Vi har upptäckt en del fuktproblem i källaren och huset kommer att dräneras om. Det arbetet sker om ca 8 veckor. Under tiden så har jag börjat riva ner de uppreglade träväggarna som satt i källaren och det mesta av putsen har naturligtvis släppt där bakom. Men när kan man börja putsa upp väggarna igen? Tanken är att väggarna ska putsas upp och målas men om det nu finns fukt i väggarna så vet jag inte om det är en bra idé att göra det på en gång. Ska man vänta tills dräneringen är gjord så källarväggarna är fixade på utsidan innan man börjar putsa på insidan eller kan man dra igång det arbetet när man vill? Eller ska man till och med vänta ännu längre så upptorkningen hinner komma långt med hjälp av den nya dräneringen?
 
Åsa Lund
Om det är mycket fukt i väggen är det smart att låta det mesta försvinna innan det kapslas in med puts
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Om det är mycket fukt i väggen är det smart att låta det mesta försvinna innan det kapslas in med puts
Men nu är det väll så att diffusionsöppen puts inte stänger inne någon fukt?
 
Claes Sörmland
Det är torrt torrt i jorden nu på sensommaren i Sörmland (om man inte bor mitt i en översvämning). Grävde för avlopp för två veckor sedan och det fanns fukt först 1 m ned i leran.

Så jag skulle inte vara orolig att putsa nu. Bra tid på året också nu när det är höstfuktigt i luften så brinner putsen utan att stressa. Sen torkar det hela upp när eldningssäsongen börjar. Målning i vinter.
 
Åsa Lund
Oxeln4 Oxeln4 skrev:
Men nu är det väll så att diffusionsöppen puts inte stänger inne någon fukt?
Visst är putsen diffusionsöppen så att fukten kommer ut till slut. Men tjockare lager att tränga igenom så tar det längre tid.
 
S
När man putsar tillför man ny fukt på väggarna. Det tar också längre tid att putsa mär det är blött underlag. När jag ut och putsade om ett källarrum behövde jag ställa in en avfuktare för kondenserade på kalla ytor typ fönster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.