Hur får man ut vattnet ur en diskmaskin?
Utan att demontera hela maskinen.
Ska göras när den står på plats men tryckluft, pump eller dammsugare.

Jag får bort vattnet från inloppsslangen med pump och jag får bort vattnet i saltbehållaren med trasa/svamp.
Avloppsslangen kan jag också tömma genom att suga ur den.

Men vattnet som står i behållaren (inringad på bilden) på sidan i maskinen lyckas jag varken blåsa eller suga ur.
Det vattnet rör aldrig på sig när maskinen går heller. Och när åker det vattnet ned i saltbehållaren?

Tack!
 
  • Inre delen av en diskmaskin med synlig saltbehållare och vatteninlopp, markerade med röda pilar och text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kallställt ett fritidshus massor av år utan att tömma diskmaskinen utan att något gått sönder. Låter luckan stå på glänt och så häller vi lite spolarvätska i botten (samma som i toaletten och övriga vatten lås)
 
T topmount skrev:
Kallställt ett fritidshus massor av år utan att tömma diskmaskinen utan att något gått sönder. Låter luckan stå på glänt och så häller vi lite spolarvätska i botten (samma som i toaletten och övriga vatten lås)
Jag har också klarat mig i 5 år men senast hoppade inloppsslangen ur av förmodligen fruset vatten i slangen.
Spolarvätska kommer inte komma in i denna behållare eller andra slangar.
Jag gissar att plasten kan tröttna efter år av issprängning så en vacker dag så går det sönder.
 
A
generellt så tar man bort inloppslangen och startar maskinen tills att inloppsventilen startat och stoppat
inloppsventilen är den svaga länken alltid

vattentanken på sidan är mjuk och det finns expansionsutrymme överst, skulle inte vara orolig för denna.
det bästa är att fylla saltbehållaren med salt och köra en tom maskin på grytdisk med diskmedelsfacket fyllt med citronsyra eller använda en ampull för diskmaskinsrengöring som sista disk innan man påbörjar vinterställningen
utrymmet i sumpen under silarna tömmer man mha en svamp eller våtdammsugare-
är det fel på färgerna? det ser blått ut i saltbehållaren och att avhärdarmassan är missfärgad den skall vara bärnstensfärgad.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
generellt så tar man bort inloppslangen och startar maskinen tills att inloppsventilen startat och stoppat
inloppsventilen är den svaga länken alltid

vattentanken på sidan är mjuk och det finns expansionsutrymme överst, skulle inte vara orolig för denna.
det bästa är att fylla saltbehållaren med salt och köra en tom maskin på grytdisk med diskmedelsfacket fyllt med citronsyra eller använda en ampull för diskmaskinsrengöring som sista disk innan man påbörjar vinterställningen
utrymmet i sumpen under silarna tömmer man mha en svamp eller våtdammsugare-
är det fel på färgerna? det ser blått ut i saltbehållaren och att avhärdarmassan är missfärgad den skall vara bärnstensfärgad.
Aha det svarta är det avhärdningsmassan?
Jag kör utan avhärdare. Avstängd.
Plasten är nog blåtonad.
 
Jag experimenterade idag med att tömma en nyköpt IKEA Villboda. Ska stå i kallställt hus i fjällen.
Vet ju inte än hur det blir att fungera men kunde konstatera att allt synligt vatten försvinner. Har klätt av sidopaneler och lilla luckan fram nere.
Suger med våtsug och det tar ca 5min att tömma maskinen. Testade med tryckluft också, både att blåsa och suga med ejektor men våtsug känns effektivast.
Maskinen har backventil och vattenlås i avloppet som gör att man måste suga för att få den torr. Att bara lägga ner avloppsslangen hjälper inte.
Kanske förstörs avhärdaren av att stå torr men jag räknar inte med att behöva den funktionen med vårat vatten. Har hellre maskinen torr.
Såg att avhärdaren innehöll brun vätska vid uppstart. Nån som vet mer får gärna kommentera det.

1. Stäng av vattnet.
2. Lossa inloppsslang.
3. Starta förvalt program och kör tömcykel, sug ur inloppsslang när Aquastoppventilen öppnar. (Innan maskinen stoppar pga vattenbrist). Stäng av diskmaskinen.
4.Ta loss avloppsslang och sug ur. Ca 1 minut.
5. Sug ur saltbehållare och rensbrunnens samtliga hål. (4st). Focus på lilla vänstra hålet som tömmer avhärdaren, ca 1minut.

