalt ända fram till TV apparaten och koppla in via SCARTkontakten. Med en LCD är det möjligt att ersätta SCART (som är analog) med en digital anslutning (DVI)

Ett lätt flimmer kan också vara att TV bara behöver finjusteras på kanalinställningen.

Prototypen
 
Vill bara korrigera it-snubben ovan, det går alldeles utmärkt att skicka analog TV över en fiber (skickas normalt på 1550 nm) tillsammans med annan trafik (som då naturligtvis går på en annan våglängd). Majoriteten av alla kabeltv-nät är uppbyggda på detta sätt och många GPON nät ute i världen.

Så om det är en analog signal du tar emot kan felet mycket väl vara antingen i transportnätet eller ännu längre bak. Kolla med din leverantör är tyvärr det enda jag kan rekommendera.

Hls,
/Magnus
 
Ok. Då lärde jag mig nåt nytt idag också :) När jag tänker efter så är det ju logiskt att det går.
 
När vi skaffade kabel-tv via fiber fick vi veta att signal styrkan är för hög om du kopplar kabeln direkt på media convertern så du måste dämpa signalen om du ska få bättre bild. Helt perfekt blir det ju inte, det är ju som sagt analogt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.