Nu när elpriserna sticker iväg norrut så funderar man ju på alla möjliga sätt att undvika eluppvärmning-

Vi har fjärrvärme till relativt rimliga priser. Frågan är om typiska diskmaskiner och tvättmaskiner tål att anslutas till varmvatten. Hur avgör jag detta bäst? Tycker att manualer är typiskt oklara här, behövs mer input.

Har relativt moderna DM / TM med cirkus 3-7 år på nacken från tillverkare Bosch, Siemens och LG.
 
DM: Första sköljningen brukar vara i kallt vatten.
Hur långa ledningar är det från fjv-centralen till DM? Hur många liter rymmer ledningen? Hur många liter tar DM per fyllning?

TM: Hur långa ledningar är det från fjv-centralen till TM? Hur många liter rymmer ledningen? Hur många liter tar TM per fyllning?
Vilken temperatur är det på varmvattnet? TM sköljer väll med kallvatten?
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Helt klart relevanta parametrar du tar upp. Jag har inga bra svar mer är att varmvatten kan komma till aktuella maskiner ganska fort, inte många liter som finns i vattenledningarna.

Tänkte att det finns alltid någon som kalkylerat detta mer exakt än vad jag är förmögen till.
 
Vi bygger nytt och kommer ha två st Miele diskmaskin (G5050 SCVi Active) som ansluts till varmvattnet.

Enligt Miele så””Spara man dessutom upp till 50 % energi − med varmvattenanslutning”

Då vi har bergvärmepump så känns det effektivare samtidigt när jag läser i manualen så blir körprogrammen 10-15 minuter kortare vilket är tacksamt.

En nackdel var att vi fick ha en separat vatten avstängning då den som skulle sitta på köksblandaren bara kunde ge kallvatten.

Blir intressant att se hur det blir i verkligheten

Angående tvättmaskinerna (WWG660 WCS)så står det i vår manual. ”Tvättmaskinen är inte lämpad för varmvattenanslutning. Anslut inte tvättmaskinen till en varmvattenanslutning.” så detta blir enligt standarden.
 
Redigerat:
T Tinototem skrev:
En nackdel var att vi fick ha en separat vatten avstängning då den som skulle sitta på köksblandaren bara kunde ge kallvatten.
Vad är det för knasig/specialköksblandare ni ska ha?

Vad jag känner till så går alla att växla mellan kallvatten och varmvatten genom att lossa vredet å vrida det en bit å återmontera.
 
  • Gilla
ratax och 1 till
  • Laddar…
Om man ansluter tvättmaskinen till varmvatten, kan man köra ull-program och annan fintvätt då som inte vill ha så varmt? Spontant känns svaret som Nej.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Om man har en termostatblandare över så kan man montera den innan tvättmaskinen, då kan man ställa in olika temperaturer så att man kan köra alla temperaturprogram å ändå förvärma vattnet.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vad är det för knasig/specialköksblandare ni ska ha?

Vad jag känner till så går alla att växla mellan kallvatten och varmvatten genom att lossa vredet å vrida det en bit å återmontera.
Skulle haft Tapwell ARM 887 krom med dm/tm-avst. Men blev istället ARM 985 med separat BI284
 
Vore kul om den här tåden fortsätter. Har sen 20 år en diskmaskin ansluten till varmvatten. Har överskott på varmvatten 6 månader per år. Vattenburna solfångare och en ackumulatortank på 500 liter. Väljer programmet på 30-grader. Disken är klar på cirka 30 minuter. Vattnet in håller ca 50 grader. Bygger nytt hus nu och skulle helst vilja koppla både diskmaskin och tvättmaskin till varmvatten. Med en rätt enkel shuntstyrning går det alltid att begränsa maxtemperaturen in i maskinerna. Vet inte hur nya maskiner är programmerade. Kanske inte bryr sig om att min skickar in varmvatten. Man kanske får en tvättid som är lika lång som med kallvatten. Detta är ju intressant för alla som kan värma vatten på billigare sätt än med ren el. Fjärrvärme, solfångare mm. En tvätt idag kan ju ta upp till 2 timmar. Det sliter på kläderna. Värför ska en disk ta minst en timme, en tvätt upp till 2 timmar om man har "billigt" varmvatten som dessutom är uppvärmt på miljövänligt sätt. Thermomatic har bra shuntstyrningar.
 