Upprepa 4 & 5 tills det är torrt.


Jag hoppas detta ska fungera i vinter.
Vi har redan ett vattensystem i fjällstugan som töms på ca 5minuter och därefter klarar att totalt kallställa stugan. Toalett och vattenlås slår jag spolarvätska i.
Uppstart från -20° tills man kan borsta tänderna i stugans vatten och krypa till sängs är högst 2 timmar.
 
Redigerat:
A
B Bjober skrev:
Jag experimenterade idag med att tömma en nyköpt IKEA Villboda. Ska stå i kallställt hus i fjällen.
Vet ju inte än hur det blir att fungera men kunde konstatera att allt synligt vatten försvinner. Har klätt av sidopaneler och lilla luckan fram nere.
Suger med våtsug och det tar ca 5min att tömma maskinen. Testade med tryckluft också, både att blåsa och suga med ejektor men våtsug känns effektivast.
Maskinen har backventil och vattenlås i avloppet som gör att man måste suga för att få den torr. Att bara lägga ner avloppsslangen hjälper inte.
Kanske förstörs avhärdaren av att stå torr men jag räknar inte med att behöva den funktionen med vårat vatten. Har hellre maskinen torr.
Såg att avhärdaren innehöll brun vätska vid uppstart. Nån som vet mer får gärna kommentera det.

1. Stäng av vattnet.
2. Lossa inloppsslang.
3. Starta förvalt program och kör tömcykel, sug ur inloppsslang när Aquastoppventilen öppnar. (Innan maskinen stoppar pga vattenbrist). Stäng av diskmaskinen.
4.Ta loss avloppsslang och sug ur. Ca 1 minut.
5. Sug ur saltbehållare och rensbrunnens samtliga hål. (4st). Focus på lilla vänstra hålet som tömmer avhärdaren, ca 1minut.

Upprepa 4 & 5 tills det är torrt.


Jag hoppas detta ska fungera i vinter.
Vi har redan ett vattensystem i fjällstugan som töms på ca 5minuter och därefter klarar att totalt kallställa stugan. Toalett och vattenlås slår jag spolarvätska i.
Uppstart från -20° tills man kan borsta tänderna i stugans vatten och krypa till sängs är högst 2 timmar.
Tja så kan man ju göra.
det bruna är avhärdarmassa
 
electroluxaren skrev:
Tja så kan man ju göra.
det bruna är avhärdarmassa
Jo men stämmer det att avhärdarmassan var förfylld med vätska? Jag suger alltså inte ur massan, bara vätskan i massan. Reagerade bara på att renssilen hade spår av något brunt intorkat, såg ut som brun plastfilm, och så var första vattnet som spolade igenom brunt.

Jag vågar inte riktigt låta vatten stå i maskinen då våra erfarenhet säger att det mesta klarar någon frysning men efter flera upprepade frysningar går det mesta sönder.
 
A
B Bjober skrev:
Jo men stämmer det att avhärdarmassan var förfylld med vätska? Jag suger alltså inte ur massan, bara vätskan i massan. Reagerade bara på att renssilen hade spår av något brunt intorkat, såg ut som brun plastfilm, och så var första vattnet som spolade igenom brunt.

Jag vågar inte riktigt låta vatten stå i maskinen då våra erfarenhet säger att det mesta klarar någon frysning men efter flera upprepade frysningar går det mesta sönder.
det är alltid vatten i båda delarna av avhärdaren,
det bruna du upptäckt är säkert bara någon som kackat i den
 
electroluxaren skrev:
det är alltid vatten i båda delarna av avhärdaren,
det bruna du upptäckt är säkert bara någon som kackat i den
Men tycker du det är en dålig ide att tömma avhärdaren?
Vi har 1,1°dH på vattnet.
 
A
B Bjober skrev:
Men tycker du det är en dålig ide att tömma avhärdaren?
Vi har 1,1°dH på vattnet.
Onödigt arbete Ja.
Men det skadar ju inte att ge vattnet lite expansionsutrymme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.