låter bra...men vagnsbult? varför dessa, såvida där inte är fyrkantiga hål i kantjärnen.
Vagnsbult är i det närmsta omöjlig att få av, om det skulle behövas bytas ut en stolpe med tiden. Vanlig bult 10mm användes till järnen från Byggmax, =mycket bra järn, och 50 cm är rätt längd, dom går upp en 150-200mm på stolpen.
Lyckat till.
 
Jag tog nog också fransskruv till mina
 
Här har du en bild Inger... Den rätta benämningen är Fransk trässkruv. Kallas oftast för fralla.  ;)

franskprod.gif
 
Den franska skuven tycker inte jag är ett bra alternativ om Du skall ha järn på båda sidor stolpen (vilket du skall ha) En genomgående bult, ca 120mm lång, blir det bästa.
Men det går att använda helgängad stång, som kapas till i rätt längd. Blir billigast= en 10:a per meter, eller något ditåt.
Med franska, vilket innebär 4 stycken i stolpen ände. Skall det vara rätt skall dessa då vara stora som hålet i järnen=10--12mm, detta får stolpen att spricka med tiden.
Franska kan du använda till plankorna, ser rätt ut. Själv hada jag försänkt hålet i plankan lite och använt en bricka på den franska som jag doppat i svart färg innan monteringen...och sedan hade jag ;D
Skämt åt sido, men jag tror inte plank av det här slaget är gratis precis, därför lönar det sig att lägga ned lite jobb på projektet.
 
Han växer :)

 
Ja, ni som varit med i tråden vet ju vad jag pratar om ;)

Staketet är nu faktiskt så gott som färdigt... Det kom en massa andra projekt "i vägen"... :rolleyes:

Nu är det bara lite "finputsning" kvar.

P.S. Den lilla valpen fyllde 1 år i maj. Han hälsar dock att han ser fram emot att tomten NÅGON GÅNG blir inhägnad ;)
 
  • 000_4000.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på bygget.
 
  • 4735-franska.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 4734 nät.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 4731-nät-bak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 4742-staket -norr.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har trätt i armeringsjärn i hönsnätets nederkant... Detta för att inte den lilla grävarhunden skall ta sig ut. Jag täcker sedan armeringsnätet med grus/makadam.

Nu återstår att såga ner stolparna... Idag har vi mätt upp höjderna med hjälp av ett snöre.
 
  • 4747-staket - syd.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 4750-änden.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 4734 nät.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 4745-skarv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.