BirgitS
S svestr skrev:
Vore kul om den här tåden fortsätter. Har sen 20 år en diskmaskin ansluten till varmvatten. Har överskott på varmvatten 6 månader per år. Vattenburna solfångare och en ackumulatortank på 500 liter. Väljer programmet på 30-grader. Disken är klar på cirka 30 minuter. Vattnet in håller ca 50 grader. Bygger nytt hus nu och skulle helst vilja koppla både diskmaskin och tvättmaskin till varmvatten. Med en rätt enkel shuntstyrning går det alltid att begränsa maxtemperaturen in i maskinerna. Vet inte hur nya maskiner är programmerade. Kanske inte bryr sig om att min skickar in varmvatten. Man kanske får en tvättid som är lika lång som med kallvatten. Detta är ju intressant för alla som kan värma vatten på billigare sätt än med ren el. Fjärrvärme, solfångare mm. En tvätt idag kan ju ta upp till 2 timmar. Det sliter på kläderna. Värför ska en disk ta minst en timme, en tvätt upp till 2 timmar om man har "billigt" varmvatten som dessutom är uppvärmt på miljövänligt sätt. Thermomatic har bra shuntstyrningar.
En del maskiner är gjorda för att tåla varmvatten in medan andra innehåller detaljer som inte klarar av varmvatten. Du måste alltså läsa specifikationerna för de maskiner du kan tänka dig.

Den är det ju bra att veta att en diskmaskin bara värmer upp en del av det vatten den förbrukar och i stället sköljer i kallvatten. Det kan alltså vara en större förlust att skölja i varmvatten än vinsten med värma upp diskvattnet på ett mer effektivt sätt än med el. Motsv. för tvättmaskiner.

Blodfläckar och andra proteinfläckar på kläder går inte bort med varmvatten utan då koagulerar proteinet i stället.

Att värma vattnet är nog en liten del av tvätt- och disktiden så räkna inte med några stora tidsbesparingar. Tiden går åt för att få tvätten/disken renare än förr trots mindre vatten- och elförbrukning.
 
Visst är det en besparing om uppvärmningskostnaden för varmvatten är nästan 0 kr med vattenburna solfångare. Min 20 år gamla Siemens diskmaskin diskar rent på 30 minuter. Har nu sett att det finns tvättmaskiner med både varm och kallvattenanslutning. Tror jag köper en sån. Vattnet i det huset värms av en bergvärmepump. Jag vill ha kortare tvättid vid 60 grader. Inte 2 timmar som det ofta blir med en maskin ansluten till 220 Volt och kallvatten.
 
Var hittar du de maskinerna? Jag har bara sett en konsumentmaskin med dubbla anslutningar. Det var väldigt länge sedan och den var svindyr.
 
Tvättar och diskar sen länge med varmvatten. Funkar kanon. Kortare programtid märks mest på tvätten och den blir precis lika ren som innan! Det där med blodfläckar osv är en skröna, det funkar lika bra med varmvatten.

Det enda jag vill tipsa om är att se till så det går fort att få fram varmvattnet till maskinen så den inte fyller på med ljummet vatten istället, då blir det nog ingen mening med det hela...
 
Åtminstonde förr, rekomnederade tvättmedelstillverkarna (och diskmedelstillverkarna), att man skall köra med kallvatten. Detta eftersom medlen innehåller enzym som bryter ned protein. Enzymet förstörs vid högre temperatur. Så den delen av medlen gör sitt jobb i början av tvätt/disk cykeln, medan maskinen värmer vatten.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
S svestr skrev:
Vore kul om den här tåden fortsätter. Har sen 20 år en diskmaskin ansluten till varmvatten. Har överskott på varmvatten 6 månader per år. Vattenburna solfångare och en ackumulatortank på 500 liter. Väljer programmet på 30-grader. Disken är klar på cirka 30 minuter. Vattnet in håller ca 50 grader. Bygger nytt hus nu och skulle helst vilja koppla både diskmaskin och tvättmaskin till varmvatten. Med en rätt enkel shuntstyrning går det alltid att begränsa maxtemperaturen in i maskinerna. Vet inte hur nya maskiner är programmerade. Kanske inte bryr sig om att min skickar in varmvatten. Man kanske får en tvättid som är lika lång som med kallvatten. Detta är ju intressant för alla som kan värma vatten på billigare sätt än med ren el. Fjärrvärme, solfångare mm. En tvätt idag kan ju ta upp till 2 timmar. Det sliter på kläderna. Värför ska en disk ta minst en timme, en tvätt upp till 2 timmar om man har "billigt" varmvatten som dessutom är uppvärmt på miljövänligt sätt. Thermomatic har bra shuntstyrningar.
Jag gör så. Det blir mest fjärrvärme som används vilket oftast är billigare än elen. När solen skiner så blir det mest soluppvärmt vatten.

De flesta diskmaskiner är konstruerade för att kunna anslutas till varmvatten. Det beror på att utomlands används främst gas för uppvärmning av varmvatten och elen är i regel 2-3 gånger dyrare.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.